arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲

دولت یازدهم مامور افزایش قیمت‌ بنزین شد

در صورت موافقت کل نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون تلفیق، سناریوی نهایی شامل افزایش قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی به 550 تا 600 تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر به 700 تومان، بنزین معمولی آزاد 900 تا 1000 تومان، بنزین سوپر آزاد 1000 تا 1100 تومان خواهد بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مهر: با چراغ سبز مجلس با سناریوی اول بنزینی ستاد هدفمندی یارانه‌ها، طرح افزایش قیمت بنزین حداکثر تا سقف 1000 تومان به ازای هر لیتر کلید خورده است اما ماموریت افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG به دولت یازدهم واگذار شد.

متوسط مصرف بنزین به عنوان دماسنج اقتصاد و یکی از معیارهای سنجش تورم از ابتدای سالجاری تاکنون رشد خیره کننده‌ای را تجربه کرده است، به طوری‌که در فروردین ماه متوسط مصرف این فرآورده نفتی از مرز 75 میلیون لیتر در روز گذشت و از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری هم روزانه بیش از 65 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است.

با این وجود مسئولان دولتی پیش بینی می‌کنند که در صورت تثبیت قیمت فرآورده‌های نفتی، علاوه بر افزایش قاچاق و انحراف آن به کشورهای همسایه، متوسط مصرف این فرآورده نفتی تا پایان سالجاری بالای 70 میلیون لیتر در روز خواهد بود.

در این صورت، حتی با بهره‌برداری از طرح‌های جدید پالایشگاهی ظرفیت تولید بنزین کشور به 70 میلیون لیتر در روز خواهد رسید که با این وضعیت تولید بنزین و حتی گازوئیل در مجتمع‌های پتروشیمی ادامه خواهد یافت و حتی زنگ خظر برای واردات بنزین هم به صدا در می‌آید.

از سوی دیگر کمیسیون تلفیق مجلس شورای سالامی پس از مخالفت با پیشنهاد حدود 400 درصدی افزایش قیمت حامل‌های مختلف انرژی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG، طرح افزایش 38 درصدی فرآورده‌های نفتی را در قالب لایحه بودجه پیشنهادی دولت مصوب کرده است.

با جمع بندی نهایی، به زودی لایحه بودجه دولت در سال 1392 برای رای گیری نهایی به صحن علنی و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و سپس شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

اما بر خلاف نظر کمیسیون تلفیق مجلس، ستاد هدفمندی یارانه‌ها درباره بنزین تدوین و اجرای سناریوهای دیگری را در دستور کار دارد به طوری‌که محمدرضا فرزین دبیر هدفمندسازی یارانه‌ها در تشریح سه سناریوی افزایش قیمت بنزین، گفته است: در سناریوی اول بنزین 1060 تومانی و در سناریوی سوم قیمت بنزین حدود 2160 تومان خواهد بود.

در حال حاضر هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی و سوپر به ترتیب 400 و 500 تومان، هر لیتر بنزین معمولی و سوپر آزاد 700 و 800 تومان، هر متر مکعب "سی ان جی" 300 تومان و هر لیتر گازوئیل سهمیه و آزاد به ترتیب 150 و 350 تومان عرضه می‌شود.

پیگیری‌های خبرنگار ما از جلسات مشترک بنزینی دولت و مجلس حاکی از آن است که با تاکید نمایندگان مجلس ماموریت طرح افزایش قیمت بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی به دولت یازدهم واگذار شده است و از این رو افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین، گازوئیل و CNG برای پاییز سالجاری محتمل به نظر می‌رسد.

همچنین در صورت موافقت کل نمایندگان مجلس با پیشنهاد کمیسیون تلفیق، سناریوی نهایی شامل افزایش قیمت هر لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای معمولی به 550 تا 600 تومان، بنزین نیمه یارانه‌ای سوپر به 700 تومان، بنزین معمولی آزاد 900 تا 1000 تومان، بنزین سوپر آزاد 1000 تا 1100 تومان خواهد بود.

در این صورت سناریوهای اول پیشنهادی ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم اجرایی خواهد شد و حداکثر افزایش قیمت بنزین در محدوده 1000 تا 1100 تومان خواهد بود.

همچنین برای هر مترمکعب CNG پیش بینی افزایش قیمت تا مرز 450 تا 500 تومان، هر لیتر گازوئیل سهمیه ای به 250 تومان و هر لیتر گازوئیل آزاد به 450 تا 500 تومان محتمل از سایر سناریوها است.

پیش از این هم در گزارشی، اعلام شده بود: در صورت هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در ادامه سالجاری، اما نظام سهمیه‌بندی و عرضه این دو فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت در جایگاه‌ها ادامه می یابد.

علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت هم پیشتر با بیان اینکه در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و حتی تک نرخی شدن قیمت بنزین اما عرضه این فرآورده نفتی با کارت هوشمند سوخت متوقف نخواهد شد، گفته است: عرضه کارتی بنزین منجر به ثبت تراکنش کارت‌های هوشمند سوخت و جلوگیری بخشی از این کارت‌ها به مبادی مرزی خواهد شد.
نظرات بینندگان