arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۲۱ - ۳۰ تير ۱۳۹۲

از خداوند بخواهیم امتحانات سخت را از ما نگیرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : دبیر شورای عالی حوزه علمیه گفت: هیچ انسانی نباید از خداوند بخواهد که او را آزمایش نکند زیرا این دعایش علاوه بر اینکه مستجاب نخواهد شد با سنت الهی هم در تضاد است و بهتر آن است که از خداوند بخواهیم امتحانات سخت خود را از ما نگیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله رضا استادی ظهر امروز طی سخنانی در مسجد اعظم قم با بیان اینکه امتحانات الهی جزو سنت‌های خداوند هستند اظهار کرد: در این میان همه انسان‌ها حتی پیامبران هم مورد آزمون قرار می‌گیرند.

وی افزود: در یکی از آیات قرآن کریم می‌خوانیم آیا مردم گمان می‌کنند تنها با بیان اینکه ایمان آورده‌ایم رها خواهند شد؟

دبیر شورای عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه همه انسان‌ها برای اینکه میزان ایمانشان سنجیده شود مورد امتحان قرار می‌گیرند گفت: هیچ انسانی نباید از خداوند بخواهد که او را آزمایش نکند زیرا این دعایش علاوه بر اینکه مستجاب نخواهد شد با سنت الهی هم در تضاد است و بهتر آن است که از خداوند بخواهیم امتحانات سخت خود را از ما نگیرد.

وی ادامه داد: در حدیثی قدسی خطاب به پیامبر اکرم (ص) آمده است «من تو را به رسالت برگزیدم تا امتحان شوی و دیگران را هم به واسطه تو امتحان کنم».

استادی یکی از نامه‌های نهج‌البلاغه را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: این نامه که برای معاویه نوشته شده دارای این مفهوم است که خداوند متعال تو را وسیله‌ای ساخته که مرا امتحان کند و تو را هم به وسیله من امتحان می‌کند؛ این کلام گویای این حقیقت است که همه افراد اعم از معصوم و غیر معصوم امتحان خواهند شد.

امام جمعه قم با بیان اینکه نوع آزمون‌های الهی در مورد پیامبران با انسان‌های معمولی متفاوت است گفت: امتحانات مربوط به آن بزرگواران برای آن است که کمالشان افزایش یابد و نیز امت آنها را بهتر بشناسند.

وی اضافه کرد: آزمون‌های الهی این اهمیت را دارند که اگر انسان به یاد آنها باشد شیوه زندگی‌اش را تغییر خواهد داد و همواره به خداوند فکر می‌کند.

استادی در ادامه به احکام مربوط به مسئله قرض اشاره و ابراز کرد: هرگاه در قرض پول خواستار برگرداندن مبلغی بیشتر باشیم ربا مصداق می‌یابد که جزو محرمات معاملات است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان داشت: چنانچه شخصی شراب بفروشد و درآمدی کسب کند به دلیل آنکه معامله انجام شده حرام است درآمد هم به او تعلق ندارد؛ ممکن است مانند این مسئله در مورد قرض به دیگران هم به وجود بیاید به این ترتیب که ربا در هنگام قرض دادن شرط شود، حال که اصل این کار اشتباه و حرام بوده و آن مبلغ اضافه از آن قرض دهنده نخواهد بود.

نظرات بینندگان