arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۲

افتخاری: مرا خانه‌نشین کردند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
خواننده باسابقه موسیقی سنتی کشور گفت: متاسفانه در این مدت طولانی که حضوری در موسیقی نداشتم هیچ کس متوجه نشد چرا من نیستم. هیچ کس نپرسید این چه نیرویی بود که موجب بیرون رفتن علیرضا افتخاری از میدان شد و این سوال هایی بود که هیچ وقت هیچ فردی به آن پاسخ نداد.

علیرضا افتخاری در گفتگو با مهر درباره کم‌رنگ شدن حضورش در عرصه موسیقی گفت: خودتان بهتر می دانید که بیش از سه سال است فعالیت چندانی در عرصه موسیقی ندارم؛ چراکه بهتر دیدم در این شرایط جوانان هنرمند و خوش لباسی که چند سالی است حضور خود را بیشتر کرده‌اند خودنمایی کنند و مطمئن هستم به یاری خداوند این روند نیز بیشتر و بهتر از گذشته خواهد شد. روند مطلوبی که اگر به این شکل هدایت شود دیگر نیازی به من و هم‌نسلان من نیست.
 
این خواننده موسیقی سنتی ایرانی ادامه داد: در طول چندین دهه فعالیتی که در موسیقی داشتم تجربه‌هایی اندوختم که می‌توانست توشه خوبی برای هنرمندان جوان موسیقی باشد اما آنچه تا به امروز دریافتم عدم تمایلی است که هنرمندان جوان موسیقی نسبت به این اندوخته‌ها دارند بنابراین ترجیح می‌دهم فعلا خانه‌نشینی را تجربه کنم و نوبت را به جوان‌هایی بدهم که تالارهای اجرا در تسخیر آنهاست.
 
خواننده "آتش دل" در بخش دیگری از صحبت‌هایش به دلایل کناره‌گیری این سال‌هایش از عرصه موسیقی پرداخت و گفت: دلایل این کناره‌گیری را شما باید به من بگویید. دلایل این دلخوری و گوشه‌نشینی را کسانی باید به اطلاع مردم برسانند که من را مجبور به خانه‌نشینی کردند. من راه را برای عاشق‌هایی باز کردم که در این سال‌ها تمام تلاش خود را برای هنرنمایی در صفحه تلویزیون نشان می‌دهند و دکمه‌های پیراهن خود را آنچنان مرتب نگه می‌دارند که گویی در زمره عاشقان سینه‌چاک هنر موسیقی هستند.
 
افتخاری تاکید کرد: من نگران خانه‌نشینی خود نیستم اما امیدوارم همین دوستان جوان عاشقانه به راه خود ادامه دهند و بدانند اگر علیرضا افتخاری در روزگاری محبوب دل‌های مردم بود و آثارش در میان عموم مردم با استقبال نسبی روبه‌رو بوده به خاطر عشقی بوده که بر آمده از دل است. مردم می‌دانند من هرگز سعی نکردم با دروغ به احساسات آنها رخنه کنم.
 
خواننده آثاری چون "نیلوفرانه" در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود مسائل سیاسی در عرصه هنر و رویکرد خودش در این زمینه ادامه داد: هنوز دلیل این را نمی‌دانم که چرا بسیاری از دوستان موضوع را به سیاست کشیدند اما می‌دانم آنهایی که می‌خواستند من نباشم به درستی کار خود را انجام دادند. اما به این نکته توجه نکردند که من ریشه‌‌ام را از مردم می‌گیرم که با این برنامه‌ریزی‌ها نمی‌توان من را از آنها دور کرد. البته همان‌هایی که خواهان حضور من در موسیقی نبودند باعث شدند من کناره‌گیری کنم چراکه سودشان در نبودنم بود.
 
وی با انتقاد از شرایط حاکم بر موسیقی کشور به تشریح فعالیت‌های خود در عرصه موسیقی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در این مدت طولانی که حضوری در موسیقی نداشتم هیچ کس متوجه نشد چرا من نیستم. هیچ کس نپرسید این چه نیرویی بود که موجب بیرون رفتن علیرضا افتخاری از میدان شد و این سوال هایی بود که هیچ وقت هیچ فردی به آن پاسخ نداد و حالا بعد از مدتی می آیند و برگه‌ای را به عنوان حکم چهره ماندگار به من می‌دهند و من را خانه‌نشین می‌کنند و کسی نیست که بگوید آیا علیرضا افتخاری شعر و ترانه خارج از نزاکتی را تولید کرده که این چنین با او رفتار می‌کنید؟ یا موضوع روبوسی یا موارد دیگری در کار بود که این چنین با من رفتار می‌کنید؟
 
افتخاری به فعالیت مستمر خود طی سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: من هنوز نمی‌دانم دلیل اینکه برخی هنرمندان نباید در عرصه موسیقی فعالیت خوبی داشته باشند چیست؟ مگر ما چند هنرمند مانند بزرگان موسیقی‌مان داریم که این چنین صدای خاص و خوبی داشته باشند. آیا با گفتن یک جمله از زبان برخی هنرمندان باید جلوی فعالیت آنها را بگیریم؟
 
شاگرد استاد تاج اصفهانی همچنین خاطرنشان کرد: به طور حتم تا زمانی که بزرگان موسیقی وارد نشوند من هم تمایلی به بازگشت نشان نخواهم داد حتی اگر این خانه‌نشینی تا 10 سال هم به طول بیانجامد. من به خود اجازه بی‌حرمتی و بی‌احترامی به عرصه موسیقی نخواهم داد و تا زمان ورود هنرمندان واقعی این عرصه همچنان خانه‌نشین خواهم بود اما به این نکته هم اشاره می‌کنم که آقایان نباید موضوع را سیاسی کنند و باید بر این باور باشند که تنور موسیقی ایرانی با ورود کارآمدان و پیشکسوتان نام آوراست که داغ خواهد شد.
 
افتخاری در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به انتشار برخی از نقل قول‌ها از زبان وی در مطبوعات پیرامون محمدرضا شجریان تصریح کرد: متاسفانه در ماه‌های اخیر گاه و بیگاه می‌بینم که از قول من مطالبی درباره محمدرضا شجریان منتشر می‌‌شود که روح من از آنها بی‌خبر است و از همین جا اعلام می‌کنم که با وی عداوت و دشمنی نداشته و ندارم.

نظرات بینندگان