arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۵۸۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۹ تير ۱۳۹۲

راز 10 رفتار غيرارادي انسان؛ از سكسكه تا گريه و خمیازه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انسان‌ها در زندگي روزمره خود رفتارهايي بروز مي‌دهند كه بسياري از آن‌ها عجيب و منحصر به فرد است.در اين مطلب به بررسي10 رفتار عجيب و ناخواسته انسان و دلايل انجام هر يك از آ ن‌ها مي‌پردازيم.
گريه
چقدر عجيب است كه غم و اندوه موجب ريختن آب از چشم هايمان مي‌شود. در بين تمامي موجودات تنها ما انسان‌ها هستيم كه به دليل احساساتمان اشك مي‌ريزيم. به گفته محققان، علت اين رفتار علاوه بر ابراز احساس همدردي با اطرافيان، خارج كردن برخي مواد مضر از بدن است.
در واقع اشك‌ها حاوي مجموعه‌اي از هورمون‌ها و پروتئين‌هاي ناخوشايند هستند كه وقتي بدن احساس غم و اندوه و استرس مي‌كند، توليد مي‌شوند و به همين دليل است كه پس از يك گريه مفصل، در نتيجه خارج شدن اين مواد مضر، احساس تخليه هيجان مي‌كنيد.
سكسكه
سكسكه اسپاسم غيرارادي ديافراگم است كه غشاي ماهيچه‌اي در قفسه سينه است كه در فرآيند تنفس نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند حال اگر اين ماهيچه در اثر وجود غذاي زياد درون معده و يا برعكس گرسنگي تحريك شود، يك دوره سكسكه اتفاق مي‌افتد. سكسكه با وجود آن كه آزاردهنده است، براي بدن هيچ فايده‌اي ندارد.
البته برخي محققان معتقدند اين رفتار مي‌تواند بقايا و آثار يك رفلكس مكشي مربوط به انسان‌هاي اوليه باشد. در هر حال اين فرآيند براي انسان امروزي بيشتر آزاردهنده است كه البته براي رفع آن راهكارهايي همچون حبس كردن نفس، ترساندن خود، بلعيدن يك قاشق شكر و نوشيدن آب توصيه مي‌شود كه البته تمامي اين راهكارها از طريق توقف موقت ريتم تنفس عمل مي‌كنند.
خواب
ما تقريبا يك سوم زندگي مان را در خواب به سر مي‌بريم. هيچ انساني نمي‌تواند بي‌خوابي را بيش از چند روز تحمل كند و فرآيند خواب يكي از ناشناخته‌ترين رفتارهاي انسان است. خواب باعث تقويت مكانيسم بدن از توليد مواد شيميايي مورد نياز براي فعاليت در زمان بيداري تا تنظيم و سازمان دهي مجدد نورون‌ها در مغز و سيستم اعصاب مي‌شود.
خواب REM با فعاليت بالاي نوروني خود كه مدت زمان طولاني‌تر را در شب دربرمي گيرد، در واقع به رشد و توسعه مغز منجر مي‌شود. محققان خواب را براي تقويت حافظه و توان يادگيري حياتي مي‌دانند. خواب همچنين خاطرات را به حافظه طولاني مدت منتقل مي‌كند و براي انجام فعاليت‌هاي فكري روزمره، براي بدن نوعي زمان ريست شدن و استراحت فراهم مي‌كند.
مرگ
اگر بخواهيم فني صحبت كنيم، مرگ يك فعاليت روزمره نيست اما هر روز در اقصي نقاط جهان رخ مي‌دهد. ما مي‌ميريم چون سلول هايمان مي‌ميرند.گرچه سلول‌ها به دفعات براي مدت دست كم70 سال جايگزين مي‌شوند اما قادر به ادامه اين فرآيند تا ابد نيستند. درون هر سلول تلومراز در انتهاي كروموزوم‌هاي ما حاوي اطلاعات ژنتيكي است كه با هر تقسيم سلولي، كوتاه‌تر مي‌شود.
تلومراز در ابتدا به حد كافي طولاني است اما در نهايت كوتاه و كوتاه‌تر مي‌شود تا اين كه تمامي اطلاعاتي كه در خود دارد، از بين مي‌رود و ديگر سلول‌ها قادر به تقسيم نيستند.
البته دانشمندان سخت در تلاشند تا راه حلي براي افزايش طول عمر پيدا كنند و مي‌گويند به زودي قادر به2 برابر كردن متوسط طول عمر خواهند بود. برخي تصور مي‌كنند مو و ناخن‌ها پس از مرگ به رشد ادامه مي‌دهند در حالي كه چنين نيست، در واقع پس از مرگ، بدن خشك شده و موجب جمع شدن پوست مي‌شود و در نتيجه قسمت‌هايي از ناخن‌ها و مو كه زير پوست بوده است، نمايان مي‌شود و اين تصور را ايجاد مي‌كند كه اين قسمت‌ها رشد كرده‌اند.
ديد سه بعدي
آيا تا به حال از خود پرسيده ايد كه چشم‌ها چگونه سه بعدي مي‌بينند. اين در واقع نوعي خطاي ذهن است. مغز ما از نوعي ناهمخواني دوچشمي بهره مي‌برد كه به معناي تفاوت جزئي بين تصاوير مشاهده شده توسط چشم راست و چپ است. مغز ما از 2 نسخه مخدوش و تحريف شده از يك صحنه براي بازسازي عمق آن استفاده مي‌كند.
براي يك شيء نماي نزديك به منظور تصميم گيري درباره فاصله آن، مغز نقطه تلاقي و همگرايي 2 چشم و يا زاويه‌اي را ثبت مي‌كند كه چشم‌ها از ميان آن روي جسم تمركز مي‌كنند. در زمان نگاه كردن به اشيا در حين حركت نيز ما به طور ناخودآگاه مسافت را از طريق ثبت تفاوت در سرعت نزديك و دور شدن اجسام برآورد مي‌كنيم.
سرخ شدن چهره
واكنش قرمز شدن گونه‌ها در واقع يك پاسخ مشترك بين تمامي انسان در قبال توجه اجتماعي است كه در همه رخ مي‌دهد و تنها شدت و ضعف آن متفاوت است. به طور معمول اين حالت مي‌تواند در زمان ملاقات يك فرد بسيار مهم، تجربه يك حس قوي در يك موقعيت اجتماعي و يا مورد تحسين و تمجيد زياد قرار گرفتن ايجاد شود.
اين فرآيند بدين شكل رخ مي‌دهد كه رگ‌ها در صورت گشاد و فراخ شده و موجب افزايش جريان خون در ناحيه گونه‌ها و ايجاد نوعي چهره گلگون مي‌شود. البته دانشمندان هنوز علت وقوع اين فرآيند و عملكرد و فايده آن را نمي‌دانند.
خنده
وقتي يك جوك مي‌شنويد و يا دچار يك حس بامزه مي‌شويد، ناگهان اين تمايل در شما ايجاد مي‌شود كه بارها و بارها با تغيير حالت ماهيچه‌ها شروع به فرياد زدن كنيد. خنده حقيقتا مكانيسم عجيبي دارد. روان شناسان معتقدند اين واكنش رفتاري نوعي سيگنال به ديگران از طريق انتشار احساسات مثبت، كاهش استرس و كمك به انسجام گروهي است. بنا به همين دلايل برخي حيوانات نيز در حين انجام بازي‌هاي جمعي، لبخند مي‌زنند و مي‌خندند.
پلك زدن
اين عجيب نيست كه پلك مي‌زنيم. اين فرآيند كه يك دهم ثانيه به طول مي‌انجامد، ذرات گرد و غبار را پاك و مايعات روغني را روي كره چشم منتشر مي‌كند. اما چيزي كه عجيب است آن است كه ما متوجه نمي‌شويم كه هر2تا10ثانيه دنيا در تاريكي فرو مي‌رود. دانشمندان دريافته‌اند كه مغز انسان نوعي توانايي براي ناديده گرفتن خاموشي‌هاي موقت و لحظه‌اي دارد.
در واقع عمل پلك زدن موجب توقف فعاليت در چندين ناحيه از مغز مي‌شود كه مسئول رديابي تغييرات محيطي هستند و بدين شكل است كه شما جهان اطراف خود را به طور مستمر و بي‌وقفه مشاهده مي‌كنيد.
خميازه
براي برخي كافي است كه تنها درباره خميازه مطلبي بخوانند تا شروع به خميازه كشيدن بكنند. برخي محققان معتقدند خميازه مانند خنده نوعي وسيله براي برقراري ارتباط و كمك به سازمان دهي رفتار گروهي است. خميازه با سرايت از يك فرد به ديگري در واقع نوعي اطلاعات را منتقل مي‌كند به اين معني كه "من خسته ام"يا "اين برنامه كسل‌كننده است".
اين رفتار در واقع نوعي ابزار ارتباطي انسان‌هاي نخستين بوده است و با بررسي اسكن‌هاي مغزي گروهي كه خميازه مي‌كشيدند، محققان دريافتند كه با خميازه الگوهاي رفتاري در نواحي از مغز كه مرتبط با تقليد است، فعال مي‌شود.
خواب رفتن دست و پا
اين واكنش در واقع فرياد از خفه شدن است.اگر به دست يا پاي شما خون نرسد، به نوعي از كار مي‌افتند. اگر شما دست يا پاي خود را در وضعيتي قرار دهيد كه در جريان خون خللي ايجاد شود، اعصاب اين ناحيه در اثر سوءتغذيه دچار اختلال در عملكرد مي‌شود و در اين حالت شما احساس سوزش، درد يا كرخي در ناحيه محروم از خون مي‌كنيد چون نورون‌هاي حسي شما به طور موقت از كار مي‌افتند. حس سوزن سوزن شدن نيز در اثر فشار مستمر روي يك عصب ايجاد مي‌شود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
sara
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
0
3
خیییلی خیییلی عالییییییییییی
محمدرضا رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
1
خیلی عالی
محمدرضا رضوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
0
1
عالی
نظرات بینندگان