arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۲ - ۱۶ بهمن ۱۳۸۹

ادعای ویکی لیکس: افسر امریکایی در ایران زندانی است!

«دیلی‌تلگراف» به نقل از «ویكی‌لیكس» ادعا كرد افسر پیشین پلیس فدارل آمریكا در زندان‌های ایران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خبر: «دیلی‌تلگراف» به نقل از «ویكی‌لیكس» ادعا كرد افسر پیشین پلیس فدارل آمریكا در زندان‌های ایران است.

وب‌سایت «تلگراف» بر اساس یكی از اسناد «ویكی‌لیكس» مدعی شد: «روبرت لوینسون» كه از سال 2007 ناپدید شده، در یكی از زندان‌های سپاه پاسداران به سر می‌برد.

این روزنامۀ انگلیسی نوشت اظهارات یك زندانی سیاسی - كه به هویت آن نیز اشاره ای نشده - موفق به فرار از ایران شده، نشان می‌دهد «لوینسون» در یكی از زندان‌های مخفی سپاه است.

این فرد، كه در آگوست 2009 و طی ناآرامی‌های پس از انتخابات دستگیر شده، مدعی است كلمۀ «بی. لوینسون» و زیر آن در سه خط «درخواستِ كمك» را در سلولش دیده است.

دیپلمات آمریكایی كه با این منبع مصاحبه كرده دو ماه بعد به واشنگتن نوشت: او گفت كه در آن زمان نمی‌دانسته «لوینسون» كیست و تنها پس از آزادیش با جستجو در گوگل متوجه شد لوینسون شهروند آمریكایی گمشده است.

این ادعا در شرایطی مطرح شده است كه شهروندان ایرانی زیادی با اتهامات واهی در زندان های آمریكا در بازداشت به سر می برند.

شهرزاد میرقلی‌خان یكی از این ایرانیان است كه در سال 2007 و در سن 27 سالگی، پس از بازگشت اجباری از قبرس به امریكا، در این كشور بازداشت شد.

لوینسون 62 ساله، كارمند بازنشستۀ «اف.بی.آی.» بنا بر ادعای رسانه های غربی ظاهراً در حال تحقیق در مورد قاچاق سیگار بوده كه به گفتۀ دولت آمریكا در ماه مارس سال 2007 [اسفند 1385] در جزیره كیش ناپدید می‌شود. ایران تا كنون ادعاهای مطرح شده از سوی آمریكا را رد كرده است. ادعاهای آمریكا درباره این افسر بازنشسته پلیس فدرال همزمان با شدت یافتن استراتژی ایران هراسی در منطقه مطرح شد.
نظرات بینندگان