arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۲ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۲

ایران به نشست ژنو 2 درباره سوریه دعوت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه از دعوت شفاهی ایران برای شرکت در نشست ژنو 2 که قرار است در سوئیس به بررسی موضوع سوریه بپردازد به طور شفاهی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه آیا ایران تاکنون برای شرکت در نشست ژنو 2 دعوت شده است گفت:‌ درباره حضور ایران در نشست ژنو از ما دعوت شفاهی به عمل آمده است ولی تا الان دعوتنامه کتبی دریافت نکرده‌ایم. پس از اینکه دعوتنامه کتبی برسد، با در نظر گرفتن دستور جلسه نشست ژنو 2 تصمیم‌گیری می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر معاون وزیر خارجه فرانسه به ایران گفت: در مذاکرات دیپلماتیکی که با این مقام فرانسوی داشتیم اعلام کردیم باید در ژنو 2 بر راهکار سیاسی تمرکز شود. در این صورت هر گونه دعوتی را با نظر مثبت بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای خوب و مثبتی با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه داشتیم و به جرات می‌توانم بگویم که 80 درصد دیدگاه‌های ما و فرانسه درباره تمرکز بر راهکار سیاسی در سوریه مشترک بود و در این ملاقات تفاوت دیدگاه‌ها را نیز مطرح کردیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در آینده‌ نزدیک شاهد تغییر تدریجی در مواضع فرانسه در قبال سوریه خواهیم بود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره تشکیل گروه تماس که از نشست قبلی درباره سوریه در تهران درباره آن صحبت شده بود و در این نشست نیز بر آن تاکید شد گفت: کمیته پیگیری یا گروه تماس را می‌خواهیم متشکل از کشورهای مختلف در حوزه‌های عربی، خاورمیانه، آسیا و آفریقا تشکیل دهیم و امیدواریم بتوانیم ماموریتی را برای فراهم کردن زمینه بیشتر گفت‌وگوی ملی بین حکومت سوریه و معارضه که معتقد به راهکار سیاسی است فراهم کنیم.

وی ادامه داد: دومین ماموریتی که این گروه کاری دنبال خواهد کرد در ارتباط با کمک به توقف خشونت در سوریه خواهد بود و تلاش‌های بین‌المللی در این رابطه ادامه خواهد داشت که توافق‌هایی را که به عمل آورده‌ایم را محقق سازیم.

وی درباره نام کشورهای عضو این گروه کاری گفت: ترجیح می‌دهیم نام این کشورها را در اولین ماموریتی که انجام می‌دهند اعلام کنیم.

معاون وزیر خارجه دستاورد دیگر نشست بین‌المللی سوریه را تشکیل نشست تروئیکای نم در حاشیه این نشست عنوان کرد و افزود: تروئیکای نم نیز بر مجموعه توافق‌های نشست سوریه تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این پرسش که قرار بود مسئله گفت‌وگوی ملی بین معارضه و دولت سوریه پیگیری شود. حال این مسئله به کجا انجامید اظهار کرد: این مسئله هم پیگیری شد و به نتایج خوبی رسیدیم. در همین راستا هفته آینده کمیته پیگیری که در نشست گفت‌وگوی ملی تهران در سال گذشته شکل گرفت، برای اعلام نتایج کارشان وارد تهران می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که استراتژی ایران در صورت سقوط نظام بشار اسد چیست، گفت: ما از تجارب‌مان در منطقه استفاده می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم نظام سوریه سقوط کند و به طور قوی از مردم سوریه و معارضه که معتقد به راهکار سیاسی هستند حمایت می‌کنیم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره مواضع ترکیه نسبت به سوریه تصریح کرد: دوستان‌مان در ترکیه مواضع‌شان درباره سوریه به سمت توازن پیش می‌رود و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد مواضعی متوازن‌تر از سوی آن‌ها باشیم.

وی در ادامه با اشاره به نشست یک روزه بین‌المللی سوریه که با حضور 44 کشور برگزار شد گفت: ما با برگزاری این نشست تلاش کردیم گفت‌وگوهایی را شکل دهیم که به تحقق آرامش، توقف خشونت، جلوگیری از ارسال سلاح و اعزام نیروهای شورشی به سوریه باشد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: پیام قوی ما از این نشست به نشست بین‌المللی که در ژنو برگزار خواهد شد این است که در آن جا هم باید بتوانیم در راستای آنچه مردم سوریه به دنبال آن هستند عمل شود.

وی اضافه کرد: در نشست تهران به دنبال آن نبودیم که از طرف مردم سوریه تصمیم بگیریم و این پیام را به نشست ژنو هم خواهیم داد.

معاون صالحی گفت: در این نشست تاکید شد که نشست ژنو 2 باید کمک کند مردم سوریه زمینه‌ای برایشان فراهم شود که در چارچوب سیستم دموکراسی بتوانند نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند.
نظرات بینندگان