arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۰۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۰۹ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

با بيل و کلنگ به جان سينما افتاده‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي کميته هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سينما عنوان کرد: بازگشايي خانه سينما احتياج به اين همه تاخير و تفسير نداشت و پيش از نوروز 92 هم مي‌توانست انجام شود ولي متاسفانه عده‌اي آب را گل كردند.

سال گذشته به دستور رئيس‌جمهوري کميته‌اي هفت نفره با حضور نمايندگاني از خانه سينما، وزارت ارشاد و مسعود جعفري جوزاني به عنوان نماينده رئيس‌جمهور، اصلاح اساسنامه خانه سينما را آغاز کردند. پس از برگزاري جلسات متعدد، اساسنامه جديد نوشته و به تاييد کميته رسيد و سپس در اختيار دفتر رياست جمهوري قرار گرفت و پس از آن براي بررسي نهايي به وزارت ارشاد ارائه شد تا خانه سينما دوباره بازگشايي شود اما پس از پايان جلسات کميته 7 نفره، صحبت‌ها و حاشيه‌هاي متعددي به وجود آمد.

از ميان اين حاشيه‌ها و اظهارنظرهاي مختلف مي‌توان به بحث عنوان خانه سينما اشاره کرد. چنين نظراتي و حتي برخي دخالت‌ها باعث شد که خانه سينما که شنيده مي‌شد قرارست قبل از نوروز 92 باز شود، همچنان بسته بماند. از طرف ديگر صحبت‌هاي برخي از نمايندگان ارشاد در روزهاي اخير و بحث ارائه اساسنامه به شوراي عالي سينما از يک طرف و مشخص نبودن موضع و نظر وزير و رئيس سازمان سينمايي در اين ارتباط باعث شد که همچنان جامعه صنوف سينماي ايران در بلاتکليفي قرار بگيرند.

البته سال گذشته در زماني که افراد مختلفي پس از بازنويسي اساسنامه اظهارنظرهاي مختلفي داشتند، رئيس سازمان سينمايي اعلام کرد که فقط مسعود جعفري جوزاني مي‌تواند به عنوان سخنگو و حَکم اين کميته درباره مراحل قانوني روند باز شدن خانه سينما صحبت کند. اما همچنان ما شاهد شنيدن صحبت‌هاي افراد مختلف در اين زمينه هستيم.

از اين رو ايسنا با جعفري جوزاني درباره حاشيه‌هاي اخير، بحث بازگشايي خانه سينما و وضعيت سينماي ايران با توجه به هجمه‌اي که توسط برخي از افراد به آن وارد مي‌شود، گفت وگويي داشته است. وي در اين باره گفت: مدتي است اساسنامه اصلاح شده خانه سينما را در اختيار دفتر نهاد رياست جمهوري قرار داديد و طبق صحبت‌هاي رئيس سازمان سينمايي اين اساسنامه هم اکنون در ارشاد در حال بررسي است. اما طي چند روز گذشته افراد متعددي حتي کساني که در کميته 7 نفره اصلاح اساسنامه حضور داشتند، اظهار نظرهاي مختلفي کردند.وقتي شهر شلوغ مي‌شود بالاخره يك عده هم فرصت عرض اندام پيدا مي‌كنند، سر و صدا راه مي‌اندازند تا ديده شوند.

من معتقدم بازگشايي خانه سينما احتياج به اين همه تاخير و تفسير نداشت و پيش از نوروز 92 هم مي‌توانست انجام شود. متاسفانه آب را گل كردند، برخي صادقانه اما با كج فهمي، گروهي عوام‌فريبانه و عده‌اي سودجويانه مطالب ريز و درشتي بيان كردند. در فرصت به دست آمده عده‌اي هم با ماسك دلسوزان سينما به ميدان آمدند و در اين گير و دار ركود كاري تا مي‌توانستند، مشقت و مصايب اهالي خانواده محترم سينما را اضافه كردند.

خلاصه آنكه همه همت و قدرت خود را صرف پيشگيري از بازگشايي خانه سينما كردند. طبيعي است كساني هم از وضعيت موجود بهره لازم را بردند و بودجه سينما را صرف ساخت فيلم‌هاي بي‌خاصيتي كردند كه مردم را به زور شلاق هم نمي‌شود به ديدنشان واداشت.

وي درمورد وضعيت نامناسب گيشه و انتقادهاي گسترده به سينماي ايران هم بيان داشت: بله متاسفانه من هم چون شما شاهد اين تهاجم ناجوانمردانه عليه سينماي نجيب ايران بوده و هستم. ديده ام كه چگونه افرادي كه در تخصص و كار خود هم دستاورد قابل ملاحظه‌اي نداشته‌اند، بيل و كلنگ دست گرفته و به جان اين دستاورد سي ساله انقلاب اسلامي افتاده‌اند. تحقير و تهديد مي‌كنند، خط و نشان مي‌كشند، گروهي از همفكران خود را دور ميز مي‌نشانند و ناپسندترين واژه‌ها را حواله سر و كله اهالي سينما مي‌كنند. حاصل 30 سال زحمت و مشقت فيلمسازان مملكت را ناديده مي‌گيرند، با اين هدف كه كل سينماي ايران را در سطح سليقه نازل خود پايين بكشند. جالب است اگر به فيلم‌هايي كه اين افراد به عنوان شاخصه‌هاي برتر و الگو، از بين فيلم‌هاي ايراني انتخاب مي‌كنند توجه كنيم، به مقصد و هدفشان بيشتر پي خواهيم برد.

البته من ترديد دارم كه اين افراد حتي در انتخاب فيلم مورد علاقه‌شان هم صداقت لازم را داشته باشند و مبناي اين انتخاب حسابگري‌هاي جناحي نباشد و الا با همه كم‌دانشي اكثر اين افراد مي‌دانند سينمايي كه با ملت هم‌نفس نباشد و روح ملي آنها را فرياد نزند، سينماي بي هويت و بي ارزشي است.اين افراد وقت خود و ديگران را تلف مي‌كنند، چرا كه وجدان ملي بيدار است و سينماگران سال‌هاست پي برده‌اند كه در بلاي سخت، فضل و بزرگواري و سالاري به دست مي‌آيد. به هر حال اميدوارم اين افراد وقت خود را صرف يادگرفتن و انجام كار خود بكنند. از خود بپرسند آيا در شغلي كه اشغال كرده اند شناخت و مهارت لازم را دارند كه حالا به سينما رو آورده اند؟ آيا به اندازه ده درصد واژه‌هاي تنفرآميزي كه حواله سينماگران مي‌كنند، آگاهي سينمايي دارند؟ از خود بپرسند طي اين سال‌ها كه سرمايه كشور را در دست دوستان و همفكران نزديكشان قرار دادند به جز فيلم‌هاي فرمايشي، تحقيرآميز و ورشكسته حاصلي براي وطنشان داشته است؟ شايد اگر در خلوت خويش صادقانه به اين پرسش‌ها پاسخ بدهند، مجاب شوند كه دست از اين همه عناد بردارند و سينماي نجيب ايران را به حال خود رها كنند.

هچنين جوزاني درمورد احتمال برخورد با وي به دليل پافشاري براي باز گشايي خانه سينما گفت: من براي کسي کار نمي‌کنم که دچار تنزل درجه شوم يا از مقامي عزلم کنند. به همين دليل از همه کساني که دغدغه خاطري براي سينما و عظمت کشورمان دارند خواهش مي‌کنم اجازه ندهند خانواده نجيب سينماي ايران بيش از اين مورد بي مهري واقع شود. به نااهلان هم پيشنهاد مي‌کنم هر چه سريعتر به وجدان جمعي و روح ملي خودشان رجوع كنند و سد راه بازگشايي خانه سينما نشوند. باز هم تاکيد مي‌کنم خانه سينما را باز كنيد.
نظرات بینندگان