کد خبر: ۴۰۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۱۶۹

گرگ سه شهروند همدانی را مجروح و راهی بیمارستان کرد

حمله یک قلاده گرگ وحشی سه شهروند همدانی را مجروح و راهی بیمارستان کرد.

ایرنا: رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امروز سه مورد گازگرفتگی توسط گرگ در سطح شهر همدان گزارش شد که در اسرع وقت به محل اعزام و اقدامات اولیه درمانی روی این افراد مجروح انجام شد.

دکتر محمدرضا شکوهی افزود: گرگ ظهر امروز به مرد ۳۷ ساله ای در کوچه درفشی واقع در خیابان مهدیه حمله کرد. گرگ این فرد را از ناحیه مچ پای راست و زانوی پای چپ مجروح کرد که بلافاصله به بیمارستان بعثت منتقل شد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: همچنین گرگ عصر امروز به بانویی در شهرک مدرس خیابان عدالت حمله ور شد، به علت گازگرفتگی از ناحیه دست راست این بانوی ۶۵ ساله در بیمارستان بستری شد.

وی افزود: در عین حال گرگ دست و پای راست زن ۴۰ ساله ای را کوچه آبیاران بلواربعثت زخمی کرد که این فرد هم به بیمارستان بعثت منتقل شد.

وی با بیان اینکه افرادی هم به علت حمله گرگ و بروز جراحت خودشان به بیمارستان مراجعه کردند تاکید کرد: در صورت حیوان گزیدگی به منظور پیشگیری از بروز بیماری باید بلافاصله به مراکز بهداشتی برای انجام آزمایش های لازم مراجعه کرد.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز در این باره گفت: حمله گرگ در این فصل سال امری طبیعی است و چندی پیش گرگ گرسنه به پنج نفر از اهالی روستای «میحمله علیا» از توابع بخش صالح آباد شهرستان بهار حمله کرد که ۲ نفر آنها مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

مهدی صفی خانی افزود: در عین حال تیم های یگان حفاظت محیط زیست چند قلاده شغال در مناطق مسکونی همدان مشاهده کردند. گرگ در چند حالت به جوامع انسانی حمله ور می شود که یکی شرایط سخت برای به دست آوردن طعمه(بیشتر در زمستان) و دیگری تخریب لانه حیوان است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان اظهار داشت: تخریب لانه از علل حمله گرگ است به ویژه در فصل زاد و ولد چراکه این حیوان نسبت به توله هایش بسیار حساس است.

صفی خانی خاطرنشان کرد: همه ساله در فصل زاد و ولد گونه های حیات وحش به ویژه گرگ بیشترین حمله را به انسان دارند چرا که برخی افراد از روی سهل انگاری یا عمدی به زیستگاه و لانه گرگ نزدیک شده یا اقدام به تخریب آن می کنند.

وی از دیگر علل حمله گرگ را دفن نکردن لاشه حیوانات دانست و گفت: برخی دامداران پس از تلف شدن یک حیوان اهلی نسبت به دفن آن اقدام نکرده و لاشه را در همان محل رها می کنند که در این صورت احتمال حضور گرگ در محدوده محل تردد دامداران و چوپان ها و حمله به گله و چوپان زیاد است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: مدیریت نادرست پسماندهای روستایی نیز گونه های وحشی نظیر گرگ را برای حضور در حوالی مناطق مسکونی به منظور به دست آوردن غذا تحریک می کند.

به گفته وی، بر اساس تجربیات و مستندات موجود حمله گرگ در حواشی مناطق حفاظت شده به دلیل تنوع زیستی گونه های جانوری در این مناطق، برهم نخوردن چرخه حیات و زنجیره غذایی و تخریب نشدن لانه هایشان به واسطه حضور و گشت های مستمر محیط بانان طعمه در مناطق حفاظت شده بسیار کم است.

معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تاکید کرد: شخم زدن بی رویه مراتع و پیشروی تا ارتفاعات، تخریب زیستگاه گونه های جانوری، از بین رفتن تدریجی حیوانات به علت کاهش وسعت محل زیست و شکار حیوانات موجود موجب شده گونه های درنده و غیراهلی به علت نیافتن طعمه وارد جوامع مسکونی شوند.

صفی خانی اظهار داشت: گونه گرگ در تمامی مناطق تحت مدیریت محیط زیست این استان زندگی می کند و جمعیت این گونه ها در حد متعادل بوده و نمی توان آن را به علت کمبود جزو گونه های در معرض خطر انقراض یا به علت فراوانی جزو گونه های در حال طغیان دانست.

وی ادامه داد: گونه گرگ در همه مناطق محیط زیست استان پراکنده است و روزانه این گونه چندین کیلومتر را در طبیعت برای یافتن طعمه می پیماید.

همدان به لحاظ موقعیت جغرافیایی، وجود تپه های ماهوری (کشت نشده) و تعدد باغ ها در حاشیه شهر از گذشته زیستگاه خوبی برای گونه های جانوری همچون گرگ، روباه و شغال بوده است که با گذشت زمان زیستگاه این حیوانات به علت تبدیل باغ ها به خانه باغ، توسعه شهری و کشیده شدن جاده تخریب و این گونه ها بیش از پیش به مناطق مسکونی کشانده شدند.

تداوم رویه ناصحیح تخریب زیستگاه حیوانات و تصرف محل زندگی آنها توسط انسان، گونه های وحشی را به ویژه در فصل سرد سال برای تامین طعمه و غذای مورد نیاز برای بقا با مشکل مواجه و آنها را روز به روز به مناطق مسکونی نزدیک تر کرده اند..