arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

جلیلی: ضرورتي به گفت‌وگوي مستقيم با طرف آمريكايي وجود نداشت

نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: در مذاكرات استانبول ضرورتي به گفت‌وگوي مستقيم با طرف آمريكايي وجود نداشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: در مذاكرات استانبول ضرورتي به گفت‌وگوي مستقيم با طرف آمريكايي وجود نداشت.
به گزارش خبرنگار ايلنا‏، سعيد جليلي در ادامه گفتگوي خود با خبرنگاران در استانبول، در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه چه شرايطي را در گفت‌وگوهاي خود گذاشته‌ايد؟ اظهار كرد: احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با اين حقوق لازمه ادامه گفت‌وگوها است.
وي در پاسخ به سوال يكي از ديگر از خبرنگاران در مورد طرح موضوع تبادل سوخت در مذاكرات استانبول گفت: در مورد همكاري‌هاي هسته‌اي اقدامات زيادي مانند ايمني هسته‌اي، ساخت نيروگاه و ... مي‌توانيم انجام دهيم كه موضوع تبادل سوخت هم مي‌تواند در اين چهارچوب انجام گيرد، اما لازمه آن حركت مبتني بر همكاري و احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حقوق آنها يا اصلاح روند موجود است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال ديگري در مورد بحث‌هاي مطرح شده در مذاكرات تصريح كرد: بحثي كه داشتيم اين بود كه همكاري‌هاي صلح‌آميز يك موضوع مناسب براي همكاري ملت‌ها است اما با حقوق در نظر گرفته شده در NPT اگر در گذشته روند غلطي وجود داشته است كه در جهت مقابله با حقوق ملت‌ها بوده بايد اصلاح شود و ما آماده‌ايم گفت‌وگوها در اين بستر ادامه يابد.
وي در ادامه اين گفت‌وگوي خبري تاكيد كرد: بحث حقوق ملت‌ها و داشتن چرخه سوخت هسته‌اي و غني سازي اورانيوم چيزي نيست كه ما گفته باشيم، بلكه به صراحت در NTP آمده و همواره گفته‌ايم كه بايد در نظر گرفته شود.
جليلي همچنين در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران مبني بر اينكه استراتژي ايران در مذاكرات چيست و آيا با آمريكايي‌ها مذاكرات دو طرفه‌اي انجام شده است يا خير؟ گفت: موضوع تبادل سوخت صرفا يك موضوع همكاري ملت‌ها براي استفاده بيشتر از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي است اما همه اينها در همان بستري كه ذكر كرديم بايد باشد و در گفت‌وگوها با صراحت و جديت اين موضوع را مطرح كرديم، اما با طرف آمريكايي هيچ گفت‌وگويي مستقيمي نداشتيم و اين امر ضرورتي هم نداشت.
نظرات بینندگان