arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۷۶۳۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲

زلزله‌های زنجيره‌ای به پايتخت می‌رسد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون عمراني استاندار تهران با اعلام تشكيل جلسه شوراي مديريت بحران پايتخت در پي وقوع زمين‌لرزه‌هاي زنجيره‌اي در كشور، از رد فرضيه «زلزله قريب‌الوقوع در تهران» در اين جلسه خبر داد.

محمدرضا محمودي در گفت‌وگو با «دنياي‌اقتصاد» با اشاره به اينكه شنبه‌شب در موسسه ژئوفيزيك، جلسه‌اي با حضور مسوولان مديريت بحران تهران و محققان زلزله تشكيل شد، افزود: با ‌جمع‌بندي نظرات مطرح شده در اين جلسه مشخص شد 5 زلزله اخير نمي‌تواند تاثيري بر گسل‌هاي تهران داشته باشد. براي تهران از سال‌ها پيش، احتمال وقوع زلزله‌اي با شدت حداكثر 7 ريشتر در نظر گرفته شده اما پيش‌بيني اخير مبني بر زلزله‌ 10 ريشتري در منطقه، كذب محض است كه با اغراض سياسي مطرح شده است.

همچنين معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله‌شناسي ايران نيز در واكنش به برخي گمان‌زني‌ها درباره جلوافتادن زلزله تهران تحت تاثير زمين‌لرزه‌هاي اخير به «دنياي‌اقتصاد» گفت: هر چند در حال حاضر نگراني بابت فعاليت و تحرك گسل‌هاي البرز وجود دارد؛ اما 5 زلزله اخير در فاصله‌اي دور از هم و با مسافت زياد از تهران، رخ داده‌اند و اثري بر گسل‌هاي تهران برجا نگذاشته‌‌اند.

همه 5 زمين‌لرزه طبيعي بودند
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی، با بیان اینکه زلزله‌هایی که ظرف 15 روز اخیر در پنج منطقه کشور روی داد، زلزله هایی کاملا متفاوت با دیگری بوده‌اند به «دنیای اقتصاد» گفت: تمام فرضیه‌ها و اظهاراتی که ظرف روزهای اخیر درباره ارتباط این زمین لرزه‌ها با یکدیگر عنوان شده است، غیرعلمی و نادرست است.

مهدی زارع افزود: این زلزله‌ها از نظر نوع و موقعیت مکانی با یکدیگر متفاوتند و اینکه برخی از آنان مانند زلزله سراوان در منطقه وسیعی احساس شده است، ناشی از عمق زیاد آن بوده است.

وی با بیان اینکه حداقل حدود 100 میلیون نفر در نقاط مختلف ایران و کشورهای همسایه، زلزله سراوان را احساس کردند، تصریح کرد: تمام پنج زلزله‌ای که اخیرا مناطق کشور را لرزاند زلزله‌های طبیعی و مربوط به تحرکات گسلی بوده‌اند و هیچ کدام مصنوعی، ناشی از انفجار یا آتش فشان نبوده‌اند.

زارع ادامه داد: نزدیکی زمان وقوع زمین لرزه‌های اخیر در میان برخی افراد شایعه غیرطبیعی بودن زلزله‌ها را رایج کرده که کاملا بی‌مورد است و منطق علمی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زمین لرزه‌های اخیر هشداری برای مردم و مسوولان محسوب می شود، گفت: در کشور ما تا زمانی که اتفاقی نیفتد کسی به فکر راه حل و مدیریت حوادث غیرمترقبه نیست، این زلزله‌ها باید مانند زنگ خطری برای مردم و مسوولان باشد و آنها باید بدانند که زلزله‌های بعدی ممکن است این چنین کم تلفات نباشند و آسیب‌های جدی بر جای بگذارند.

بابت گسل‌های البرز نگرانیم!
معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی همچنین درخصوص شایعات موجود در مورد احتمال فعال شدن گسل‌های البرز در نتیجه زمین لرزه‌های اخیر و وقوع زلزله بزرگ در پایتخت به «دنیای اقتصاد» گفت: گسل‌های البرز همیشه فعال بوده و هستند و ما همیشه بابت این گسل‌ها و احتمال وقوع زلزله در تهران نگران هستیم، بنابراین زلزله‌های اخیر هیچ ارتباطی به فعال شدن این گسل‌ها ندارد.

وی افزود: ما امروز در مورد فعالیت گسل‌های البرز و احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران همان قدر نگران هستیم که روزهای قبل از وقوع پنج زمین لرزه اخیر نگران بودیم و احتمال وقوع زمین لرزه تهران همان قدر در حال حاضر برای ما قابل تامل است که پیش از این زلزله‌ها وجود داشت.

زارع خاطرنشان کرد: با این وجود هیچ ارتباطی بین زلزله‌های اخیر و زلزله تهران وجود ندارد و ما به طور دقیق نمی توانیم پیش‌بینی زلزله را در مورد تهران داشته باشیم.

خطر از سر تهران گذشت؟
یکی دیگر از محققان زلزله در مورد ارتباط زلزله‌های اخیر با زلزله بزرگ تهران به «دنیای اقتصاد» گفت: به دو علت علمی این زمین لرزه‌ها ارتباطی به تحریک گسل‌های تهران و وقوع زلزله در پایتخت ندارند؛ اول اینکه هر کدام از این زلزله‌ها در مناطقی دور از یکدیگر و به فاصله زیادی از پایتخت بوده‌اند که عملا نمی‌توانند تاثیری بر گسل‌های تهران داشته باشند و در وهله دوم اگر قرار بود این زمین لرزه‌ها گسل‌های تهران را تحریک و فعال کنند باید بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه در هر یک از این مناطق زلزله‌ای در تهران اتفاق می‌افتاد که عملا چنین نشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در مورد تهران، همه محققان زلزله در مورد وقوع زمین لرزه‌ای بزرگ براساس شواهد موجود اتفاق نظر دارند؛ اما اینکه این زلزله در چه زمانی و با چه مقیاسی از تخریب رخ خواهد داد قابل پیش‌بینی نیست.

ساخت‌وساز در حومه خطرناك است
وی گسترش شهرهای بزرگ در حومه به صورت ساخت‌وساز در دامنه‌های کوه یا حاشیه رودخانه‌ها را خطرناک‌ترین شیوه گسترش شهری و اسکان جمعیت در کلانشهرها به لحاظ خطرات احتمالی زلزله عنوان کرد و گفت: در این مناطق جنس خاک به صورتی است که به هیچ وجه برای ساخت و ساز مرغوب و مناسب نیست و مسوولان باید به جد ساخت‌وساز در این گونه مناطق را کنترل و متوقف کنند. وی گسترش شهرهای بزرگ در حومه به صورت ساخت‌وساز در دامنه‌های کوه یا حاشیه رودخانه‌ها را خطرناک‌ترین شیوه گسترش شهری و اسکان جمعیت در کلانشهرها به لحاظ خطرات احتمالی زلزله عنوان کرد و گفت: در این مناطق جنس خاک به صورتی است که به هیچ وجه برای ساخت و ساز مرغوب و مناسب نیست و مسوولان باید به جد ساخت‌وساز در این گونه مناطق را کنترل و متوقف کنند.

زلزله تهران حداكثر 7 ريشتر
معاون عمرانی استاندار تهران گفت: براساس نتایج به دست آمده از نشست مشترک محققان زلزله و مسوولان مدیریت بحران تهران هیچ ارتباطی بین زمین لرزه‌های اخیر با احتمال وقوع زلزله بزرگ در تهران وجود ندارد و پیش‌بینی زلزله همراه با ذکر شدت، مکان و زمان دقیق در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.

محمدرضا محمودی افزود: خبری که در برخی سایت‌ها به نقل از موسسه زلزله شناسی آمریکا در مورد وقوع زلزله ده ریشتری در کشور در روزهای اخیر درج شده کذب محض و ناشی از شیطنت‌های سیاسی است که به قصد ایجاد نگرانی در مردم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است.

وی ادامه داد: براساس اتفاق نظری که میان محققان زلزله وجود دارد، وقوع زلزله 10 ریشتری در تهران به هیچ وجه احتمال ندارد و حداکثر شدت زلزله احتمالی پایتخت براساس نظر محققان 7 ریشتر است. محمودی هدف از تشکیل جلسه اخیر مدیریت بحران را شناخت مسوولان مدیریت بحران و آشنایی کامل آنها با یکدیگر در دستگاه‌های مختلف عنوان کرد و گفت: در حال حاضر آمادگی لازم برای مقابله با حوادث غیرمترقبه احتمالی در تهران مانند زلزله وجود دارد که البته همه این‌ها نیازمند همکاری موثر مردم و سایر مسوولان ذی ربط است.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
lila
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
0
10
زلزله هاي طبيعي؟؟؟ ناشي از انفجار؟؟؟؟ خيلي جالبه! مثل اين كه يه بچه بياد بگه مامان جون! من اون شكلات هايي كه توي كمد بود رو نخوردم!!!!!
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
1
10
انسان عاقل هیچ علتی را بدون معلول نمی پندارد و هر چند درصد وقوع زلزله خیلی کم باشد نباید از کنار این موضوع به سادگی گذشت و بهتر است این بازه زمانی احتمالی را در آماده باش کامل بود و با فرض کذب بودن این فرضیه به عنوان یک مانور برای عموم مردم پایتخت اجرا گردد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۳
0
9
آقا حداقل فکری کنین و طرحی داشته باشید که زبانم لال اگر تهران لرزید تمام ایران به یکباره دچار مشکلات حاد نشوند مثلا آیا راهکاری برای پرداخت ها و دریافت در صورت وقوع حادثه در تهران برای اقصا نقاط ایران اندیشیده اید البته میدونم که خیلی برنامه ریزی ها دقیقن !!!
نظرات بینندگان