arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۰۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲

روحانی: در جلسه سران، یکی از آقایان باور نمی​کرد که وزرای خارجه سه کشور اروپایی به ایران بیایند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
حسن روحانی در دیدار جمعی از دانشجویان، دانشگاهیان و نخبگان استان مازندران گفت: دنیای دیپلماسی، دنیای اعلام مواضع نیست و باید با جهان تعامل سازنده برقرار کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم با بیان اینکه به‌عنوان یک کارشناس و یک مسئول، قبل و بعد از انقلاب در عرصه بودم، ولی شرایط کشور را هرگز تا این اندازه حساس ندیده‌ام، گفت: کشور با این همه سرمایه با ملتی که طبق قرآن مورد عنایت خداوند است، نباید دچار چنین وضعی باشد.
روحانی در ادامه افزود: در سال ٧٦ با بهانه انفجار خُبَر کشور تا مرز حمله دشمن (امریکا) پیش رفت و من به دستور سران نظام به عربستان سفر کردم. از ابتدای شب تا صبح مذاکره من در این کشور ادامه پیدا کرد. نتیجه مذاکره این شد که ساعت ٥ صبح نایف نماینده عربستان اعلام کرد، هر متنی از طرف نماینده ایران تنظیم شود، من آن را امضا می‌کنم و همان هم شد. در این جلسه که در ابتدا مذاکرات سختی بود و کمتر امید به توافق بود، با استدلال و منطق و فن مذاکره راه برای توافق باز شد.
وی در ادامه با بیان اینکه دنیای سیاست دنیای اعلام مواضع نیست، بلکه بده - بستان سیاسی است، افزود: در جلسه سران وقتی پیشنهاد دعوت ٣ وزیر اروپایی به تهران داده شد، یکی از آقایان با تعجب اعلام کرد که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. در ادامه وقتی قرار شد این ٣ وزیر به تهران بیایند در جلسه کسی باور نمی‌کرد اروپا تعهد دهد که پرونده ایران به شورای امنیت نرود. ولی در اجلاس تهران در پایان مذاکره وزرای خارجه فرانسه و انگلیس قول دادند که در برابر امریکا برای ارجاع پرونده ایران به شورای حکام بایستند و از حق وتو استفاده کنند.
نظرات بینندگان