arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

روحانی: قرار نیست تا روز قیامت با آمریکا قهر باشیم

در سال 82، خطر جمله نظامی کاملا جدی بود. البته در آن زمان این مسئله را با تحلیل و اطلاعات نظامی و سیاسی که داشتیم عنوان می‌کردیم ولی امروز به قطعیت (100 درصد) برنامه ریزی آمریکا در آن زمان برای حمله به ایران پی برده‌ایم. جک استراو هم در خاطرات خود که اخیرا منتشر شده، آورده که آمریکایی‌ها آماده جنگ بودند و ما مخالفت می‌کردیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک نظام می گوید ما باید این تخاصم را به تدریج مهار کنیم و آن را به رابطه تنش آمیز کاهش دهیم.

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که چه چیز باعث شده تا برای اولین بار در تاریخ انقلاب، مقام معظم رهبری عدم مخالفت خود را با مذاکره مستقیم با آمریکا اعلام کنند؟، گفت: ایران قرار نیست تا روز قیامت با آمریکا قهر باشد و رابطه قطع بماند. بلکه در شرایط مناسبی و با حفظ منافع ملی این نوع رابطه باید تغییر کند. در حال حاضر، رابطه ایران و آمریکا خصمانه است. آمریکا به هر بهانه‌ای به ایران فشار می‌آورد و در این رابطه کشورهای دیگر را هم تشویق می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ادامه این روند برای ایران، آمریکا و منطقه مسیر درستی نیست. ما باید این تخاصم را به تدریج مهار کنیم و آن را به رابطه تنش آمیز کاهش دهیم و بعد به سوی کاهش تنش حرکت کنیم. مقام معظم رهبری در این شرایط حساس علیرغم اعلام عدم امیدواری، این راه را باز کردند تا تبلیغات دشمن درباره مخالفت ایران با مذاکره خنثی شود. در واقع این حرکت باعث شد تا بهانه از دست آمریکا گرفته شود و به افکار عمومی دنیا اعلام شود راه برای مذاکره با رعایت خطوط قرمز باز است.

اهم اظهارات رییس مرکز تحقیقات استراتژیک نظام را در گفت و گو با ایلنا بخوانید؛

*{در پاسخ به این سوال که شورای عالی امنیت ملی چه اقداماتی درخصوص کاهش هزینه‌های حادثه 18 تیر انجام داد؟} شورای عالی امنیت ملی در تیر 78 خیلی خوب عمل کرد و مسئله را با کمک مردم در عرض یک هفته جمع و جور کرد. در آن حادثه میان دانشجویان و سوء استفاده کنندگان تفکیک ایجاد شد. دانشجویان در آن زمان مطالباتی داشتند و برخی که نوعا از اوباش بودند، از این فضا سوء استفاده کردند و با آتش زدن اتوبوس و... قصد بحران آفرینی داشتند.

*در سال 88 هم می‌شد، قضایا را بطور راحت تری پایان داد، البته شرایط این دو حادثه تفاوت‌هایی باهم داشت.

* در سال 82، خطر جمله نظامی کاملا جدی بود. البته در آن زمان این مسئله را با تحلیل و اطلاعات نظامی و سیاسی که داشتیم عنوان می‌کردیم ولی امروز به قطعیت (100 درصد) برنامه ریزی آمریکا در آن زمان برای حمله به ایران پی برده‌ایم. جک استراو هم در خاطرات خود که اخیرا منتشر شده، آورده که آمریکایی‌ها آماده جنگ بودند و ما مخالفت می‌کردیم بطوریکه برخی مقامات وزارت خارجه آمریکا به من توهین می‌کردند و می‌گفتند «جک تهران»! من در مصاحبه‌ای رادیویی اعلام کردم اقدام نظامی علیه ایران اقدامی احمقانه است.

* امروز احتمال حمله نظامی خیلی بالا نیست البته نباید آن را منتفی دانست. باید حساب بوش را با اوباما جدا کرد حتی اگر در نیت‌ها با هم تشابه داشته باشند ولی شیوه‌هایشان باهم متفاوت است. در مسئله جنگ، احتمال ضعیف را هم باید جدی گرفت.
نظرات بینندگان