arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۰۲
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹

تب اجاره بها پايين آمد؛ كاهش 17 درصدي نرخ اجاره در تهران

تازه‌ترين روايت‌ رسمي از بازار اجاره مسكن، با آنچه در محافل مستاجران ردوبدل مي‌شود، تفاوت دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تازه‌ترين روايت‌ رسمي از بازار اجاره مسكن، با آنچه در محافل مستاجران ردوبدل مي‌شود، تفاوت دارد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از دنیای اقتصاد، در حالي كه اجاره‌نشين‌ها در پايتخت از نرخ‌هاي بالا گلايه دارند، اطلاعات سامانه رهگيري معاملات مسكن از كاهش 17 درصدي نرخ اجاره آپارتمان حكايت مي‌كند. اجاره‌بها كه در بهار و تابستان امسال به ترتيب 10 درصد و 12درصد نسبت به فصل‌هاي قبل افزايش پيدا كرده بود، براساس اين آمار در مسير كاهش قرار گرفته است. تاثير رواني تدارك وزارت مسكن براي تعيين اجاره‌بها و كاهش نقل‌وانتقال در فصل سرد سال، مهم‌ترين علل افت اجاره‌بها مطرح شده است.

تب اجاره بها پايين آمد؛ كاهش 17 درصدي نرخ اجاره در تهران 
اجاره‌بها در تهران كه در بهار و تابستان امسال به ترتيب 10 درصد و 12 درصد افزايش پيدا كرده بود، در فصل پاييز با كاهش 17 درصدي مواجه شد. گزارش دنياي‌اقتصاد از جزئيات رهگيري پاييزي معاملات مسكن در تهران حاكي است هر مترمربع آپارتمان مسكوني براي فروش با قيمت يك ميليون و 735 هزار تومان و براي اجاره نيز با نرخ 7 هزار و 800 تومان در قراردادهاي بنگاه‌هاي املاك به ثبت رسيده است كه به اين ترتيب متوسط قيمت مسكن در تهران طي پاييز امسال در مقايسه با تابستان 3 درصد افزايش پيدا كرده است. 

همچنين ميانگين قيمت مسكن در فصل پاييز نسبت به پاييز سال قبل معادل 12 درصد افزايش پيدا كرده است كه در مقايسه با نرخ تورم عمومي، قيمت واقعي آپارتمان در تهران روند كاهشي را نشان مي‌دهد. نرخ تورم در ماه آخر پاييز امسال به 8/12 درصد رسيد. 

در بازار اجاره آپارتمان مسكوني در تهران طي سه ماهه سوم امسال، نرخ‌هاي معاملاتي با شيب تندي افت كرده، به‌طوري‌كه هر مترمربع آپارتمان در حالي‌كه در بهار امسال با نرخ 8هزار و 500تومان و در تابستان با نرخ 9 هزار و 600تومان به مستاجران اجاره داده شد، در فصل پاييز با نرخ 7 هزار و 800 تومان اجاره رفت. 

كاهش پاييزي نرخ‌هاي اجاره بعد از رشد 10درصدي در بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل و همچنين رشد 12 درصدي در تابستان امسال نسبت به بهار، اتفاق افتاده است. 

تحليل‌گران بازار مسكن دو علت را براي سردشدن تب‌ اجاره‌بها در تهران عنوان مي‌كنند.

بسته تعيين اجاره‌بها اگرچه هنوز نيامده، اما نقل‌قول‌هاي مسوولان وزارت مسكن درباره چند و چون اين بسته و همچنين گزينه‌هايي كه براي نحوه اجراي محتواي بسته و احتمالا تنبيه و تشويق‌هايي كه براي گرانفروشان و منصفان بازار اجاره طي فصل پاييز مطرح شده بر رفتار موجران تاثيرگذار بوده است. 

علت بعدي كه براي تغيير مسير اجاره‌بها قابل طرح است به ركود بازار اجاره در فصل پاييز مربوط مي‌شود. در بازار مسكن، عمده نقل‌وانتقال‌ها بخصوص در گروه‌هاي مستاجر در فصل تابستان انجام مي‌شود. 

در پاييز امسال، ماه به ماه حجم معاملات اجاره در تهران كاهش پيدا كرده است. در مهر ماه ميزان قراردادهايي كه در بنگاه‌هاي املاك براي اجاره آپارتمان مسكوني تنظيم شده حدود 1500 فقره بوده كه اين تعداد قرارداد در آبان به 1100 فقره رسيد. 

در آخرين ماه از فصل پاييز نيز تعداد معاملات ثبت‌شده در بنگاه‌هاي املاك تهران براي اجاره مسكن به 800 فقره رسيد. 

اين شيب نزولي معاملات اجاره نشان‌دهنده كاهش حجم مستاجر در بازار است كه حتي انتظار مي‌رود اين روند در زمستان امسال شدت گرفته باشد. كارشناسان مسكن در عين حال نزديك‌شدن نرخ اجاره به قيمت‌هاي قبل از تورم اجاره‌بها را نشانه مثبت نمي‌دانند و معتقدند بسته اجاره‌بها بايد به شكلي كه مانع افزايش دوباره نرخ‌ها شود، از ابتداي سال آينده در تهران بكار گرفته شود. 

به گزارش دنياي‌اقتصاد، قيمت خريد مسكن در تهران طي فصل بهار نسبت به زمستان سال قبل 3 درصد كاهش پيدا كرد و از يك ميليون و 670 هزار تومان به يك ميليون و 600 هزار رسيد. اما در فصل تابستان تحت تاثير رونق معاملات تابستاني، متوسط قيمت خريد مسكن با 5 درصد رشد نسبت به تابستان به يك ميليون و 680 هزار تومان رسيد و پاييز نيز با 3 درصد رشد سطح يك ميليون و 730 هزار تومان را تجربه كرد. 

متوسط قيمت در كل كشور 
براساس نتايج رهگيري معاملات مسكن در كل كشور، در پاييز امسال حدود 241 هزار قرارداد در بنگاه‌هاي املاك سراسر كشور به ثبت رسيده كه از اين رقم، 176 هزار قرارداد در قالب مبايعه‌نامه تنظيم شده و به خريد و فروش ملك اختصاص داشته است. همچنين 55 هزار معامله اجاره ملك در اين مدت انجام شده است و مابقي قراردادها به ساير معاملات ملك شامل هبه و پيش‌فروش، اجاره به شرط تمليك و تعداد سرقفلي اختصاص داشته است. متوسط قيمت هر متر مربع ملك معامله‌شده در كل كشور طي فصل پاييز امسال رقمي معادل 610 هزار تومان گزارش شده است، به‌طوري‌كه در استان‌هاي ايلام و يزد معاملات ملكي با كمترين قيمت در مقايسه با ساير استان‌ها انجام شده و استان‌هاي تهران و اصفهان گرانترين مناطق در اين مدت بوده است. 

همچنين بازار اجاره در كل كشور طي سه ماه سوم امسال در مقايسه با تهران داراي نرخ‌هاي پايين بوده است، به‌طوري‌كه اجاره‌بها در تهران طي اين مدت دو برابر متوسط اجاره‌بها در كل كشور گزارش شده است.

تحليل رييس پژوهشكده پولي از عوامل نابساماني اجاره‌بها
رييس پژوهشكده پولي بانكي كشور معتقد است: رونق و ركود مسكن مساله مهندسي نيست كه آن را با ميزان صدور پروانه‌هاي ساختماني بسنجيم، بلكه موضوع اقتصادي است و متناسب با ميزان معاملات و خريد و فروش‌هاي ملكي تغيير مي‌كند. 

فرهاد نيلي با اشاره به اينكه در نيمه اول امسال بازار مسكن در ركود بود، گفت: تعداد معاملات مسكن در دوران ركود كاهش پيدا مي‌كند و در نتيجه كشف قيمت اتفاق نمي‌افتد. هر چقدر تعداد معاملات كمتر باشد، فاصله بين قيمت فروش و قيمت خريد افزايش پيدا مي‌كند و بازار در ابهام است و فعالان بازار قيمت واقعي را نمي‌دانند. اين باعث مي‌شود كه تصميمات بلندمدت اتخاذ نشود و افراد نيازهايشان را با تصميمات كوتاه‌مدت رفع كنند، به همين دليل در دوران ركود تعداد معاملات اجاره افزايش مي‌يابد و حجم خريد كاهش پيدا مي‌كند. 

در چنين بازاري، افزايش اجاره‌بها در حالي كه قيمت خريد مسكن ثابت است، افزايش پيدا مي‌كند و نسبت طبيعي بين اجاره‌بها و قيمت مسكن مخدوش مي‌شود. تقريبا همه اين پديده‌ها در تابستان 89 در بازار مسكن اتفاق افتاده است.
نظرات بینندگان