arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۷۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۰۷ - ۲۳ تير ۱۳۹۲

ماجرای پیام ایران به اوباما که کرزای حامل آن شد

سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران پس از چندین روز اقامت در هند به کابل سفر کرد. او در طول سفرش به افغانستان با حامد کرزای رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :



پالسی میک مدعی شد: درحالیکه باراک اوباما "گزینه ی صفر" را - که اثری از نیروهای آمریکا در خاک افغانستان نمی گذارد - بررسی می کند، ایران سعی دارد شریک کلیدی و بیچون و چرای امنیت و سیاسی کابل شود.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب، در ماه های آتی، مانورهای دیپلماتیک تهران ثبات افغانستان و میزان موفقیت خروج آمریکا از این کشور را تعیین می کند.

اگرچه، ایران امروز بلندپرواز است اما آینده ی این کشور موضوع اصلی گمانه زنی ها است.

بسیاری از تحلیلگران گمان می کنند که اقتصاد ایران در طول پنج سال آینده ثبات چندانی نخواهد داشت.

بانک مرکزی ایران درصدد حفظ ارزش ریال خواهد بود. در همین حال، به دلیل وجود تحریم های اقتصادی، دسترسی بانک مرکزی به ارز با مشکل مواجه است و از طرفی دیگر قطع ارتباط سوییفت هم منجر به جلوگیری از بازگرداندن میلیاردها دلار نفتی به ایران می شود.

پالسی میک در ادامه با طرح این سئوالات نوشت: آیا  راه خروجی از بن بست کنونی وجود دارد؟ آیا فضایی برای گفتگوی واقعی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟ آیا بین این دو رقیب همکاری شکل خواهد گرفت؟ به نظر ما، چنین امری ممکن است اتفاق افتد.

در ژانویه 2013، سعید جلیلی دبیر شورای امنیت ملی ایران پس از چندین روز اقامت در هند به کابل سفر کرد. او در طول سفرش به افغانستان با حامد کرزای رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

پس از مدت کوتاهی، کرزای به منظور انجام مذاکراتی با اوباما به واشنگتن سفر کرد. گمانه زنی ها و اخباری در این زمینه وجود دارد: بر این اساس، کرزای حامل پیامی از سوی ایرانی ها بود که در آن تهران را به عنوان جناحی که می تواند کمک یا مانعی در مقابل تلاش های امریکا در جهت کاهش عملیات در افغانستان باشد، نشان می داد .

پالسی میک مدعی شده است: در طول سال آتی، ایران به دنبال ایفای نقشی به عنوان شریک بالقوه امریکا در ثبات سازی افغانستان پس از خروج خواهد بود.

نکته جالب دیگر این است که برنامه هایی برای راه اندازی خط حمل و نقل بین بندر جابهار و بم وجود دارد.  بمپور، شهری در مرز ایران و افغانستان است که در آن، بارها از مسیری می گذرند که به شهر دلارام افغانستان منتهی می شود که میزبان پایگاه عملیاتی امریکا است.

البته دلایل کافی وجود ندارد که ایران به این راه به عنوان مسیری در جهت همکاری نگاه می کند. با این حال امکان شراکت بین امریکا و ایران تا زمانیکه تحریم ها برقرار است وجود ندارد.

همانطور که پیش از این اشاره شد، ایران می تواند مانعی در مقابل تلاش های امریکا برای خروج از افغانستان باشد. با توجه به این مسئله، سیاست های تهران می تواند باعث افزایش تنش های فرقه ای و بی ثباتی بخش هایی از افغانستان شود.


مترجم: محمد امین فرزانه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
4
7
منظور احتمالا خط چابهار زاهدان هست.وگرنه بم کجا و مرز کجا.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
20
1
ننگ این ذلت بر چهره شما رعیتهای امریکا با انگ تهمت به دیگری پاک نمیشود.
صدای مخالف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۳
25
14
ایران مانند شیری زخمی و در حال موتی می ماند که هرز گاهی نعره ایی می کشد.
نظرات بینندگان