arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۲۹۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۰ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۲
افت شاخص های تجارت خارجی میان ایران و امارات؛

سهم ایران از تجارت خارجی دبی چقدر است؟

رویترز می‌نویسد که کاهش تجارت با ایران ظاهرا در مجموع تاثیر چندانی بر کل تجارت خارجی دبی نداشته است. هم‌اکنون تجارت کالا با ایران فقط 2 درصد از کل تجارت خارجی دبی را شامل می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقام‌های گمرکی دبی روز گذشته اعلام کردند که تجارت دبی با ایران در سال 2012 نسبت به سال قبل از آن تا یک‌سوم کاهش داشته است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، خبرگزاری رویترز می نویسد که یکی از دلایل این کاهش وضع تحریم‌های مالی آمریکا علیه ایران می باشد.

گزارش رویترز می افزاید: دبی محل اقامت دهها هزار ایرانی است و تا پیش از وضع تحریم ها به‌عنوان مرکز اصلی مالی و بازرگانی در منطقه خلیج فارس جایگاه ویژه‌ای در واردات کالای ایران داشته است.

رویترز می‌نویسد که کاهش تجارت با ایران ظاهرا در مجموع تاثیر چندانی بر کل تجارت خارجی دبی نداشته است.

احمد بوتی احمد رئیس گمرک دبی می‌گوید که تجارت دوجانبه ایران و دبی در سال 2012 به زحمت به 25 میلیارد درهم، معادل 6.8 میلیارد دلار می‌رسد، در حالی که سال قبل آن این رقم 36 میلیارد درهم بود که نشان دهنده افت 31 درصدی تجارت دوجانبه ایران و دبی در سال گذشته است.

وی تصریح کرد که هم‌اکنون تجارت کالا با ایران فقط 2 درصد از کل تجارت خارجی دبی را شامل می شود.

بوتی در کنفرانس مطبوعاتی خود با اشاره به «افت بیش از 50 درصدی ارزش ریال در مقابل دلار طی همین دوره زمانی» گفته است که این عامل نیز به‌عنوان یکی از عوامل بی‌میلی بانک‌های دبی برای وارد شدن در عملیات مالی با ایران دخیل بوده است.

آقای احمد گفته است که بیشترین معاملات تجاری ایران و امارات متحده عربی از طریق دبی انجام می‌شود. به‌گفته وی بخشی از تجارت سنتی کالا که با لنج انجام می‌شود و عمدتا تجارت مواد غذایی را شامل می‌شود تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگرفته است.

به رغم کاهش 31 درصدی تجارت خارجی با ایران، کل تجارت خارجی دبی در سال 2012 تا 13 درصد افزایش داشته و به رقم 1.235 تریلیون درهم رسیده است، اگرچه تحت تاثیر کاهش تجارت با ایران آهنگ رشد تجارت خارجی غیر نفتی دبی نسبت به سال 2011 کندتر شده است.

تجارت خارجی دبی در سال 2011 نسبت به سال قبل آن 22 درصد افزایش یافته بود.

آقای احمد می‌گوید که برای سال 2013  انتظار می رود آهنگ رشد تجارت خارجی دبی به 14 درصد برسد.

 ارزش هر دلار آمریکایی برابر  3.673درهم امارات است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
2
13
تا همین چند سال پیش عده زیادی از ایرانیان به امید داشتن یک زندگی آرام و لذت بخش (با توجه به تبلیغات گسترده و زیرکانه برخی شیخ نشینها) تمام هست و نیست خود را فروختند و به خرید آپارتمانهایی در امارات که مالک اصلی آنهم نبودند روی آوردند و به این ترتیب سرمایه زیادی از ایران به امارات فقط در بخش مسکن منتقل شد.از سوی دیگر بنادر امارات و بخصوص دبی محلی برای خرید آسان و نزدیک کالاهای بی کیفیت چینی و ترانزیت آن با هر وسیله ممکن به ایران بود.البته یک فرم دیگر از تجارت ایران با امارات بدلیل تحریمها و تهیه برخی از کالاهای تحت تحریم از طریق شرکتهایی با چندین برابر قیمت واقعی بود.بعلاوه همه اینها طیف گسترده ای از ایرانیان(از اقشار متوسط به بالا )برای تفریح و یا شرکت در کنسرتهای موسیقی به این شیخ نشین مسافرت می کردند که تمامی اینها باعث انتقال ارز قابل توجهی از مملکت به امارات شد.در هر حال امارات سود بسیار خوبی از وضعیت اجتماعی,اقتصادی و حتی سیاسی ایران برد که در این بین برخی از تلویزیونهای ماهواره ای خدمت شایانی به شیوخ عرب داشتند.
نظرات بینندگان