arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۱ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۲

شناگر زن ايراني در تيم ملي آمريکا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
برترین ها نوشت: ليلا وزيري در مورد هويت شخصي و زندگي خانوادگي خود مي گويد: مادرم اصليت آلماني دارد و پدرم ايراني است. پس من پنجاه-پنجاه هستم. اين قطعا ترکيب دلپذيريست. پدرم در ايران به دنيا آمده و همان جا بزرگ شده. من يک برادر بزرگتر هم دارم و احساس خيلي نزديکي به هويت ايراني ام دارم، يه جورايي يک ايراني-آمريکايي نسل دوم هستم. نمي توانم ادعا کنم که همچون مهاجرين واقعي هستم، اما پدرم يک مهاجر است و مرا با ويژگيهاي ايراني مثل فروتني و عادت دادن به ارزشهاي سنتي بار آورده. پدرم مسلمان است و من با وجود اينکه مسلمان بزرگ نشده ام، دو فرهنگي بودن بخش بزرگ و مهمي از هويتم را شکل مي دهد.

وزيري در سال ۲۰۰۷ براي اولين بار در مسابقات قهرماني جهان در شهر ملبورنشرکت کرد. او هرچند در رشته تخصصي خود ۱۰۰ متر کرال پشت در مرحله نيمه نهايي دهم شد و در رسيدن به فينال ناکام ماند، اما در حالي که براي اولين بار در يک مسابقه مهم ۵۰ متر کرال پشت شرکت مي کرد، مرحله نيمه نهايي را با ۲۸/۱۶ ثانيه به پايان رساند و رکورد تازه اين ماده را به نام خود ثبت کرد.

ليلا يک روز بعد در ۲۹ مارس با ثبت مجدد ۲۸/۱۶ بر تابلو اعلان نتايج استخر سوزي اونيل ورزشگاه رُد لاور، مدال طلاي اين رشته را بالاتر از آلکساندريا هراسيمنيا شناگر اهل بلاروس و تايلي زيمر از استراليا بر گردن آويخت. وزيري يک مدال نقره نيز در ترکيب تيم ۴ در ۱۰۰ متر مختلط امدادي کشورش به دست آورد.

رکورد ۵۰ متر کرال پشت او در ۱۹ اکتبر ۲۰۰۷ توسط لي يانگ شناگر چيني شکسته شد.

بيشتر فعاليت هاي ورزشي در ايالات متحده آمريکا تا پيش از ورود به ورزش حرفه اي در نظام آموزشي اين کشور انجام مي شود. ليلا وزيري نيز بعد از پايان دبيرستان در کورال اسپرينگز در سال ۲۰۰۲ وارد دانشگاه اينديانا شد و بادريافت ۱۵ حکم قهرماني شناي امريکا سابقه درخشاني از خود در تاريخ شناي دانشگاه هاي امريکا به جا گذاشت.

وزيري در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ به عنوان بهترين شناگر ۱۰۰ يارد (حدود نودويک و نيم متر) و ۲۰۰ يارد کرال پشت دانشجويان آمريکا انتخاب شد و در همين فصل در چهار مسابقه امدادي رکورد جديدي را براي دانشگاه اينديانا خلق کرد: ( ۴۰۰و ۸۰۰ يارد آزاد، ۲۰ و ۴۰۰ يارد مختلط).

وزيري همچنين دومين رکورد برتر تاريخ دانشگاه اينديانا در ۱۰۰ يارد و ۲۰۰ يارد کرال پشت، چهارمين در ۱۰۰ يارد و ۲۰۰ يارد آزاد وپنجمين در ۵۰ يارد آزاد را به دست آورده است..

ليلا در اوت ۲۰۰۶ با پيروزي در مسابقات قهرماني ملي کونکو فيليپس به ترکيب تيم ملي آمريکا براي شرکت در مسابقات قهرماني پان پاسيفيک ۲۰۰۷ راه يافت و با ثبت دومين زمان برتر ۱۰۰ متر کرال پشت در ميان هم تيمي هاي خود و کسب مدال برنز ۱۰۰ يارد کرال پشت قهرماني دانشجويان امريکا (NCAA) به عضويت تيم ملي کشورش براي مسابقات قهرماني جهان ۲۰۰۷ ملبورن درآمد.
نظرات بینندگان