arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۸
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

اندر باب کابینه و سخنی با دکتر روحانی

دکتر محمد رضا عارف است . عارف مردی توانمند ، دانا و محبوبی است که پیشتر اثبات کرده است ردای معاون اولی بر قامتش بسیار مناسب است و در این پست توانمندی خویش را اثبات کرده است . افزون بر این که این خواست بسیاری از آنهایی هست که حماسه 24 خرداد را آفریدند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
.
آقای دکتر حسن روحانی مقتدرانه توانست نظر مردم را برای چهار سال مدیریت کشور به دست بگیرد . این امر موجب امید در دل مردمی گشت که سختی روزگار و تنگی معیشت آنان را در تنگنا قرار داده است . انتخاب را پشت سر گذاشته ایم و اکنون چشم ها به دکتر روحانی دوخته شده است . بدیهی است روحانی زمانی می تواند امید ها را برآورده کند که کابینه ای قوی و توانمند داشته باشد . پیش از گزینش همکاران رواست راه کارهایی که به نظر می رسد بایسته است  در منظر دکتر حسن روحانی قرار گیرد تا وی بتواند از افکار گوناگون برای گزینش بهتر بهره بگیرد در معرض قرار گیرد . در ذیل چند نکته را که به ذهن قاصر حقیر رسیده است در باب کابینه ارائه می شود :

1-    به نظر می رسد مردم از تبلیغ ، غوغاسالاری ، بزرگ نمایی و مراسم و جشن  افتتاحیه های مکرر پروژه های ناتمام و حتی گاه غیر واقعی و تخیلی خسته شده اند .  ودر پی عمل هستند تا با چشمان خود پیش رفت امور را شاهد باشند از این رو کابینه عمل گرا و بدور از جنجال،  به مذاق توده ها بسیار نزدیک تر از دیگر انواع کابینه ها هستند . یادمان نرود که مولا علی (ع) می فرمود : ما نمی غریم مگر آن که بباریم .

2-    در این تردید نیست که در انتخاب شدن آقای روحانی اصلاح طلبان و کارگزارن و دیگر گروه ها و جناح های سیاسی نقش داشتند اما گرفتار کردن کابینه در خواسته های گروهی نه به صلاح گروه های مزبور هست و نه به صلاح مردم و نه به صلاح رئیس جمهور . گروه های سیاسی که در پیروزی آقای دکتر روحانی تأثیر داشتند کرامت کنند و خواسته های گروهی را فدای موفقیت آقای روحانی و تحقق ایده های مهم و اصلی همه این گروه ها بکنند . هیچ الزامی نیست که  ایده های بلند و تحول آفرین حتما به دست هم گروهی و همحزبی ها تحقق پیدا کند . مهم اهداف است و گروه و تشکل ابزار دست یابی به آن اهداف است .

3-    سخن بالا یک استثناء مهم دارد و آن مرد بزرگ ایثار و از خود گذشتگی دکتر محمد رضا عارف است . عارف مردی توانمند ، دانا و محبوبی است که پیشتر اثبات کرده است ردای معاون اولی بر قامتش بسیار مناسب است و در این پست توانمندی خویش را اثبات کرده است . افزون بر این که این خواست بسیاری از آنهایی هست که حماسه 24 خرداد را آفریدند .

4-    در کابینه از افراد ترسو ، نان به نرخ روز خور و رنگ عوض کن بهره گرفته نشود . کسانی که نگرشی فراگیر و دور اندیش ندارند هیچ تناسبی با کابینه کارامد نخواهند داشت . افرادی که در تصمیم گیری آنان،  قدرت های بیرون کابینه ای و جریان های پرنفوذ نقش اصلی دارند هرگز نمی توانند همراه خوبی برای کابینه کارامد باشند .

5-    کسانی که فرق بین تعامل و تسلیم را خوب درک نمی کنند و یک دندگی را با شجاعت خلط می کنند و به خرد ورزی اجازه نمی دهند حلال مشکلات باشند قطعا برای کابینه مناسب نیستند .

6-    نباید با وارد کردن ناقدان منصف و با هوش و در عین حال شجاعی چون علی مطهری و امثال وی به کابینه ، دولت خودش را از ناقدان ارزشمند محروم کند . این قبیل افراد به مانند داورانی هستند که اگر اشتباهی به جای بازیکن وارد میدان شوند نه تنها بازی موفقی ارائه نخواهند داد بلکه از داور دقیق و ریزبینی هم محروم خواهیم بود . دولت به مانند یک پازل است و وزیران و مدیران قطعات این پازل می باشند . آن که از بیرون به این پازل می نگرد خطاهای چینش را می بیند اما وقتی خودش به قطعه ای از پازل بدل شد دیگر نمی تواند آن نقش را بازی کند .

7-    آقای دکتر روحانی خردورزی کن و مشتت را چنان باز نگه دار که همه در آن جای بگیرند . مشتت را چنان سفت نگیر که حتی آنانی که در آن قرار دارند به مرور آب شوند و از لای انگشتانت بریزند و زمانی که مشتت را باز کردی بنگری چیزی در آن نمانده است . شاید مشت آقای احمدی نژاد درس بزرگی برای شما باشد که وقتی باز کرد تنها در آن آقای مشایی و بقایی و چند نفر کوچک دیگر ماند .اگر مرد لایقی حتی در کابینه احمدی نژاد می بینی از توانمندی اش بهره بگیر که این کار به سود جامعه و شخص شما است . هیچ کس از بزرگی زیان ندیده است اما همه از کوچکی ضرر کشیده اند .

8-    چند وزیر کلیدی ترین وزیران شما هستند و دقت در گزینش آنان بسیار مهم است  :

 وزیر امور خارجه  آیینه قد نمای شما در برابر بیرونیان است .کسی را برگزین تا بتواند حرمت و کرامت  سلب شده ما را در بیرون از کشور دوباره بازگرداند . کاری کند که ایرانی در همه دنیا به ایرانی بودن خویش ببالد . مردی را بر این امر برگزین که هوشمندی را در کنار عزت خواهی و متانت سیاسی داشته باشد و تمام قد از منافع ایران  در جهان دفاع کند .

وزیران اقتصادی : فقر چهره کریه خودش را نشان داده است . شاید در مواردی به آنجا رسیده است که گامی با کفر فاصله ندارد . عزت اقتصادی مردم به شدت ضربه خورده است . نمی دانم تا کنون شاهد بودی که پدری در برابر کوچکترین خواسته فرزندش سرش را پایین بیندازد و با نوک کفشش ریگ های زیر پایش را جابجاکند و انتظار بکشد که فرزندش از خواسته اش منصرف شود و او سرش را بلند کند ؟  نمی دانم زنی را دیده ای که بین فقر فرزندانش و حفظ عفتش درمانده و دو دل به خود می پیچد ؟ این ها واقعیت های دردناک اجتماعی است که بار سنگینی بر دوش استوار شما و وزیران اقتصادی شما می گزارد پس بهترین ها و توانمندترین ها و درداشناترین ها را برگزین .

وزیر کشور : وزیری که در گیر زندگی روزمره مردم است . بیشترین برخورد را با زندگی جاری مردم دارد . بسیاری از زیر مجموعه وی به طور مستقیم با مردم هستند . چهره تمام نمای شما در بین مردم و خانواده ها هست . می تواند کرامت ، آزادی و عزت آنان را پاس دارد و مردم را با دولت آشتی دهد . مردی را برگزین با سعه صدر و دریادلی بالا که خرد را با ملایمت و نرمی عجین کرده است و سنگ صبور مردم شده است .

البته این به آن معنا نیست که مثلا وزیر فرهنگ و یا علوم و امثال آنان مهم نیستند بلکه حتی مدیران درجه سوم و چهارم نیز مهم و پر نقش هستند بنابر این دولت تدبیر کارگزارانی می خواهد که به اصول انقلاب و انسانیت پایبند باشند و تحول و اصلاح را سرلوحه کار خویش قرار دهند و امید را در جان و دل مردم زنده و پر فروغ نگه دارد .

در پایان اینکه خردمندان از خرد دیگران بهره می گیرند و بیخردان به بیخردی خویش بسنده می کنند . در بین مردم چیزی به نام عقل کل وجود ندارد همه سهمی از آن را دارند ، همه عقل و خرد را یک جا به یک فرد نداده اند ، پس چرا از همه خرد ها بهره گرفته نشود ؟ جناب روحانی با آن که من هرگز شما را از نزدیک ندیدم اما دورا دور وصف شما را شنیده ام . شهرت شما به خردمندی و تدبیر و بهره گیری از خرد جمعی است . پس با انتخاب مشاوران از همه طیف ها و گرایش ها و حتی بی گرایش ها همه خرد را در کابینه ات جمع کن. به همراه همه علاقه مندان به سربلندی برای پیروزیت دعا می کنم.

مخلص همه خیر خواهان

* محمد علی سلطانی .   

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد جهانبخشی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
177
144
آقای رضایی شایسته ترین فرد برای پست وزیر اقتصاد می باشد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
8
200
من میگم آقای روحانی باید از همه گروه ها وشخصیت هایی که عاشق کشورشون هستند استفاده کنه الا اونهایی که کاسب فتنه هستند مثل جبهه پایداری و اونهایی که خواست ملت براشون ارزشی نداره مثل اونهایی که نامه مینوشتن تا شورای نگهبان آقای هاشمی رو رد صلاحیت کنه که شورای نگهبان این کار رو هم کرد
مرتضی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
27
113
با سلام ، مطلب بسیار جالبی بود واقعا باید آقای روحانی از افرادی استفاده کند که نان به نرخ روز نمی خورند .
پیشنهاد ما را هم از طرف هزاران آذری بشنوید اعلمی
نماینده سابق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بهترین وزیر برای وزارت کشور است قاطع مدیر و مدبر و نترس ، با تشکر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
3
86
این قدر که مردم بامدیران پایین مانند فرمانداران،رؤسای آموزش وپرورش،نهادهای انتظامی سروکاردارند با رده بالایی ها ارتباطی ندارند
برخورد این مدیران با مردم به حساب رئیس جمهورگذاشته می شود
لطف کنید راه کاری برای این کاراندیشیده شود
مخصوصابرخی نماینده های مجلس دراین بین سهم خواهی خواهند کرد
پاشنه آشیلت همینه آقای روحانی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
3
56
آفرین بر انتخاب
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
179
12
وزیر علوم = جاسبی
ارشاد = رسول جعفریان
کشور= مطهری
ناشناس
|
-
|
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
2
66
اميدواريم جناب آقاي روحاني در تشكيل كابينه فقط رضاي خداوند متعال را در نظر بگيرند وبا بكار گيري افراد شايسته وبا تجربه از دو جناح كشور موجبات رشد وپيشرفت ايران اسلامي وآسايش بيشتري را براي مردم فراهم نمايند ،به خدا با وضعيت اقتصادي ايجاد شده در كشور در پيش زن وبچه شرمنده ايم وروي رفتن به خانه را نداريم .
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
17
102
مقاله ای عالی بود. اگر روحاین از قالیباف، رضایی و ولایتی نیز رد دولت خود استفاده کنند علاوه بر اینکه بیشترین آراء مردم را با خود همراه می کند، زمینه وفاق و همدلی بیشتر بین جناح های اصلی را فراهم کرده و آنها نیز در موفقیت وشکست برنامه های وی سهیم خواهند بود.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
19
115
رئیس جمهور محترم
دکتر ظریف برای وزارت خارجه مناسب است
یک حوزه کسب و کار را به رضائی بسپارید(توریسم، صنعت و یا کشاورزی و یا تجارت مرزی را....)
دکتر قالیباف را هم در حوزه ای مثل راه و شهر سازی وارد کنید و سیاست را نیز به ایشان بیاموزید
بزرگوارانی چون نعمت زاده و ترکان و .... وظیفه کادرسازی آینده را دارند
کاری کنید که پس از 4 سال چند رجل سیاسی تمام قد داشته باشیم
نظرات بینندگان