arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۲
لیگ قهرمانان اروپا

جدال غول های فوتبال آلمانی در ویمبلی لندن

فینال لیگ قهرمانان اروپا ساعت 23:15 فردا (شنبه) بین دو تیم بایرن‌مونیخ و دورتموند در ومبلی لندن برگزار خواهد شد. غول‌های آلمانی در راه رسیدن به ومبلی با كسب نتایج شگفت آور مقابل بارسلونا و رئال مادرید به فینال معتبرترین مسابقات باشگاهی فوتبال جهان صعود كردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش انتخاب ورزشی، فینال لیگ قهرمانان اروپا ساعت 23:15 فردا (شنبه) بین دو تیم بایرن‌مونیخ و دورتموند در ومبلی لندن برگزار خواهد شد. غول‌های آلمانی در راه رسیدن به ومبلی  با كسب نتایج شگفت آور مقابل بارسلونا و رئال مادرید به فینال معتبرترین مسابقات باشگاهی فوتبال جهان صعود كردند را از پیش‌رو برداشته‌اند و نشان داده‌اند که فوتبال آلمان پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ اند.


فینال آلمانی
این چهارمین بار در تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست كه دو تیم از یك كشور به دیدار نهایی راه یافته اند. آخرین بار تیم‌های چلسی - منچستریونایتد در سال 2008 به عنوان دو تیم انگلیسی مقابل هم به میدان رفتند. در سال 2003 تیم‌های میلان و یوونتوس از ایتالیا با هم بازی کرده بودند و در سال 2000 هم رئال مادرید و والنسیای اسپانیا روی در روی هم ایستاده بودند.
بایرن مونیخ:
بایرن مونیخ پیش از این چهار بار در سال های ۷۴، ۷۵، ۷۶ و ۲۰۰۱ قهرمان اروپا شده است.
مونیخی ها در سال های ۸۲، ۸۷، ۹۹ و ۲۰۱۰ هم در دیدار فینال حضور داشته اند اما با شكست مقابل حریفان خود به جام نرسیده اند. دراماتیك ترین شكست بایرن مونیخ در فینال های لیگ قهرمانان كه مربوط به یكی از ماندگارترین بازی های تاریخ فوتبال جهان نیز محسوب می شود، در سال ۹۹ و با شكست دو بر یك مقابل منچستر یونایتد رخ داد.
پس از بنفیكا و یوونتوس كه هر كدام پنج بار در دیدار نهایی لیگ قهرمانان شكست خورده اند، میلان و بایرن مونیخ با چهار شكست در فینال در میان ناكامان بزرگ این مسابقات قرار دارند.
بایرن مونیخ تیمی است که روی کاغذ از بخت بالاتری برای قهرمانی این دوره از رقابتها برخوردار است چرا که این برای سومین بار است که در چهار سال گذشته به دیدار پایانی راه پیدا می‌کند. بایرن برای حضور در دیدار پایانی به تیم‌های پرقدرت یوونتوس و بارسلونا در مراحل یک چهارم و نیمه نهایی 11 گل زده است که یک آمار شگفت انگیز به حساب می‌آید حال آنکه دورتموند در وقت‌های اضافه از سد مالاگا گذشت و در بازی با رئال مادرید هم نان پیروزی پرگل 4 بر یک خود در بازی رفت را خورد. این تیم در بازی برگشت با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد.
بایرن مونیخ چنانچه این بازی را ببرد "یوپ هاینکس" چهارمین مربی تاریخ لیگ قهرمانان خواهد بود که با دو باشگاه متفاوت به عنوان قهرمانی می‌رسد. این مربی در سال 1998 با رئال مادرید موفق به فتح هشتمین جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا شده است. این بازی و بازی فینال جام حذفی فوتبال آلمان آخرین بازی‌های هاینکس در سمت سرمربی تیم فوتبال بایرن خواهد بود. وی پس از آن از فوتبال بازنشسته می‌شود و جای خود را به پپ گواردیولا می‌دهد.
آنچه در این بازی اهمیت دارد غیبت احتمالی "ماریو گوتزه"به دلیل آسیب‌دیدگی خواهد بود. دورتموند سال گذشته در غیاب این بازیکن توانست با نتیجه 5 بر 2 در فینال جام حذفی فوتبال آلمان مقابل بایرن مونیخ به برتری برسد. گوتزه 20 ساله اگر در این بازی به میدان برود برای آخرین بار خواهد بود که با پیراهن زرد و مشکی دورتموند بازی می‌کند چراکه از فصل آینده بازیکن بایرن خواهد بود. "مت هوملس" مدافع دورتموند به دلیل آسیب دیدگی شاید این بازی را از دست بدهد و "هولگر باداشتوبر" و "تونی کروس" از بایرن مونیخ به طور قطع در این بازی حضور نخواهد داشت. باداشتوبر فصل قبل هم دیدار پایانی مقابل چلسی را به دلیل محرومیت از دست داد.
هاینکس در خصوص این دیدار اظهار داشت: هر دو تیم به خوبی یکدیگر را می‌شناسند و هر دو مربی کاملا در باره حریف آگاهی دارند و در این میان هیچ نکته نهفته‌ای وجود ندارد.
بایرن‌مونیخ نیز که در این فصل مدعی قهرمانی در سه جام بود با قهرمانی در بوندس‌لیگا به دنبال کسب دو جام دیگر است. آنها در فینال جام حذفی آلمان و دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا نیز شانس بالایی برای قهرمانی دارند.
بایرن مونیخ در مرحله گروهی در رقابتی که با والنسیا اسپانیا، باته بوریسف بلاروس و لیل فرانسه داشت به عنوان تیم نخست گروه F این مسابقات راهی دور بعد شد. شاگردان یوپ هاینکس در راه رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا در مراحل حذفی به ترتیب آرسنال ، یوونتوس و بارسلونا را از پیش رو برداشتند تا در فینال رقیب دورتموندی شوند که در لیگ آلمان هم رقیب سنتی‌شان است
بورسیا دورتموند:
در مقابل دورتموند فقط یك بار در سال ۹۷ به دیدار نهایی رسیده است و در همان یك حضور هم عنوان قهرمانی را از آن خود كرد. دورتموند در 9 بازی اخیر پنج بار موفق به شکست بایرن مونیخ شده اگرچه در چهار بازی آخر هیچ بردی مقابل باواریایی‌ها نداشته است.
"یورگن کلوپ" روز سه شنبه در مصاحبه با رسانه‌های انگلیسی گفته که بایرنی‌ها می‌خواهند "جیمز باند" باشند اما آنها آدم بده هستند که همین امر واکنش بایرن را به همراه داشت و این تنش قطعا می‎تواند بر بازی روز شنبه دو تیم تاثیرگذار باشد.
قضاوت این دیدار بر عهده "مارکو ریتزولی" ایتالیایی خواهد بود. این دیدار به وقت تهران ساعت 23:15 دقیقه برگزار خواهد شد.
 بورسیا دورتموند در مرحله گروهی تیم‌های رئال‌مادرید اسپانیا، منچسترسیتی انگلیس و آژاکس هلند که قهرمان لیگ‌های داخلی کشورهای خود بوده‌اند را کنار زد تا به عنوان تیم صدرنشین گروه D به مرحله یک‌هشتم نهایی صعود کند.
آنها در مراحل حذفی نیز تیم‌های شاختار دونتسک اوکراین، مالاگا اسپانیا و رئال‌مادرید اسپانیا را از پیش رو برداشتند تا حریف باواریایی‌ها در فینال لیگ قهرمانان اروپا شوند.
هفتمین فینال ویمبلی
ورزشگاه بزرگ انگلیسی ها هفت بار میزبان مهمترین مسابقه باشگاهی جهان بوده است، بیش از هر ورزشگاه دیگری در اروپا.
در نخستین فینالی كه در این ورزشگاه برگزار شد، آ.ث میلان در سال ۱۹۶۳ با نتیجه دو بر یك بنفیكا را شكست داد و جام قهرمانی را از آن خود كرد. آخرین بار هم در سال ۲۰۱۱ بارسلونا سه بر یك منچستریونایتد را از پیش رو برداشت و بر جام بوسه زد.
در سال ۶۸ منچستریونایتد چهار بر یك بنفیكا را شكست داد، دو سال بعد آژاكس دو بر صفر پاناتینایكوس را برد، سال ۷۸ لیورپول با یك گل از سد بروژ گذشت و سال ۹۲ بارسلونا با همین نتیجه سمپدوریا را از پیش رو برداشت.

 

نظرات بینندگان