arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۲

دفاع ایران از ورود اعضای حزب الله به جنگ سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: اگر جنگ افروزی در سوریه ادامه یابد و گفت‌وگو راه‌گشا نباشد، بحران سرنوشت سوریه تنها در میدان رزم رقم می‌خورد.

به گزارش ایسنا، علاء الدین بروجردی در نشست "بررسی آخرین تحولات سوریه و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه" که در جهاددانشگاهی خراسان رضوی برگزار شد، اعلام کرد: تاکنون درخواستی از طرف آمریکایی مبنی بر حل سیاسی بحران سوریه دریافت نشده است.

وی با بیان این‌که امریکایی‌ها به طور منظم به سوریه سلاح می‌فرستند افزود: نیروهای معارض سوریه تجهیزات و کمک‌های نظامی خود را به طور سازمان یافته از نقاط مرزی مشترک کشورهایی همچون اردون،‌ ترکیه و لبنان می‌رسانند که خوشبختانه با سقوط قصیر و تبدیل شدن این نقطه مرزی به منطقه امن یک نقطه ایمن به وجود آمد و امید است که دو نقطه باقی مانده مرزی نیز ایمن شود.

بروجردی در ارتباط با اعزام زائران به سوریه نیز تصریح کرد: با توجه به حوادث تلخی که برای خانواده‌های به اسارت گرفته شده در ماه‌های گذشته، رخداد هم‌اکنون اعزام زائر به سوریه شکل عملیاتی پیدا نخواهد کرد، امیدواریم که شرایط به سمت و سویی سوق داده شود که بتوان در این زمینه پیشرفتی مشاهده کرد.

وی با اشاره به نقش کشورهایی همچون قطر در ساماندهی حمله به سوریه اظهار کرد: متاسفانه کشور قطر به جای آنکه این ظرفیت مالی هنگفت را به منظور فقرزدایی و توسعه کشورهای اسلامی صرف کند، آن را در جهت تخریب کشورهای اسلامی هزینه می‌کند و حتی برخی عالم‌نماها مغایر با شرع مقدس اسلام فتوا صادر می کنند و در حقیقت بیشترین گناه به لحاظ اخروی و هم به لحاظ دنیوی را متقبل می‌شوند.

بروجردی نقش قطر را در بحران سوریه را جنگ نیابتی عنوان کرد و افزود: اقدامات این کشور بیشتر جنبه اجرای دستوری دارد و نه چیز دیگری.

وی روسیه و چین را از حامیان کلیدی سوریه در منطقه برشمرد و افزود: برای این دو کشور سوریه به عنوان نقطه حساس در منطقه برای مقابله با امریکا به شمار می‌رود و تنها جایی برای آنان در منطقه است که می‌توانند حضور و رابطه نزدیک داشته باشند؛ روسیه از مواضعش در قبال سوریه کوتاه نمی‌اید و انتقال تجهیزات اس 300 نیز اقدامی از طرف روسیه در این جهت است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطر نشان کرد: طبیعی است که نیروی حزب‌الله به منظور از دفاع از شهروندان لبنانی در جنگ سوریه ورود پیدا کنند؛ مقاومت در مورد سوریه احساس مسئولیت می‌کند و این امر جزء حقوق تعریف شده حزب‌الله است که به تسریع حل بحران در سوریه کمک کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال ورود مستقیم امریکا به بحران سوریه یادآور شد: امریکا به طور مستقیم توان ورود به بحران سوریه را ندارد چرا که ورود مستقیم به معنای کشیده شدن شعله جنگ به طرف رژیم صهیونیستی است که امریکا وظیفه خود می‌داند امنیت این رژیم را تامین کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی سیاست خارجی مجلس نهم با اشاره به برگزاری نشست ژنو تصریح کرد: شاید در ظرف روزهای آینده تاریخ برگزاری ژنو دو نهایی شود، احتمال برگزاری نشست ژنو دو بستگی به گروه معارض است اگر این گروه به جمع‌بندی برای نشست استانبول برسد امکان برگزاری ژنو دو قوت می‌گیرد.

وی با اشاره به تحولات اخیر سوریه اظهار کرد: حملات انتحاری در عراق افزایش یافته که این امر متاثر از شکست کشورهای غربی در سوریه است که با افزایش نا امنی در عراق به عنوان همسایه ما، ابزاری را برای فشار بر کشور ایران را فراهم کند.

بروجردی با بیان این‌که هرچه سریعتر باید کشتار بی‌رحمانه مردم سوریه پایان پذیرد عنوان کرد: برای کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند از جمله امریکا شرم آور است که تنها نظاره‌گر باشند و به جای گذاشتن نقطه پایان به این آتش افروزی‌ها آن را شعله‌ورتر کنند.

وی به ماهیت بحران سوریه اشاره و اظهار کرد: اساسا جنس بحران در این کشور با آنچه که در لیبی مصر و بحرین رخ می‌دهد کاملا متفاوت است این بحران، بحران تصنعی و ساختگی برای ملت سوریه است با توجه به اینکه مردم سوریه با بشاراسد همراه هستند.

بروجردی گفت: ما مخالف اقدامات نظامی در رابطه با بحران سوریه هستیم و تنها راه حل این بحران را از طریق سیاسی و گفت‌وگو می‌دانیم و براین اساس هم در دو نوبت گروه‌های معارض را دعوت به گفت‌وگو کردیم. بشار اسد در قدرت باقی خواهد ماند و آمریکا با ورود به تحولات سوریه در این رابطه شکست خواهد خورد.

نظرات بینندگان