arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۵۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۳ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۲
هشدار دست اندرکاران صنعت مرغ:

بحران مرغ را جدی بگیرید

بر اساس این گزارش در طول یک سال به واردات 4 میلیون تن ذرت و 2.5 میلیون تن سویا نیاز است. ارزش تولیدات این صنعت 5.5 میلیارد دلار است که از این بین 4 میلیارد دلار آن به تولید مرغ و 1.5 میلیارد دلار آن به تخم مرغ اختصاص دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه از احتمال بروز دوباره بحران مرغ مانند سالهای 90 و 91 خبر داد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه با اعلام این مطلب که اگر دولت به موقع وارد عمل نشود و اصلاح قیمت و خرید تضمینی مرغ را طی چند روز آینده آغاز نکند، همانند سال 90 و 91 با بحران در صنعت مرغ و تخم مرغ مواجه خواهیم شد،5 پیشنهاد به منظور مقابله با این وضعیت ارائه کرد.

به گزارش خبرآنلاین حسن مهربانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، با بیان این نکته که امروز قیمت مرغ زنده به حدود 3 هزار و 100 تومان رسیده است، تصریح کرد: این قیمت برای تولید کننده به شدت در حاشیه زیان قرار دارد؛ زمانی که قیمت مرغ تا این حد افت می کند به طور طبیعی شاهد امتناع تولید کنندگان از تولید مرغ خواهیم بود.

وی با اشاره به اتفاقات سال 90 در صنعت مرغ تشریح کرد: طی ماه های آبان و آذر سال 90 به این دلیل که خرید تضمینی با قیمت مناسبی صورت نگرفت و ذخیره سازی در سطح قابل قبولی انجام نشد و از سوی دیگر با کمبود سویا مواجه شدیم در اسفند 90 و فروردین 91 قیمت جوجه به شدت نزول کرد. بنابراین انگیزه تولیدکننده از بین رفت و درماه مبارک رمضان سال 91 با کمبود مرغ روبرو شدیم.

مهربانی ادامه داد: امروز نیز شاهد تکرار همین مسئله هستیم. قیمت جوجه ای که باید 850 تومان باشد به حدود 500 تا 700 تومان رسیده است. اگر این شرایط ادامه پیدا کند شاهد آن هستیم که گله های مولد کشور که جوجه مورد نیاز را تولید می کنند خود را از چرخه تولید خارج خواهند کرد. تبعات این مسئله 5 الی 6 ماه دیگر گریبان مردم را می گیرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، تصمیمات نادرست مسئولان را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: پس از آنکه با کمبود مرغ روبرو شدیم با اتخاذ یک تصمیم اشتباه، واردات مرغ با هر قیمت و به هر طریقی انجام شد و شاهد دو اتفاق بد بودیم. اول اینکه بیماری های ناشناخته ای وارد کشور شد و از سوی دیگر تولید داخلی به شدت ضربه دید.

مهربانی تاکید کرد: در واقع تولید کننده برای تولید خود برنامه ریزی دقیقی دارد ولی متولیان بازار به موقع وظیفه خود را انجام نمی دهند.

وی یادآور شد: از دو هفته گذشته اعلام کردیم که دولت باید پس از اتمام تعطیلات عید نوروز به اصلاح قیمت ها پرداخته و ذخیره سازی مرغ را آغاز کند.هرچند دولت هنوز انجام این کار را جدی نگرفته است.

مهربانی به عنوان پیشنهاد اول انجمن به منظور جلوگیری از بحران کمبود مرغ که ارزان ترین پروتئین در دسترس مردم است، گفت: نرخ تورم را باید در قیمت ها حساب کرده و پس از تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی، به موقع مرغ را از تولیدکننده و تشکل هاخریداری کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه، بابیان این نکته که اگر قیمت ها اصلاح شود، مرغ دار رغبت پیدا می کند و مازاد تولیدات خود را به شرکت پشتیبانی امور دام می دهد، بیان کرد: از این طریق به جای اینکه یارانه را به تولیدکننده خارجی بدهیم، تولید کننده داخلی را حمایت می کنیم.
وی افزود: مسئله دیگر عدم تخصیص ارز لازم برای ترخیص نهاده هایی است که در حال حاضر در بنادر کشور متوقف شده اند. همین موضوع باعث شده است که ظرف یک ماه اخیر قیمت سویا و ذرت از 10 تا 30 درصد افزایش پیدا کند.

این فعال اقتصادی در صنعت دام و طیور نگرانی دیگر خود را عهدم تخصیص ارز به موقع برای گشایش اعتبار و ثبت سفارش های جدید برای ماه تیر اعلام و تاکید کرد: در حال حاضر ارز لازم بر ای ثبت شفارش به کندی انجام می شود که همین موضوع در آینده مشکل آفرین خواهد شد.
مهربانی یادآور شد: این صنعت در طول یک سال به حدود 2.5 میلیارد دلار ارز نیاز دارد. اگر برای تخصیص ارز برای واردات ذرت و سویا تاخیری به وجود آید گرفتاری های جدی برای این صنعت به وجود می آید.

بر اساس این گزارش در طول یک سال به واردات 4 میلیون تن ذرت و 2.5 میلیون تن سویا نیاز است. ارزش تولیدات این صنعت 5.5 میلیارد دلار است که از این بین 4 میلیارد دلار آن به تولید مرغ و 1.5 میلیارد دلار آن به تخم مرغ اختصاص دارد.

طبق آمار موجود در سال 91 نوسان قیمت جوجه یک روزه برای تولید کننده مرغ و تخم مرغ نزدیک به 18.5 درصد بوده است. از سوی دیگر جوجه یک روزه در حال حاضر نسبت به سال 89 با 3درصد کاهش قیمت به فروش می رسد.
نظرات بینندگان