arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۳ - ۱۸ بهمن ۱۳۸۹

شجونی: اطراف آیت الله بروجردی را عده ای ضد انقلاب گرفته بودند

دبیركل جامعه وعاظ تهران در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود، نكات جالب و تامل برانگیزی را مطرح كرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دادنا: دبیركل جامعه وعاظ تهران در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود، نكات جالب و تامل برانگیزی را مطرح كرده است. وی در این گفتگو اطرافیان آیت الله بروجردی از مراجع تقلید شیعیان را به ضد انقلاب بودن متهم كرده و خود ایشان را هم به ناآشنا با اتفاقات روز معرفی كرده است!


حجت الاسلام جعفر شجونی در گفتگو با ماهنامه «نسیم بیداری» با اشاره به مشی روحانیت در مبارزات پیش از انقلاب گفت: مرام روحانیت با اصل «سرنگونی» مخالف است و حتی قبل از آیت الله بروجردی، چهره های برجسته ای چون آیت الله حائری شیرازی، آیت الله خوانساری، آیت الله فیض قمی و آیت الله حجت كوه كمره ای بسیار تلاش كردند تا شاه را متوجه اشتباهاتش كنند اما او اختیاری از خود نداشت و به حدی ندانم كاری هایش را ادامه داد تا به وسیله نهضت امام خمینی همه چیزش را از دست داد. حتی امام هم در اوایل نهضت به شاه تاكید می كردند كه باید اصلاحاتی را در سیاست هایش به وجود بیاورد.

شجونی در پاسخ به این سوال كه چرا امام خمینی تا پیش از فوت آیت الله بروجردی نمود سیاسی چندانی نداشت، خاطرنشان كرد: ایشان ملاحظه آیت الله بروجردی را می كردند و چون احساسشان این بود كه در زمان حیات او انقلاب عملی نمی شود، بعد از رحلت‌شان نهضت را گسترش دادند.

عضو جامعه روحانیت مبارز در توصیف دلیل مخالفت آیت الله بروجردی با مبارزه سیاسی، وی را نا آشنا با اتفاقات روز معرفی كرد و گفت: خودشان چندان با اتفاقات آشنا نبودند. دفتر ایشان سالم نبود و رئیس دفتر ایشان شیفته و تحت تاثیر رئیس شهربانی قم بود و رئیس شهربانی قم هم نوكری علومی مقدم رئیس كل شهربانی را می كرد. حتی می توان گفت كه «سر» دفتر آیت الله بروجردی بر بالین دربار بود، به طوری كه كه در قضیه اعدام شهید نواب، نقش مهمی را ایفا كرد. در كل می توانم بگویم كه اطراف آیت الله بروجردی را عده ای ضد انقلاب و دوستدار شاه گرفته بودند.

به گزارش دادنا، وی در پاسخ به این سوال كه چرا امام سعی نكرد آیت الله بروجردی را از شرایط اطرافش مطلع كند؟ گفت: آقای بروجردی دقیقا مثل شیخ كریم حائری، اصلی ترین دغدغه خود را حفظ حوزه علمیه گذاشته بود و به همین دلیل، چندان تمایل نداشت تا وارد بحثهای این چنینی شود. در این فضا امام نمی توانستند فشاری به ایشان بیاورند و به همین دلیل، بلافاصله پس از رحلت آیت الله بروجردی نهضت را با جدیت بیشتری دنبال كردند.

شجونی در ادامه به ریزش های انقلاب اشاره و خاطرنشان كرد: هیچ انقلابی با ریزش نیروهایش موافق نیست. این انقلابیون هستند كه به خاطر كارهایی كه انجام داده اند، گمان می كنند كه می توانند سهم خواهی كنند. این گروه ها هر وقت كه می بینند نمی توانند آنطور كه میخواهند به منفعت های شخصی برسند از قطار انقلاب پیاده می شوند. ...مثلا همین آقای كروبی 30 سال با استفاده از انقلاب و نام خمینی به هر چه می خواست رسید، اما وقتی مشخص شد كه دوبار از شهرام جزایری پول گرفته است، مشخص شد كه نمی تواند جایی در بین انقلاب و انقلابیون داشته باشد. واقعا متاسفم كه چنین فردی این همه وقت، خود را به عنوان یك انقلابی و یكی از نزدیك ترین یاران امام معرفی كرده بود.

وی در پاسخ به این نكته كه كروبی بالاخره دو دوره رئیس مجلس شورای اسلامی بوده، این سمت را كم اهمیت توصیف و خاطرنشان كرد: چرا فكر می كنید رئیس مجلس شدن اتفاق مهمی است؟ شما هم اگر آئین نامه داخلی مجلس را مطالعه كنید، می توانید به راحتی ریاست نمایندگان مجلس را به عهده بگیرید.

دبیركل جامعه وعاظ در ادامه رئیس مجلس خبرگان را نیز از حملات خود بی نصیب نگذاشت و گفت: امثال هاشمی رفسنجانی و كروبی و دیگر هم مسلكانشان در انقلاب رفوزه شدند و دیگر نمی توانند ادعای خودی بودن یا دلسوزی داشته باشند. باید منتظر ماند و دید دستگاه قضا چه زمانی جواب تحركات ضد انقلابی اینها را می دهد.
نظرات بینندگان