arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۲

تأثیر تحولات مصر بر ترکیه: اصلاح قانون ارتش برای جلوگیری از کودتا

مجلس ترکیه، شب گذشته یک ماده بحث انگیز از قانون داخلی ارتش این کشور را که بارها از آن برای توجیه کودتای نظامی استفاده شده، اصلاح کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مجلس ترکیه، شب گذشته یک ماده بحث انگیز از قانون داخلی ارتش این کشور را که بارها از آن برای توجیه کودتای نظامی استفاده شده، اصلاح کرد.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ این اصلاحیه از سوی حزب عدالت و توسعه، حزب محافظه‌کاری که اکنون قدرت را در اختیار دارد، پیشنهاد شده بود.

قانون مورد بحث به بند 35 از قانون ارتش مربوط می شد که از سال 1960 حفاظت و حمایت از جمهوری در ترکیه را بر عهده ارتش گذارده بود.

تا کنون ارتش ترکیه دو بار در سال های 1971 و 1980 بر اساس این قانون، و با این توجیه که مقامات غیرنظامی ترکیه نتوانستند از اصول قانون اساسی این کشور دفاع کنند، دست به کودتا زده است.

بر اساس قانون اصلاح شده که آخر وقت دیشب به تصویب رسید، نقش ارتش «حفاظت از شهروندان ترکیه از تهدیدات و خطرات خارجی، بازدارندگی موثر و مشارکت در عملیات‌های خارجی با تصویب پارلمان» عنوان شده است.

اصلاح این قانون با نظر موافق احزاب مخالف به جز حزب ناسیونالیست ترکیه صورت گرفت که معتقد است اصلاح این قانون مانع فعالیت ارتش در جنگ با کردهای این کشور است.

بند اصلاح شده قانون داخلی ارتش ترکیه برای اجرایی شدن نیازمند امضای رئیس جمهور این کشور است.

به نوشته فرانس پرس، به نظر می‌رسد نگرانی حزب اسلامگرای ترکیه از دخالت نیروهای نظامی، پس از برکناری رییس جمهور مصر از سوی ارتش این کشور، بیشتر شده است.

نظرات بینندگان