arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۸۸۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۶ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۵

اظهارات 3 هنرمند درباره‌ی داود رشیدی /«تئاتر مدرن را به این مملکت شناساند»

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رضا بابک، مسعود فروتن و علی دهکردی که 5 شهریور ماه در خانه‌ی داود رشیدی حاضر شده بودند از این هنرمند و ویژگی کاری‌اش سخن گفتند.

رضا بابک ضمن عرض تسلیت به ملت ایران برای از دست دادن استاد مسلم داوود رشیدی، سخنانش را اینگونه ادامه داد: استاد داوود رشیدی پدر همه ما، پدرسالار همه ما و پدرسالار حرفه خود بود.

او ادامه داد: وقتی صحبت از داوود رشیدی می‌شود، به یاد می‌آوریم قدم‌های خیر و زیبایی که ایشان برای دوستانش و حتی غریبه‌ها برداشت. داوود رشیدی به همه رو انداخت به خاطر اینکه مشکل فرد دیگری حل شود و هیچ گاه برای خودش روی نمی‌انداخت. درباره‌ی این استاد، می‌توان کتاب‌ها نوشت.

رضا بابک که با ابراز تاسف سخن می‌گفت سپس از بزرگی داوود رشیدی یاد کرد و گفت: داوود رشیدی یکی از بزرگترین بازیگران و کارگردانانی بود که در دوره خودش تئاتر مدرن را به این مملکت شناساند. در دوره ایشان مدرنیست‌های زیادی بودند که تئاتر مدرن را تجربه می‌کردند اما داوود رشیدی تئاتر مدرنی را به ایران آورد و به مردن شناساند که خیلی این تئاتر مدرن دور از ذهن و دور از مردم نبود.

او، داوود رشیدی را انسانی مردمی معرفی کرد که ارتباط خوبی با مردم و تماشاگر خودش داشته است و افزود: این استاد مسلم ابعاد اجتماعی بسیار غنی داشت. واقعاً روحش شاد باشد و همه ما و تمام مردم از رفتن او  متاسف شدیم، چراکه ایشان شخصیت بسیار دوست داشتنی و مردمی بودند و همیشه در خاطره‌ها می‌مانند.

مسعود فروتن با ابراز تاسف از درگذشت داود رشیدی به ایسنا گفت: مرگ ایشان باعث تاسف است برای کسانی که چه از طریق سینما و چه از طریق تئاتر و چه از نزدیک با او خاطره داشتند ولی افسوس که پایان زندگی مرگ است.

او ادامه داد: داوود رشیدی آدم بزرگی در تئاتر ایران است. ما جوان‌های نسل دهه 40 که دانشجو بودیم با اتفاق تازه‌ای در تئاتر آشنا شدیم، آن زمانی که ایشان " در انتظار گودو" را کار کردند و این آغاز ورود تئاتر مدرن به ایران بود به جرات باید گفت که نسل‌های بعدی مدیون داوود رشیدی هستند چراکه او راه تئاتر مدرن را به مملکت ما باز کرد.

فروتن سپس یادآور شد: داوود رشیدی تا زمانی که حالش خوب بود، دنبال کار تئاتر بود و بچه‌ها را می‌پروراند. شاید بتوان گفت؛ 4 دهه از جوانان عرصه هنر مدیون ایشان هستند که هم با آموزش مستقیم و هم غیر مستقیم تاثیر گذاشت. 

این هنرمند یادآور شد: اکنون دو سالی بود که ایشان بیمار بودند و طبیعتاً نمی‌توانستند کاری هم انجام بدهند اما به هر حال فردی بسیار مثبت اندیش بود، اگر گاهی می‌خواست ایرادی بگیرد، آن ایراد را با طنز و شوخی می‌گرفت و هرگز مستقیم ایراد نمی‌گرفت. داوود رشیدی همیشه امیدوار بود به اینکه فردا حتماً از امروز بهتر است.

علی دهکردی از دیگر هنرمندانی بود که در خانه‌ی داود رشیدی در پی درگذشت این هنرمند حاضر شد و ضمن تسلیت به مردم و دوستداران استاد رشیدی در گفتگو با ایسنا گفت: به کسانی تسلیت می‌گویم که در طول این نیم قرن از حضور استاد داوود رشیدی  بر پرده سینما، قاب تلویزیون و تئاتر، با او خاطره دارند.

او ادامه داد: استاد رشیدی در حوزه ترجمه،‌ حوزه مدیریت هنری و فرهنگی، یکی از معدود آدم‌های چند وجهی حرفه ما بودند. از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتی که هم در بازیگری و هم در کارگردانی تئاتر، هم در ترجمه متون نمایشی و همچنین مدیریت تشکیلات صنفی سالهای سال فعال بودند.

این هنرمند با بیان اینکه "داوود رشیدی جزو کسانی است که ابداً جایگزین نخواهد داشت" گفت: این هنرمند ثمره یک سال، دوسال و ده سال نبود. ثمره و پشتوانه خانوادگی بزرگ و درجه یک، تحصیل در بهترین دانشگاه‌های دنیا و ده ها سال تجربه میدانی غیرقابل انکار بود که از او یک چهره ماندگار به وجود آورد که متاسفانه تا ابد جای ایشان در حوزه فرهنگ و هنر کشور خالی خواهد بود.

او ضمن تسلیت به همه مردم برای پیشکسوتان و چهره‌های فاخر در حوزه فرهنگ و هنر آرزوی سلامتی کرد.

علی دهکردی در پایان در گفتگو با ایسنا، درباره مراسم تشییع پیکر زنده یاد داوود رشیدی عنوان کرد: پسر ایشان دکتر فرهاد رشیدی در راه هستند و قرار است فردا به ایران برسند. از پدر این چنینی باید فرزندان این چنینی هم دید. دکتر فرهاد رشیدی از افتخارات بزرگ ایرانیان در عرصه علمی است.

به گزارش ایسنا، پیکر زنده یاد داوود رشیدی، ساعتی پیش از مقابل خانه وی و با حضور دوستداران به سردخانه بهشت زهرا منتقل شد و مراسم تشییع پیکر این هنرمند، قرار است صبح روز یکشنبه 7 شهریور ماه ساعت 9 صبح از مقابل تالار وحدت به قطعه هنرمندان بهشت زهرا، بدرقه شود.

نظرات بینندگان