کد خبر: ۴۰۵۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۵۱

۵۰ فیلم مهم ۲۰۲۳- بخش چهارم؛ ورود آقای اسکورسیزی در سال دراکولا و مرد عنکبوتی

ایرنا نوشت: سال ۲۰۲۳، مملو از پروژه‌های بزرگی است که هر یک از آنها به دلایلی قادر خواهند بود تا مخاطبان بسیاری را به سمت سالن‌های تاریک بکشانند.

تداوم سرایت ویروس کرونا در سال ۲۰۲۲ و احتیاطی که کمپانی‌ها برای عدم‌نمایش آثار مهم‌شان طی ۲ سال اخیر به خرج داده‌اند سبب شده تا سینمای ۲۰۲۳، سرشار از نام‌های بزرگ و معتبر باشد. آن‌قدر معتبر که در هر گونه، چندین فیلم مهم حضور دارند که این ترافیک، امسال را به سالی پرخاطره برای عشاق سینما تبدیل خواهد کرد.

ایرنا طی سلسله‌گزارش‌هایی، ۵۰ فیلم مهم‌تر اکران ۲۰۲۳ را مورد بررسی اجمالی قرار می‌دهد. امروز، سری چهارم این گزارش منتشر می‌شود که در ادامه، نظر شما را به مطالعه آن جلب می‌کنیم.

۳۱. رنفیلد

سال ۲۰۲۳، یک غافلگیری بزرگ برای دوستداران دراکولا دارد. رنفیلد قرار است طی سال جاری، پرچم فیلم‌های حوزه دراکولا را بالا نگه‌دارد و میزبان مخاطبان بسیاری باشد.

رنفیلد، داستان مهیجی دارد. داستان شخصیتی به همین نام است که قرن‌های متمادی، زیر یوغ دراکولا بوده و قربانیان او را تامین می‌کرده است. حالا اما رنفیلد تصمیم گرفته تا با مستقل‌شدن از دراکولا، زندگی جدیدی را شروع کند.

نخست آن‌که، عنوان دراکولا، برای هر فیلمی کافی است تا آن اثر، به یک اثر کنجکاوی‌برانگیز برای سینمادوستان سراسر جهان تبدیل شود. نکته دوم، به داستان تک‌خطی اثر مربوط است که چون مستقیما به دراکولا نمی‌پردازد، می‌تواند حاوی فضاپردازی‌های متفاوت و ظرفیت‌های تازه‌ای برای دوستداران این برند باشد. مورد مهم بعدی که سبب جذابیت این فیلم می‌شود، تیم بازیگران آن است. مخاطبان قرار است در این فیلم، نیکلاس هولت را درنقش رنفیلد و نیکلاس کیج را هم در مقام کنت دراکولا مشاهده کنند. همین زوج به‌تنهایی کافی است تا یک فیلم، فروش جهانی خود را تضمین‌شده ببیند.

۳۲. قاتلان ماه کامل

سینمای ۲۰۲۳ به احترام ورود مارتین اسکورسیزی، کلاه از سر برمی‌دارد. این کارگردان محبوب، حالا در پنجاه‌وششمین سال فعالیت حرفه‌ای، بیست‌وششمین فیلم خود با عنوان قاتلان ماه کامل را به روی پرده می‌فرستد که دوستداران سینما، ماه‌ها در انتظار نمایش آن به سر می‌برند.

این اثر با فیلمنامه‌ای از اریک راث، داستان مهیجی را روایت می‌کند. فیلمی که در دهه ۲۰ میلادی روایت می‌شود و به موضوع قتل‌های زنجیره‌ای ایالت اکلاهاما می‌پردازد.

فارغ از سوژه فیلم و برند معتبری چون اسکورسیزی، فیلم، دلایل دیگری نیز برای دیده شدن جهانی دارد.در این فیلم، لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دنیرو با یکدیگر هم‌بازی هستند که این زوج، خود می‌تواند ده‌ها هزار نفر را به سینما بکشاند. ضمن اینکه تماشای همکاری اسکورسیزی و دنیرو برای دهمین‌بار و اسکورسیزی و دی‌کاپریو برای ششمین‌مرتبه، برای هر سینمادوستی جذاب است. در این فیلم که بودجه تولید آن، ۲۰۰ میلیون دلار بوده، اسکورسیزی و دی‌کاپریو، ۲ تهیه‌کننده از ۵ تهیه‌کننده اثر هستند.

۳۳. چلنجرز

چلنجرز نیز ازجمله آثار مستقلی است که قرار است اتفاق‌های خوبی را در سینمای ۲۰۲۳ رقم بزند. فیلمی که یک کمدی ورزشی رمانتیک است و همین ترکیب گونه‌ها، خود می‌تواند برای مخاطبان بسیاری مهیج باشد.

البته برای سینمادوستان، تکیه اصلی بر روی نام کارگردان فیلم است و خاطره خوبی که از این کارگردان دارند. لوکا گوادانینوی ایتالیایی که ۶ سال پیش، مرا با اسم صدا کن را روی پرده داشت و توانست با این فیلم، ۱۲ برابر هزینه تولید خود بفروشد. یک سال بعد هم سوسپیریا، اگرچه در گیشه ناکام ماند اما به یکی از آثار وحشت محبوب سال ۲۰۱۸ تبدیل شد.

حالا این کارگردان با چلنجرز، یک داستان جدید را در کارنامه خود به ثبت رسانده است که طی آن، یک تنیس‌باز حرفه‌ای در آستانه مسابقه‌ای بزرگ، با یک بحران شخصی مواجه می‌شود.

۳۴. تبدیل‌شوندگان: ظهور جانوران

برند تبدیل‌شوندگان، خود بزرگ‌ترین ضمانت برای پرفروش‌شدن این فیلم است. فرانچایزی که از دهه ۸۰ تا به امروز توانسته میلیون‌ها مخاطب را در سراسر جهان به سینما بکشاند.

این لایواکشن که ۲۰۰ میلیون دلار برای تولید آن خرج شده، هفتمین قسمت از مجموعه تبدیل‌شوندگان است. البته این فیلم دنباله بامبلبی ۲۰۱۸ به حساب می‌آید که گروه از سال ۲۰۲۱ تاکنون، در تقلای تصویربرداری آن به سر می‌برند.

داستان فیلم اما یک غافلگیری بزرگ برای دوستداران مجموعه تبدیل‌شوندگان به حساب می‌آید چرا که به پیوستن ماکسیمال‌ها و پریداکون‌ها به تنها نبرد موجود بر روی کره زمین که بین اتوبات‌ها و دسپتیکان‌ها در دهه ۹۰ میلادی جریان دارد، می‌پردازد.

۳۵. استخراج ۲

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که استخراج در سال ۲۰۲۰، به یک اثر محبوب نتفلیکس تبدیل شود. فیلمی که اگرچه از سوی رسانه‌ها و منتقدان، چندان تحویل گرفته نشد اما استقبال مخاطبان از این فیلم، آن را تا اندازه‌های یک رکوردشکنی، بالا کشید.

همین استقبال سبب شد تا نتفلیکس، برای فیلمی که قرار نبود دنباله‌ای داشته باشد، یک قسمت دیگر بسازد آن‌هم با یک داستان عجیب. تایلر ریک که تقریبا همه تصور می‌کردند، مرده، در این قسمت به پا می‌خیزد و به سراغ یک ماموریت مهم دیگر می‌رود.

نام استخراج برای مخاطبان سینما، به یک برند تبدیل شده است. هرچند کریس همسورث هم در مقام بازیگر اصلی، طرفداران بسیاری دارد. در این فیلم، گلشیفته فراهانی نیز حضور دارد.

۳۶. مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی

قرار است با نمایش این فیلم، اتفاق مهمی در گیشه سینمای ۲۰۲۳ سینماهای جهان رخ دهد. فیلمی که ۶ شرکت بزرگ فیلمسازی در تولید آن مشارکت داشتند و کلمبیاپیکچرز، سونی و مارول، ۳ مورد از آنها هستند.

این انیمیشن به‌اندازه‌ای شگرف است که ۳ کارگردان، ۳ نویسنده و ۵ تهیه‌کننده در تولید آن نقش داشتند. فیلم البته دنباله قسمت نخست این اثر است که در سال ۲۰۱۸ به تولید رسید و با تحسین‌های فراوانی مواجه شد.

در این قسمت، مرد عنکبوتی به منطقه مالتی‌ورس منتقل می‌شود تا در آنجا، به گروه جدیدی از عنکبوتی‌ها بپیوندد و با نیرویی به مبارزه بپردازد که از تمام حریف‌های قبلی او، قدرتمندتر است.

۳۷. کریون شکارچی

سینمادوستان، نام کریون شکارچی را از سال ۲۰۱۷ تاکنون، به‌شکلی مستمر شنیده‌اند. در این سال بود که سونی علاقه‌مند شد تا در مورد کریون، یک فیلم مستقل بسازد. از همان سال تا پایان ۲۰۲۱، مراحل مختلف تحقیق و نگارش به طول انجامید تا اینکه فیلم در ۲۰۲۲ جلوی دوربین رفت و قرار است که اواسط مهرماه سال آینده نیز نمایش داده شود.

البته این فیلم ابرقهرمانی، محصول کلمبیاپیکچرز است که با مارول به همکاری پرداخته. این فیلم، چهارمین فیلم دنیای مرد عنکبوتی محسوب می‌شود.

فیلم البته فارغ از آرون تیلور جانسون، غافلگیری بزرگی در داستان دارد چرا که روایت‌گر یک مهاجر روس است که طی یک ماموریت بزرگ، قصد اثبات این فرضیه را دارد که بزرگ‌ترین شکارچی جهان است.

۳۸. مگ ۲: گودال

اگر جزو آن دسته از سینمادوستانی هستید که در سال ۲۰۱۸ به تماشای مگ نشستید و از آن لذت برده‌اید، باید این مژده را بدهیم که قسمت دوم این اکشن علمی – تخیلی با عنوان گودال تا کمتر از ۷ ماه دیگر به روی پرده می‌رود.

فیلمی که حضور جیسون استاتهام، بر ضمانت فروش آن افزوده است و برادران وارنر، بسیار امیدوار است که سود قابل‌توجهی از اکران این برند معروف به دست آورد.

فیلم به‌نوعی دنباله همان قسمت اول است که طی آن، کوسه غول‌پیکری که از هزاران کیلومتر بو می‌کشید، در پی این توانمندی خود، وارد حوادث جدیدی می‌شود.

۳۹. بی‌مصرف‌ها ۴

تابستان سال آینده برای سینمادوستان درحالی به پایان می‌رسد که اکران جهانی چهارمین قسمت بی‌مصرف‌ها، تازه آغاز می‌شود. برندی که پس از ۹ سال به روی پرده بازمی‌گردد و مخاطبانش را ذوق‌زده می‌کند.

در این قسمت قرار است یک اکشن تمام‌عیار را مشاهده کنیم چرا که این جماعت بی‌مصرف، به مصاف یک دلال اسلحه می‌روند آن‌هم دلالی که به‌تنهایی، قدرت و امکانات یک ارتش خصوصی بزرگ را در اختیار دارد.

قسمت چهارم البته غافلگیری‌هایی در تیم بازیگری دارد چرا که در این قسمت، علاوه بر سیلوستر استالونه، جیسون استاتهام، دولف لاندگرن و رندی کوچار، مگان فاکس، فیفتی‌سنت، ادی هال و اندی گارسیا نیز به ایفای نقش می‌پردازند که یک تیم قدرتمند در حوزه بازی را تشکیل داده‌اند.

۴۰. عمارت متروکه

همان‌گونه که از عنوان فیلم برمی‌آید، با یک فیلم ترسناک مواجه هستیم؛ فیلمی که در سال مملو از اسپین‌آف‌ها و برندهای گوناگون دنیای وحشت، قرار است به شکلی مستقل، مخاطبان بسیاری را بترساند. اما چه دلیلی وجود دارد تا در سالی که آثار وحشت قدرتمندی وجود دارد، عمارت متروکه را به عنوان اثری برجسته لحاظ کنیم؟

در نخستین علت این انتخاب، به جاذبه پارک دیزنی می‌رسیم که یک‌بار در سال ۲۰۰۳ سوژه یک فیلم موفق بود و حالا پس از ۲۰ سال، تلاش شده تا دومین فیلم موضوعی مرتبط با این سوژه به روی پرده برود. مورد دوم به دیزنی مربوط است که عموما آثار وحشت موفقی را به تولید رسانده است و نکته سوم، سوژه مهیج داستانی است که با بهره‌مندی از ماوراء، قصد دارد تا مخاطبانش را بترساند.

داستان فیلم نیز بسیار جذاب است. در این فیلم، با خانواده‌ای ۲نفره مواجه هستیم؛ یک مادر جوان و پسری ۹ساله که مجبور می‌شوند تا برای زندگی، به یک خانه ارزان‌قیمت مهاجرت کنند اما با مشاهده موجودات ماورایی در خانه، مجبور می‌شوند و به کشیش و متخصصان علوم ماورا متوسل شوند