arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۴ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۲

حداد عادل: فعلا ضرورتی برای کنار رفتن احساس نمی‌کنم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نشست خبری غلامعلی حدادعادل کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حداد عادل در پاسخ به سوال خبرنگار مشرق مبنی بر اینکه چرا اعضای ائتلاف تصمیم گرفتند که تا آخر در صحنه حضور پیدا کنند؟ گفت: علت ائتلاف ما این بود که اصولگرایان در انتخابات پیروز شوند و علت این امر نیز این است که پیروزی اصولگرایان را به نفع انقلاب می دانیم، در شرایط فعلی نگرانی خاصی از پیروزی اصولگرایان نداریم و بودن هر سه نفرمان موجب شکست اصولگرایان نمی شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری، مبنی بر این که اگر وضع موجود در روزهای آینده تغییر کند و اصولگرایان از جانب رقیب احساس خطر کنند، چه تصمیمی اتخاذ می کنند؟ اظهار داشت:  اگر شرایط تا روز انتخابات تغییر کند ما متناسب با شرایط تصمیم می گیریم.

وی در ادامه عنوان کرد: امروز ماندن در صحنه را به ضرر اصولگرایان نمی دانیم حال اینکه شما در سه مناظره تصدیق کردید که حضور بنده و سایرین بهتر از کناره گیری ما بوده است. تا پایان هم بر این عهد هستیم.

حداد در ادامه گفت: البته شرایط جدید می تواند تصمیمات جدید را رقم بزند.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مشرق مبنی بر اینکه پاسخ شما به سخنان دیروز آقای رضایی مبنی بر شکست ائتلاف چیست؟ افزود: در مناظره روز گذشته فرصت به بنده نرسید که پاسخ آقای رضایی را بدهم آقای رضایی تصور می کند که اگر من با آقای ولایتی در مسئله ای اختلاف نظر داشته باشیم باید آن را پنهان نگه داریم چون در یک ائتلاف حضور داریم .

حدادعادل تصریح کرد: بنده برای آگاهی ملت ایران از دیدگاه خودم نقد منصفانه و محترمانه در مناظره اعلام کردم . تا ملت بداند ما در کنار اینکه در یک ائتلاف حضور داریم مصلحت انقلاب را به ائتلاف ترجیح می دهیم.

فعلا ضرورتی برای کنار رفتن احساس نمی‌کنم/ به هر قیمتی رای جمع نمی‌کنم

حدادعادل همچنین در ابتدای سخنان خود در نشست خبری، با بیان اینکه انتخابات در هفته سوم و آخر خود به اوج خود رسیده و قطعا نمایندگان رسانه‌ها برای ایجاد شور و نشاط انتخاباتی تلاش می‌کنند، افزود: لازم می‌دانم علت حضور خود در انتخابات را بار دیگر اعلام کنم. با توجه به تجربه خود از روز اول انقلاب تا کنون که در عرصه‌های اجرایی، قانونگذاری و فضای سیاسی کشور داشتم به این جمع‌بندی رسیدم که برای عرضه تجربه خود، وارد انتخابات شوم.
 
وی در ادامه با اشاره به برنامه کاری‌اش برای اداره کشور که به گفته او در اندیشکده دولت اسلامی تهیه شده است، گفت: تصور خود بنده این است که با توجه به سابقه‌ای که در کشور دارم و آشنایی که با مدیران کشور پیدا کرده‌ام می‌توانم دولتی تشکیل دهم که بسیاری از شخصیت‌های انقلابی و کارآمد در آن دخیل باشند.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به شیوه تبلیغات خود گفت: سعی دارم به هر قیمتی و با هر حرفی برای جلب آراء اقدام نکنم و حرف و وعده‌ای که شدنی نیست را نگویم.

وی با بیان اینکه اعتقادی به هزینه‌های گزاف تبلیغاتی ندارد، افزود: از اینکه حتی یک ریال از هیچ کس و از هیچ بنگاه اقتصادی کمک نگرفته‌ام خوشحالم.

خبرنگاری از حداد عادل درباره راهکارهایش برای حل مشکلات اقتصادی پرسید که وی با تقسیم برنامه‌های اقتصادی‌اش به دو مقطع کوتاه مدت و بلند مدت خاطرنشان کرد: در مقطع کوتاه مدت تلاش خواهم کرد آرامش و ثبات اقتصادی را با تثبیت نرخ ارز به وجود بیاورم که این امر مستلزم این است که ما با یک تدبیر و برنامه‌ریزی نرخ ارز را کنترل و مدیریت کنیم.
 
حدادعادل حرکت در مسیر سیاست‌های کلی اصل 44 را از برنامه‌های بلندمدت خود دانست و بر مدیریت صادرات و واردات در کشور تاکید کرد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ترک درباره روابط تهران و آنکارا گفت: روابط ایران و ترکیه روابط خوبی است. علیرغم اختلاف نظر جدی که بین ایران و ترکیه درباره سوریه وجود دارد، روابط خوب اقتصادی بین دو کشور محفوظ است.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده با اتخاذ تدابیر مناسب‌تر در حوزه روابط دیپلماتیک ایران و ترکیه بتوانند ضمن رسیدن به نقاط مشترک درباره مسائل منطقه‌ای از ظرفیت‌های مهم اقتصادی نیز بیشتر بهره ببرند.

خبرنگاری از حداد عادل پرسید با توجه به شرایط پیش آمده در ائتلاف سه‌گانه، آیا احتمال دارد شما به نفع آقای جلیلی کنار بروید، که وی در پاسخ گفت: در شرایط فعلی بنده هیچ ضرورتی برای کناره‌گیری به نفع هیچ کاندیدایی احساس نمی‌کنم.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال دیگری درباره عملکرد مجلس هفتم در حوزه سیاست خارجی، خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم اتحادیه مجالس آسیایی که ریاستش به عهده بنده بود، فعالیت خوبی داشت.

وی افزود: دبیرخانه اتحادیه مجالس آسیایی که در تهران بود توانست با یک فعالیت مناسب فعالیت‌های بین‌المللی خوبی داشته باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره ملاقات ائتلاف با آیت‌الله مهدوی‌کنی، گفت: قبلا با آیت‌الله مهدوی‌کنی ملاقات داشتیم، هر سه نفر ما در مناظرات و تبلیغات شرکت کردیم و بعد از آن هم دیداری با ایشان نداشتیم ولی آنچه برای ما مهم است، انقلاب و پیروزی اصولگرایان است، اگر ضرورتی احساس کنیم که باید درباره حضور یا عدم حضور من تصمیم بگیریم، متناسب با آرایش سیاسی صحنه و ترکیب نامزدها، در این یک هفته باقی‌مانده تا روز انتخابات تصمیم‌گیری می‌کنیم ولی فعلا نگرانی از بابت پیروزی اصولگرایان نداریم.
 
حدادعادل با تاکید بر اینکه از ناحیه بنده این تضمین وجود دارد که کاری بر خلاف انقلاب انجام ندهم، گفت: امروز هم تصمیمم بر این است که برای انقلاب در صحنه بمانم. معتقدم حفظ استقلال کشور با آزادی بیان، رشد و شکوفایی و جلوگیری از مفاسد ارتباط دارد.

وی با یادآوری اینکه دولتی که پاک باشد، دولت تقوا و تدبیر، از آزادی بیان نگرانی ندارد، خاطرنشان کرد: البته آزادی بیان اگر مقید به قانون نباشد، به ضرر خود آزادی بیان منجر می‌شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری گفت: سپاه یک ظرفیت انقلابی متعهد و مفید به حال کشور است، بعد از خاتمه جنگ، نیروهای سپاه در همه عرصه‌های به ویژه در عرصه اقتصادی به کشور خدمت کردند که یکی از جلوه‌های آن قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) است.
 
وی ادامه داد: با حفظ‌ مصالح کشور، استفاده از ظرفیت نیروهای سپاه را بلامانع می‌دانم، اقتصاد کشور باید به دست بخش خصوصی اداره شود، سپاه به عنوان سپاه نه خود مایل است که فعالیت اقتصادی داشته باشد و نه سیاست کشور این است.

حدادعادل در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید موضع شما در برابر مسائل هسته‌ای چیست و آیا با مناظره دو به دو موافقید، گفت: بنده معتقدم موضوع هسته‌ای ایران یک بهانه برای مخالفت با جمهوری اسلامی ایران است، آمریکایی‌ها و همه همدستان آنان می‌دانند که فعالیت های هسته‌ای ایران صلح‌آمیز و مطابق مقررات بین‌المللی است بنابراین مسئله هسته‌ای ایران بهانه‌ای برای فشار به جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: راه موفقیت‌مان در موضوع هسته‌ای این است که کشور را در برابر فشار اقتصادی و تحریم‌ها مقاوم و بیمه کنیم، این شرط اول است، نماینده دیپلمات ما زمانی می‌تواند موفق باشد که آمریکا از رسیدن به پیروزی با فشار اقتصادی مایوس شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مناظره دو به دو هم گفت: اگر هر یک از داوطلبان برای مناظره با من آمادگی داشته باشند، من هم آمادگی دارم و خوشحال می‌شوم چنین مناظره‌ای در هر یک از عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی برگزار شود.

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به این پرسش خبرنگار خبرگزاری ایرنا، که وزراء خواهان مذاکره با کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شدند آیا شما از این مناظره‌ها استقبال می‌کنید یا خیر، اظهار داشت: بنده مانعی در مناظره با وزرای اقتصادی دولت نمی‌بینم ولی ترجیح می‌دهم در یک هفته قبل از انتخابات مناظره با کاندیدای ریاست جمهوری را در اولویت قرار دهم.

وی در پاسخ به سئوال دوم خبرنگار ایرنا مبنی بر سیاه‌نمایی برخی کاندیداهای ریاست جمهوری علیه عملکرد دولت نیز خاطرنشان کرد: سیاه‌نمایی امری ناپسند و خلاف اخلاق اسلامی است و بنده سعی کردم در این سه مناظره حق مدیران قبلی را ضایع نکنم و مشکلات مردم را نیز نادیده نگیرم.

حداد عادل اضافه کرد: در مناظرات هر جا که مشکلاتی در دولت بوده آن را ذکر و هر جا نیز دستاوردی دولت داشته بیان کردم که مصداق آن عکسی بود که در دور اول مناظرات به من نشان دادند که مسکن مهر بود و بنده گفتم از اینکه هموطنانمان صاحب مسکن شدند احساس خوشحالی می‌کنم ولی از اینکه مسکن مهر نشانی از هویت اسلامی نداشت نیز انتقاد کردم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بعضی از نامزدها برای رأی‌آوری به همه چیز انتقاد می‌کنند گفت: برخی کاندیداها حالت تهاجمی به خود می‌گیرند تا مردم احساس کنند فردی شجاع وارد صحنه شده که قصد دارد به صورت همه چنگ بیاندازد اما این کاندیداها بدانند مردم ما آگاه و بصیرتر از آنچه فکر می‌کنند، هستند.

وی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص سینما و خانه سینما نیز گفت: بنده اظهارنظری در مورد ساختارهای موجود نمی‌کنم چرا که ممکن است این ساختارها مفید و یا غیرمفید باشند بنابراین تصمیم‌گیری راجع به شورای عالی سینما و سازمان سینمایی قابل بررسی است.

حداد عادل سینما را اجتماعی‌ترین هنر در میان انواع هنرها دانست و بر تأثیرگذاری و اثربخشی این رشته بر روی افکار عمومی تأکید کرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: سینما را قابل مقایسه با فوتبال در رشته‌های ورزشی می‌دانم و اگر سینما در مسیر رشد کشور حرکت کند می‌تواند مددکار نظام و ملت باشد.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی امور سینمایی را در اولویت قرار خواهم داد اظهار کرد: تلاش می‌کنم زبان مشترک بین دولت و اهل سینما پیدا کنم و بر اساس ساختار و چارچوب ارزش‌های نظام از تجربه‌های اهل سینما استفاده کنم چرا که اصول من این است که از نهادهای مردمی استفاده سیاسی و ابزاری نخواهم کرد.

حداد عادل به سابقه ریاست خود بر مجلس شورای اسلامی نیز اشاره و تصریح کرد: هنگامی که در مجلس بودم هرگز بخشی از امکانات را به سوی طیف خاص مثلاً خبرنگاران سوق ندادم تا از شخص و مواضعم حمایت کنند، بنابراین سعی دارم در حوزه سینما نیز امکانات کشور را به برخی کارگردان‌ها به منظور حمایت از خویش تخصیص ندهم چرا که طرفداری از نظام و ملت برای بنده حائز اهمیت است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معتقد است که برخی مشکلات در خانه سینما با مذاکره قابل حل است که به گفته وی اگر یک قانون و اساسنامه‌ای تصویب شود که حدود اختیارات خانه سینما و رابطه با دولت در آن مشخص شود می‌توان همکاری سازنده‌ای صورت گیرد.

وی در جواب این سؤال که آیا شما سینما را در خدمت سیاست و یا سیاست را در خدمت سینما می‌دانید نیز تأکید کرد: بنده سینما را فقط در خدمت کشور قرار خواهم داد.
نظرات بینندگان