arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۳۵۸
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۴ - ۲۷ تير ۱۳۹۲

افطاری های سریالی فرهاد دانشجو

«فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه آزاد یکی از مدیرانی است که در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موفق شد تا جانشین عبدالله جاسبی موسس این دانشگاه شود. اما این تصدی با یک انتخابات سرنوشت‌ساز روبرو شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از بینندگان «انتخاب» ضمن کلایه از رییس دانشگاه آزاد نوشته که «فرهاد دانشجو با لغو افطاری‌های پر خرج، حداقل یک کار مفید برای دانشجویان انجام دهد»

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ، او نوشته است: افطاری‌های سیاسی در ماه رمضان که معمولاً کارکرد تجدید دیدار یا گعده کردن برای سیاسیون دارد، امسال و در آستانه قرارگیری سکان دولت در دستان دکتر حسن روحانی، رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است؛ به طوری که برخی افرادی که پست‌هایشان را مدیون محمود احمدی‌نژاد هستند، در سایه برگزاری ضیافت‌های افطاری خاص، در صدد ایجاد شانس برای بقای خود برآمده‌اند.

«فرهاد دانشجو» رئیس دانشگاه آزاد یکی از مدیرانی است که در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد بر شورای عالی انقلاب فرهنگی، موفق شد تا جانشین عبدالله جاسبی موسس این دانشگاه شود. اما این تصدی با یک انتخابات سرنوشت‌ساز روبرو شد.

وقتی هاشمی رفسنجانی برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری یازدهم به طور رسمی ثبت‌نام کرد، کارشناسان و ناظران سیاسی که با نظر بر فضای دانشگاهی چند سال اخیر کشور به تحلیل و ارزیابی حرکت پشت به پشت برادران دانشجو در آموزش عالی می‌پردازند، این‌طور تحلیل کردند که دیگر شیشه عمر برادران دانشجو ترک برداشته است.

به اعتقاد کارشناسان، بزودی ادامه راه تفکر اعتدالی هاشمی رفسنجانی توسط حسن روحانی، وضعیت دوام و بقای برادران دانشجو در رأس مدیریت آموزش عالی را با ابهامی مضاعف روبرو می‌سازد.
چنین شرایطی، فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد را بر آن داشته تا از برگزاری دو ضیافت افطاری در هفته اول رمضان، افطاری ویژه‌ای نیز برای نمایندگان مجلس تدارک ببیند و از آن به عنوان راهکاری برای بقا در ریاست بهره گیرد؛ اما نگاهی به تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که عبدالله جاسبی که نامه حمایت‌آمیز 255 نماینده مجلس را پشت سر خود داشت هم نتوانست ریاست در این دانشگاه را ادامه دهد. چراکه کلید بقا یا برکناری رئیس دانشگاه آزاد در دستان هیات امنای این دانشگاه است و اصلاً در حوزه وظایف نمایندگان مجلس قرار ندارد.

«فرهاد دانشجو» خود برگزیده هیأت امنایی است که وزیر علوم (برادر فرهاد دانشجو) و وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد در آن حضور داشتند و این را خوب می‌داند که اول و آخر کار رئیس دانشگاه آزاد با هیأت امنای این دانشگاه است. اما این روزها برنامه گستراندن سفره‌های افطاری با شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد را در دستور کار قرار داده تا شاید بتواند روزنه‌هایی برای بقا بیابد.

فرهاد دانشجو در بخشی از دعوتنامه‌های مراسم افطاری که تا کنون چندین بار توسط ملک محمدی و کریم زارع برای هر یک از نمایندگان ارسال کرده، آورده است: «در این ایام نورانی با هدف تقویت الفت، صمیمیت، همکاری و دیدار با شما نماینده عزیز مجلس شورای اسلامی، ضیافتی برپا نموده ایم که امیدواریم با قدوم مبارکتان بر صفا و معنویت آن بیافزاید.» هر چند بسیاری از نمایندگان به علت عملکرد ضعیف و جناحی فرهاد دانشجو اعلام کرده‌اند که اصلاً به دیدار فرهاد دانشجو نمی‌روند.

اما مرور ترکیب هیات امنای دانشگاه آزاد که در ماده 10 اساسنامه این دانشگاه آمده است،

تصویری واقعی از عوامل موثر در بقا یا تجدیدنظر در زمینه ریاست دانشگاه آزاد را به دست می‌دهد. ترکیب هیأت امنای دانشگاه آزاد از این قرار است:

1- سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام‎وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر که هیچ‎گونه سمت مدیریتی و حکومتی از جمله عضویت در مجامع و شوراهای دولتی و حکومتی غیر از تدریس و پژوهش نداشته باشند به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی
2- سه نفر از اعضای هیئت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد.
3- وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها
4- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی
5- رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امنا)

به این ترتیب آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی و دکتر حمید میرزاده عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعضایی از هیأت مؤسس دانشگاه آزاد هستند که در هیات امنا نیز حضور دارند. 3 عضو دیگر هیات امنای دانشگاه آزاد نیز با انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی به عضویت هیات امنای دانشگاه آزاد درمی‌آیند.

وزرای علوم و بهداشت به همراه رئیس دانشگاه آزاد و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز چهار عضو حقوقی هستند که ترکیب نهایی هیأت امنای دانشگاه آزاد را تکمیل می‌کنند. به این ترتیب با انتصاب وزرای علوم و بهداشت دولت یازدهم، تقویت آراء منتقدین فرهاد دانشجو در هیات امنای دانشگاه آزاد تشدید خواهد شد.

همچنین وقتی حسن روحانی در جایگاه ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزرای علوم و بهداشت او از جایگاه‌های حقوقی‌شان وارد ترکیب شورای عالی انقلاب فرهنگی شوند، ترکیب جدید این شورا تصمیمات متفاوتی در حوزه‌هایی نظیر تعیین روسای دانشگاه‌ها اتخاذ خواهند کرد. بنابراین همان شورایی که به ریاست احمدی‌نژاد تصمیم به کنار رفتن عبدالله جاسبی و روی کار آمدن فرهاد دانشجو در دانشگاه آزاد گرفت، این بار به ریاست حسن روحانی، فرد دیگری با مختصاتی متفاوت از رئیس فعلی دانشگاه آزاد را برمی‌گزیند.

از این رو به نظر می‌رسد، رئیس فعلی دانشگاه آزاد سریال مستمر برگزاری سفره‌های افطار با شهریه دانشجویان را برچیند و «در این ایام نورانی و نزدیک شدن دل‌ها به خداوند متعال»، هزینه های این ضیافت‌ها را صرف تعدادی از دانشجویانی که به دلیل عدم توانایی در پرداخت شهریه‌شان از شرکت در آزمون پایان ترم محروم می شوند، نماید و حداقل یک کار مفید در انتهای دوره مسئولیتش انجام دهد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
1
92
دمت گرم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
3
128
کاش شجاعت هنرمندان و سینماگران را ما استادان دانشگاه داشتیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
4
164
این سه برادر هر چه خواستند کردند . فردایی هم هست تا کی نان را به نرخ روز باید خورد
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
1
127
این افطاری ها از جیب دانشجویان بیچاره بی نوا او را نجات نمی دهد او رفتنی است
باقری ساری
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
3
110
اگر می خواهید دانشگاه آزاد در شاخصهای پیشرفت خود دچار اخلال و عقب گرد نشود سریعا آقای دانشجو را برکنار کنید. ایشان بدانند باد آورده را باد می برد!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
130
6
خوشم اومد هنوز نیومده دست خودتون رو کردید

دستتون از بیت المال کوتاه شده بود به هر حیله ای رئیس جممهور شدید

برای شما ها دانشگاه آزاد از ریاست جمهوری مهم تره آخه خیلی احمقید
عباس دانشجو علوم و تحقیقات
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
2
98
واقعا خجالت داره .
دوره جاسبی هم تو دانشگاه ما از این خرجا می شد اما الان با این تورم و گرونی و نداری مردم والا خجالت داره. همین زندگی کارمندای بدبخت و مظلوم خود دانشگاه رو ببینید و خجالت بکشید.
ما تو دانشگاه علوم وتحقیقاتی که این مهمونی های آنچنانی رو می دن نگهبانی هست که بعد از 24 سال خدمت خودمون دانشجوها داریم واسه خرید جهیزیه دخترش پول جمع می کنیم. حالا آقای دانشجو برو شام و افطاری آنچنانی بده به نماینده ها.
مهدي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
2
47
افرين بر اين نظر
استاد دانشگاه آزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
0
50
ماشاالله ایشان برای بعضی ها نان و آب داشت. برای ما که وضعیت بدتر شده. امسال همه جا حقوق 25% اضافه شد اما برای ما نصف حقوق 25% اضافه شد. کسانی که فقط به عنوان اخبار دقت می کنند از همه اساتید می توانند بپرسند. در صورت لزوم می توانم برایشان حکم حقوقی پارسال و امسال را بفرستم. در حکم حقوقی اساتید بند حق مرتبه علمی که نزدیک 47% حقوق است امسال افزوده نشده است و فقط به 53% بقیه قرار است 25% اضافه گردد که عملا چیزی در حدود 13% می گردد. ضمن اینکه کلیه طرحهای توسعه ای و تجهیز آزمایشگاهی از 2 سال پیش راکد گردیده است.
افزون بر این تدریس ما در دانشاه آزاد حدود 60% نسبت به دانشگاه دولتی بیشتر است با کلاسهای 40-50 نفره و البته حق التدریس ساعتی 6000 تومان (ناخالص). مدارک کلیه صحبتهای فوق موجود است. امیدواریم جدا از باندبازی به فکر اعتلای کشور باشند.
مجتبی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
1
57
سلام
آقا برادران دانشجو عددی نیستن ولشون کنید اینا فقط به دلیل اینکه برای انجام کاری ازشون قرار بود استفاده شدن الانم وقت رفتنشون ! شما با این مطالب اینا بیشتر مهم میکنیدشون اینا محکوم به فنا هستند.
این مطلب برای انتخاب نوشته شده لطفا تکثیر نفرمایید
ممنون
jamsheed
|
NETHERLANDS
|
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
1
74
بردران دانشجو در مورد دانشنامه كپي شده شان هيچ توضيحي ندادند
یک مدرس دانشگاه آزاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
1
59
عزیزان سایت انتخاب با عرض سلام و خسته نباشید
ما اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از این همه تملق و چاپلوسی که در سایت اصلی دانشگاه آزاد نسبت به ریاست عالی این دانشگاه ابراز می شود خسته شده ایم .روزی نیست که در این سایت از نامه یک نماینده مجلس یا منطقه دانشگاه آزاد در حمایت از آقای دانشجو مطلب قرار داده نشود.
خواهشمندیم با گذاشتن تصویر صفحه اول سایت دانشگاه آزاد در سایت خود این تملقات و خودشیفتگی ها را افشا کنید.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
0
50
این غاصبان بر روی تمام دستاوردهای مادی و معنوی این نهاد عظیم فرهنگی چوب حراج زده اند چون تعلق و تعصبی به آن ندارند و تنها منافعشان تعیین کننده خط مشی آنهاست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
43
تازه این که چیزی نیست با بخشنامه جدید مالی افزایش حقوق اعصای هیات علمی ظاهرا 25 درصد ولی عملا با توجه به عدم اعما برخی مفاد در حدود 8 درصد اضافه شده است که حتی از زمان جاسبی هم بد تر شده
پس معلوم شد پول اضافی را برای گعده های سیاسی گذاشته اند
واقعا قدرت مند بودن چه طبعاتی دارد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
1
54
يكي از افرادي كه باعث انتصاب فرهاد دانشجو به اين سمت شد كسي نبود جز مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت اصوليون حال در كمال ناباوري روزنامه شرق نام وي را بعنوان شانس اول وزارت بهداشت دولت دكتر روحاني معرفي مي كند كه اين موضوع بسيار بسيار مايه تاسف است.
علی رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
48
اینجانب یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستم متاسفانه در دوره انتقالی (یکسال و نیم) دکترجاسبی به دکتر دانشجو که با تغییر تمامی مدیران انجام شد دانشجو و دانشگاه سردرگم بود حالا هم دانشگاه آزاد اسلامی با بخشنامه های عجیب غریب ( از جمله هیات امنای استانی و... )که منافع سیاسی دولت و نمایندگان مجلس را تامین می کند انگار دولتی شده است و دست سیاسیون را برای دخالت باز می سازد اگر تا 1-2 سال دیگر وضع بر همین منوال باشد از دانشگاه آزاد اسلامی که نمونه تقریبا موفق اصل 44 قانون اساسی است چیزی باقی نمی ماند و با وجود دیدگاههای دولتی و ظاهرا پوپولیستی دانشگاه را نابود خواهند کرد. حالا نمی دونم وضع کارکنان و اعضای هیات علمی ودر نهایت دانشجویان به کجا خواهد رسید.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
1
35
خرج که از کیسه مهمان بود ............
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
1
45
جناب اقای دکتر روحانی از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر گاه بگیری منفعت است ما نمیخواهیم دانشجویان بر ما ریاست کنند از فارق التحصیلها استفاده کنید لطفا این خانواه خیلی زحمت کشیدند!!خسته اند اجازه بدهید مقداری استراحت کنند
ناشناس
|
RUSSIAN FEDERATION
|
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
46
4
با عرض سلام
باید با بکاربردن قید متاسفانه به نگارنده این مقاله که در مذمت باندبازی و جناحی عمل کردن؛خودش تا این حد یک سویه و با کلاس پایین استدلال می کنه هشدار داد.اگر قضاوت عادلانه مدنظرتون هست از کارمندان دانشگاه هم راجه به حقوق مادی و معنوی عادلانه ای که در مقایسه با وزارت علوم،30 سال ازشون دریغ شده و در مدیریت دکتر دانشجو بهشون داده شده هم بپرسید.راجع به ثابت موندن با افزایش اندک شهریه هم با وجود تورم هولناک سال گذشته و تجمیع کنکور و سایر موارد هم از دانشجوها بپرسید.نقد منصفانه رو منتشر کن انتخاب.هراباطیلی که نباید از پالایش هیات تحریریه راحت عبور کنه.
سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
1
41
راستی از فرهاد دانشجو یبپرسید : موافقت با تقاضای تقسیط پرداخت سهریه سنگین دانشجوی دکتری شیمی علوم تحقیقات تهران توسط برادرت خسرو یا دادن یک وقت مشورت به وی آن قدر براتون سخت بود که نا امیدی از رفتار ناپسند تان ، ان آقای بیچاره را حدود 2ماه پیش مجبور به خودکشی کرد.شما مسلمانید؟حالا هی تظاهر کنید وافطاری بدین!
کامران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
44
سر دبیر محترم:
آقای دانشجو سعی در تعدیل و اخراج اعضای هیئت علمی مشمول دارند که در زمان دکتر جاسبی جذب شده اند و دلیل این کار را هم نمی گویند. البته برا ما که واضحه: جان هرکی دوست دارید یک خبر از این موضوع بگذارید. خبرگزاری ایلنا هم زده
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
42
و البته هزینه های چاپ پوسترهای تمام قد و تمام رنگی و تبریکهای دائمی روسا و مدیران مختلف و برنامه های سخنرانی با ناهار و.... را هم اضافه بفرمایید که در زمان ریاست قبلی نبود.
محسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
0
42
متاسفانه آقای فرهاد دانشجو،به جای این همه ریخت پاش ها در افطاری های رنگارنگ و نیز در همایش شورای مرکزی دانشگاه در واحد قزوین که خدا می داند چقدر بیت المال هدر رفت تا آقای موسی خانی بتواند خود را ابقا نمایند سری به واحدهای دانشگاه آزاد بزند که این واحدها در حال ورشکستگی هستند ااز جمله واحد گرمسار که با مدیریت خطی وبی تجربه رئیس واحد حتی نمی تواند حقوق را نیز به موقع به حساب کارمندان واساتید واریز نماید.بن ماه مبارک رمضان راهم نداده اند.وخیلی مسایل دیگر ،آقای دانشجو باید پاسخگوی این مسایل ومطالبات انباشته کارمندان واساتید باشد نه اینکه فقط به نماینده مجلس برسد هکذا واحدی مثل گرمسار که یک واحد ورشکسته ای است کاملا" زیر یوغ نماینده مجلس قرار دارد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
1
50
چقدر عمر این صندلی ها و پست ها کوتاه هست و چه تقلایی برای حفظ این صندلی ها می کنند این شیفتگان خدمت!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
70
4
سلام

باید جانب انصاف را رعایت نمود
در همین مدت تصدی اتفاقات خوبی در دانشگاه آزاد افتاده که هم اعضای هیات علمی و هم دانشجویان و کارکنان از عملکرد خشنودند. پیشنهاد میکنم سایت انتخاب به دور از سیاسیکاری و با دیدن واقعیتها عمل کند
نظرات بینندگان