arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۵ - ۱۸ بهمن ۱۳۸۹

متکی: در اين نظام حق استعفا و رنجيدن نداريم

منوچهر متكي گفت: مردم ايران به تعبير آيت‌الله بهشتي، يكه‌شناسي خود را در مسير انقلاب حفظ كردند و آن مسير رهبري نظام بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
منوچهر متكي گفت: مردم ايران به تعبير آيت‌الله بهشتي، يكه‌شناسي خود را در مسير انقلاب حفظ كردند و آن مسير رهبري نظام بود. اين را به عنوان يك اصل براي مسوولان جمهوري اسلامي و‌ ملت ايران جا انداختند كه بزرگ‌ترين شناسه‌ ما قيام براي خدا و خدمتگزاري است. ما در اين نظام حق استعفا و رنجيدن نداريم.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، وزير پيشين امور خارجه‌ي كشورمان كه در گردهمايي اصناف و بازاريان تهران و در مسجد امام خميني (ره) بازار سخن مي‌گفت، ضمن گرامي‌داشت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: پيروزي انقلاب اسلامي گشودن صفحه‌اي جديد در سرنوشت ملت ما و مهر باطلي بر نظامي برآمده از وابستگي، استبداد، دين‌ستيزي و ظلم‌محوري بود.

وي افزود: بزرگ‌ترين هنر امام (ره) بازگرداندن هويت اين ملت در جايگاه رفيع و بلند آن و ترسيم تعفن وابستگي به ديگران و كشاندن طعم عدالت، معنويت و هويت اسلامي بود.

وزير پيپشين امور خارجه‌ي كشورمان ادامه داد: در دي‌ماه 1358 پس از 15 سال مجاهده و مبارزه، سه عنصر اساسي و مهم مكتب، ملت و رهبري در كنار هم قرار گرفتند و آن اتفاق عظيم در اواخر قرن گذشته موجب زلزله‌اي بزرگ شد. همه‌ي نهضت‌ها، انقلاب‌ها و قيام‌ها يا در مسير پيروزي يا پس از آن در مواجهه با فتنه‌ها دچار انحراف در يكي از اين سه محور مي‌شدند. اما براي نخستين بار جامعه‌ي بشري شاهد تحولي بود كه نه تنها در محدوده‌ي مرزهاي جغرافيايي خود بلكه فراتر از آن از نهضت خود محافظت كرد و عناصر و عوامل انقلاب را بسيار سريع تشخيص داد.

متكي تصريح كرد: ملت ايران به‌حق در اين كلمه جاويدان امام راحل ترسيم شد كه مردم ايران از مردم عهد رسول‌الله برترند و امام (ره) با كسي تعارف نداشت و مقابله نمي‌كرد. او به خوبي مردم را شناخته بود؛ زيرا وقتي در خرداد 42 پرسيدند به اتكاي چه كساني و با كدام ياران مي‌خواهيد قيام كنيد گفته بودند ياران من در گهواره‌اند. منطق انقلاب در نفي سلطه‌گري و تقبيح ظلم و ستمگري و دميدن روح انسان‌دوستي، عدالت‌خواهي، چنان كلامي كه جعفر ابن ابي‌طالب به پادشاه حبشه گفت، است.

وي تصريح كرد: ملت ايران نه تنها در محدوده‌ي جغرافيايي كشورمان پيامش را حفظ كرد بلكه توانست نسيم انقلاب اسلامي را به جهان اسلام و تشنگان عدالت منتقل كند.

متكي در ادامه با اشاره به اقدامات شاه براي سركوب مردم در سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب، خاطرنشان كرد: بخشي از بيت‌المال توسط آنها به خارج منتقل شد و در 32 سال گذشته از همان پول‌هاي به يغما برده و ثروت ملت عليه انقلاب استفاده شد و تبليغات كردند. امروز سرنوشتي كه در انتظار فرعون مصر است بسيار به آن‌چه در زمان انقلاب بود شباهت دارد. بن علي عنصر دست‌نشانده‌ي ديگر منطقه كه در نهايت وقاحت به عنوان تنها كشور عربي، حجاب را در اين كشور براي مردم ممنوع كرده بود و به تعبير مقام معظم رهبري، رفتن به مسجد نيز كارت ويژه مي‌خواست 26 دي‌ماه به مصر رفت و 26 دي‌ماه 57 بود كه شاه پس از آوارگي‌ها به مصر رفت.

وزير پيشين امور خارجه‌ي كشورمان افزود: آن‌چه در مصر در اين روزها رخ مي‌دهد بازخواني پرونده‌اي 30 ساله از حجم انبوهي از خيانت نه تنها به ملت مصر بلكه به كل جهان اسلام است. در محاكمه‌اي عادلانه، حكمرانان مصر و در راس آنها حسني مبارك بايد پاسخ دهند كه در 32 سال گذشته با ورود پيمان كمپ‌ديويد چگونه به آرمان‌هاي ملت فلسطين و مصر و امت بزرگ اسلامي خيانت كرده‌اند. با چه حقي اين اقدام را انجام داده‌اند و از سوي چه كساني به چنين خيانتي مجاز بودند؟ تعهدات پيدا و پنهاني كه در قرارداد ننگين كمپ‌ديويد سرسپردگان مصر به آن متعهد شدند شجره‌ي خبيثه‌اي بود كه 30 سال است همه‌ي فشارها و كشتارها در خاورميانه توسط رژيم صهيونيستي بر اساس آن بوده است. اين اقدام ريشه‌ي همه‌ي گرفتاري‌ها بود.

وي توضيح داد: اين‌گونه نيست كه خيانت رهبران مصر، انور سادات و حسني مبارك فقط مربوط به ملت مصر باشد. آنها به چه حقي تصويب و امضا كردند كه قبله‌ي نخست مسلمين تحت سيطره‌ي صهيونيست‌هاي غاصب قرار گيرد و بدين وسيله پاي قدرت‌هاي ضداسلام را به منطقه بازتر كنند. آنها كه در مبارزات ضداستعماري از منطقه رفته بودند. اين مستاجر تحميلي و غاصب بر ملك ديگران بايد با حكم تخليه، اخراج شود؛ نه اين‌كه رسميت حضورش را تاييد كنيد. چه كسي به شما چنين حقي داده است؟

وزير پيشين امور خارجه‌ي كشورمان خاطرنشان كرد: متاسفانه شرايط به گونه‌اي است كه كساني كه بايد در صحنه‌ي مصر پاسخگو باشند و بايد شراكت خود را در ظلم به مردم مصر جواب دهند امروز به نعل و ميخ مي‌زنند.

متكي با اشاره به مواضع اخير اتحاديه اروپا و آمريكا، انگليس و فرانسه درخصوص تحولات مصر، تصريح كرد: آنها برخوردهاي چندپهلو با اين حوادث دارند؛ در حالي كه آنها متهمين در اين پرونده هستند. انگليس و آمريكا متهمان پرونده‌ي جنايات خاورميانه هستند كه در كشتارهاي دسته‌جمعي ملت فلسطين و لبنان سهيم و شريكند.

وي گفت: آنها 60 سال است كه يكسويه بيشترين وتوها را در شوراي امنيت به نفع اين رژيم غاصب و اشغالگر انجام داده‌اند. رژيم مصر حتي كمترين قدمي كه سران كشورهاي عربي با عنوان ابتكار عربي در رابطه با مساله‌ي فلسطين ميان خود تصويب كردند را هم نگذاشت عملي و اجرايي شود. آنها در ابتكار عربي اعلام كردند پناهندگان فلسطين بايد به كشورشان برگردند و بيت‌المقدس بايد پايتخت فلسطين باشد. چه كساني پشت صحنه به همان حداقل‌هايي كه در بين جهان عرب مطرح شده بود نارو زدند؟ در اجلاس سه سال پيش اتحاديه عرب در رياض، ماموريت پشت پرده‌اي كه دنبال مي‌كردند چه بود؟

وزير پيشين امور خارجه‌ي كشورمان افزود: پرويز مشرف رييس‌جمهور سابق پاكستان را مامور كرده بودند كه با كشورهايي لابي كند و زمينه‌ي حذف آن شروط را فراهم كند. در اين اجلاس برخي از سران عرب و به‌ويژه مصر در پي حذف حداقل‌هاي شرايط اعراب در منطقه‌ي فلسطين، حق بازگشت آوارگان فلسطيني و پايتختي قدس شريف بودند.

متكي تصريح كرد: اين توطئه‌اي بود كه در اتحاديه عرب و در اجلاس سران آن در رياض توسط برخي از سران عرب به‌ويژه رژيم مصر دنبال مي‌شد و بعد در اجلاس دوحه كه براي حمايت از مردم غزه برگزار شده بود، توسط برخي از سران عرب اعلام شد كه طرح ابتكار عربي مرد. خيانت‌ها كم نيستند. چه كساني اراده‌ي آمريكا و انگليس و غرب را بر سرنوشت مردم اين منطقه حاكم كردند؟ آنها بايد تعيين‌كننده‌ي قيمت نفت و حضور افراد باشند. بسيار وقيح است كه وقتي سخنگويان آمريكايي مصاحبه مي‌كنند و مي‌گويند بهتر است مبارك برود و بعد فرستاده‌ي ويژه‌شان مي‌گويد نه، بهتر است مبارك بماند.

وي ادامه داد: در پي اين اقدامات است كه مردم مصر چنين قيام‌هايي انجام مي‌دهند. به كلام مقام معظم رهبري نيز تحقيرشدگي چيزي است كه كشورهاي غربي با اقدامات خود انجام مي‌دهند. كسينجر نيز گفت قرار بود 10 سال پيش حسني مبارك برود اما چون فرد مطلوبي پيدا نكردند او را نگه داشتند. اين چه اعترافي است؟ اعتراف به اين‌كه حكومت‌هاي برخي از اين كشورها به خواست و اراده‌ي يك قدرت خارجي بستگي دارد. آيا ذلتي بالاتر از اين متصور است؟

متكي تاكيد كرد: ملت ايران بر اين ذلت غلبه كرد و ننگ اين تحقيرشدگي را در انقلاب از خود دور كرد. امروز اين پيام الهام‌بخش ديگران شده است. كلماتي كه حسني مبارك در مصاحبه‌اش مي‌گويد روز ششم شنيدن صداي مردم كلماتي مانند عدالت، اصلاح است و دقيقا همان مواردي را ذكر مي‌كند كه شاه ذكر كرده بود، البته خيلي دير و تنها يك بازي است تا دوباره وضعيت را به گونه‌اي حفظ كنند.

وزير پيشين امور خارجه‌ي كشورمان تاكيد كرد: معتقديم خيانت مصر تنها شامل مردم مصر نمي‌شود. مردم مصر براي خود تصميمشان را گرفته‌اند و آن را صريح و آشكار به جهانيان اعلام كرده‌اند اما اعلام ما به مردم مصر نيز اين است كه ما نيز خسارت‌ديدگان از سياست‌هاي مصر در جهان اسلام هستيم. فلسطيني‌ها نيز مطالبات فراواني از مردم مصر پس از پيروزي نهضتشان دارند. حداقل مطالبه‌ي ملت فلسطين از زمامداران جديد ملت مصر اين است كه قراردادهاي ننگين گذشته را كه بر اين ملت و ملت فلسطين و جهان اسلام تحميل شد ملغي كنند و در دام ذلت بيش از اين نمانند و اينها همه از بيدارگري آن عزيز سفركرده‌اي است كه بيش از 80 سال از عمرش هرگز از خود سخن نگفت و از آرمان‌ها و اعتقادات ملتش گفت.

وي گفت: امروز در سراسر جهان اعلام مي‌شود كه تحولات امروزين جهان اسلام و 30 سال گذشته‌ي جهان اسلام مديون ملت ايران است. ايستادگي ملت ايران درس شد. 30 سال پيش به ما مي‌گفتند حرف شما حق است و منطق‌تان درست است اما نمي‌شود، زورمندان در جهان حاكم هستند و صداي شما به جايي نمي‌رسد و شما را شكست مي‌دهند و برخي از سر دلسوزي مي‌گفتند مقاومت نكنيد. اما امروز در دنيا مي‌گويند حرف و منطق شما حق و درست است و ثابت كرديد كه مي‌شود؛ همان‌گونه كه انقلاب در همه‌ي عرصه‌ها اين موضوع را ثابت كرده است.

متكي هم‌چنين گفت: همه وقتي موضوع تحولات مصر و تونس و دنياي عرب را مي‌شنوند نگران مي‌شوند و مي‌گويند آيا مردم مصر و تونس موفق مي‌شوند كه به خواسته‌هايشان برسند؟ آيا فتنه‌هايي كه وجود دارد منحرفشان نمي‌كند؟ با فتنه‌هاي جديد چگونه مي‌خواهند مواجه شوند؟ بايد گفت يك نكته وجود دارد. ما اين مسائل را ديده‌ايم و با آنها آشناييم. بايد گفت به تعبير امام صادق (ع) چراغي در بلندا داريم كه انبوه رهروان را هنگام تاريكي‌ها راهنمايي مي‌كند. زماني كه راه از چاه به دليل برخي تاريكي‌ها مشخص نيست دغدغه‌هايي وجود دارد و آن بحث ولايت و رهبري است.

وزير پيشين امور خارجه‌ي كشورمان توضيح داد: اميدواريم آرمان‌ها و شعارهاي رهبري كه امروز مي‌تواند در قالب يك كتاب و فصل شفاف تدوين شود كه چگونه فتنه‌ها را شناسايي كردند و راه مقابله را نشان دادند و در جنگ سخت و نرم ايستادگي آموخت را به عنوان يك حل‌المسائل و چراغ راه تدوين كنيم و به ملل جهان عرضه كنيم و اين مي‌تواند تا حدود زيادي چراغ راه كساني باشد كه ملت مي‌خواهند در اين مسير به آنها اقتدا كنند.

برچسب ها: متکی
نظرات بینندگان