arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۲

چمران: هزينه هزار ميليارد شهرداري فاقد سند نيست بلکه انحراف از بودجه است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: ۱۰۰۰ ميليارد تومان هزينه شهرداري فاقد سند نيست بلکه اين هزينه‌ها سند دارد اما اين اصطلاح غلط در اين مورد به کار برده مي‌شود و در واقع بهتر است به جاي آن از اصطلاح انحراف از برنامه ياد کنيم.


به گزارش خبرنگار فارس، در جلسه امروز شوراي شهر در خصوص هزينه هاي فاقد سند مباحثي از سوي بيادي نائب رئيس شوراي شهر مباحثي مطرح شد.

حسين محمد پور زرندي معاون مالي و اداري شهرداري تهران با تاکيد بر اين که مستندات اين هزينه ها موجود است و ما آن را به شورا ارائه خواهيم کرد ، گفت : اجازه دهيم تفريغ بودجه شهرداري توسط حسابرس شورا که بسيار دقيق و موشکافانه حسابرسي مي کند انجام شود ؛ ما نيز به شما قول مي دهيم تمامي مستندات را ارائه کنيم و تفريغ بودجه با ارائه تمامي مدارک قبل از اتمام اين دوره شورا به پايان رسد .

وي افزود : ما روزه داريم و بايد متوجه باشيم که چه چيزي را در حين روزه داري به زبان مي آوريم ، بايد حرفي بزنيم که مستند و قانوني باشد ، اجازه دهيم حسابرس بررسي کند تا ببينيم فاقد است يا نيست .

معاون مالي و اداري شهرداري تهران همچنين تصريح کرد : گزارش تفريغ بودجه شهرداري آماده است و هر زمان که اعلام کنيد آن را به شوراي شهر ارائه خواهيم کرد .

همچنين مرتضي طلايي ديگر عضو شورا نيز در جريان بررسي هزينه هاي فاقد با انتقاد از مطرح شدن اين موضوع در جلسات شوراي شهر به هر شکل ممکن و وجود ابهام در اين مساله گفت : برخي در شوراي شهر مدعي هستند که فاقد عمل شده و برخي ديگر در شهرداري اين قضيه را رد مي کنند ، پيشنهاد من اين است کميته اي سه نفره از شوراي شهر با زمان بندي حد اکثر دو هفته اي براي بررسي اين مساله تعيين شود و تا پايان بررسي ديگر در اين خصوص صحبتي به ميان نيايد .

رئيس کميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر افزود : براي من به عنوان عضو شوراي شهر غير قابل قبول است که خود را متهم کنم که در انجام وظيفه قانوني ام کوتاهي کردم ، ما خودمان هم زير سوال هستيم و بايد معلوم شود که ايا به خاطر کوتاهي ما در شهرداري تخلفي صورت گرفته است يا خير .

طلايي با بيان اين که بعد از پايان بررسي فاقد بودن يا نبودن اين هزينه ها در صحن شورا اعلام شود تا اگر اين هزينه ها فاقد نيست سفره اين بحث جمع شود ، گفت : با عرض معذرت اين جانب علاقه مند هستم که در اين کميته سه نفره حضور داشته باشم تا اين موضوع براي خودم هم روشن شود .

بر اين اساس ، رسول خادم و حسابرس شورا مهلت 15 روزه براي بررسي اين مساله را ناکافي خواندند .

رسول خادم در اين خصوص گفت : اگر تفريغ بودجه ارائه و بررسي شود تکليف اين موضوع نيز مشخص خواهد شد و بهتر است تفريغ بودجه را سريع تر انجام دهيم.

طلايي نيز در اين خصوص گفت : با احتساب زمان مورد نياز تا 5 مرداد به شهرداري مهلت ارائه گزارش تفريغ بودجه را بدهيم و تا پايان مرداد نيز حسابرس آن را بررسي کند و تا پايان بررسي و اعلام نتيجه قطعي در اين خصوص ديگر بحثي به ميان نيايد .

وي با تاکيد بر اين که تا پايان اين دوره شوراي شهر اين موضوع بايد تعيين تکليف شود گفت : اگر طبق اين زمان بندي و تا پايان اين دوره شورا اين کار انجام شود همه اين حرف ها پايان مي يابد ، اما اگر اين اتفاق نيفتد خودشان بايد پاسخگو باشند و ما اينجا در فضاي خلا و ابهام به سر نمي بريم .

در ادامه طلايي با مساله هزينه هاي فاقد در همه دستگاه هاي اجرايي يک رويه خواند و افزود : البته اين ايراد نيز به شهرداري وارد است که چرا به موقع وظايف خود را انجام نمي دهد .

بر اساس اين گزارش ، عليرضا دبير ديگر عضو شوراي شهر نيز با بيان اين که يک فوريت اصلاحيه بودجه اسفندماه سال گذشته در شورا به تصويب رسيده است و ما در بررسي هاي آن مانديم گفت : اکنون که يک فوريت اين اصلاحيه به تصويب رسيده است ما نمي توانيم امروز اين هزينه ها را فاقد بناميم ؛ در هفت سال گذشته نيز روال به همين گونه بوده و اصلاحيه بودجه در همين زمان به شورا ارائه مي شده حالا چرا در سال آخر به اين موضوع ايراد مي گيريم .

عضو هيات رئيسه شوراي شهر خاطر نشان کرد : بررسي را آن روز پيچانديم تا امروز عنوان هزينه هاي فاقد را به آن بدهيم ، اين در حالي است که شهردار تهران در جلسه اي که در اين خصوص برگزار شد عنوان کرد که برخي هزينه ها را از جمله سهمي که دولت در حمل و نقل پرداخت نکرده خودمان با جابه جايي پرداخت مي کنيم .

دبيربا استقبال از پيشنهاد طلايي گفت : اين پيشنهاد به شرطي که در آن کارشکني نشود بسيار خوب است تا پايان نتيجه بررسي نيز از عنوان هزينه فاقد استفاده نکنيم .

مهدي چمران نيز با تاکيد بر اين که اين مساله بعد از ارائه تفريغ بودجه روشن خواهد شد و نيازي به تشکيل کميته نيست ، گفت : 1000 ميليارد تومان هزينه شهرداري فاقد سند نيست بلکه اين هزينه ها سند دارد اما اين اصطلاح غلط در اين مورد به کار برده مي شود و در واقع بهتر است به جاي آن از اصطلاح انحراف از برنامه ياد کنيم .

وي افزود : متاسفانه با اين اصطلاح ، فضاي بدي ايجاد مي شود ، اين اصطلاح از سال هاي گذشته در شهرداري مانده است اين هزينه ها اگر سند نداشت جمع نمي شد .

بر اساس اين گزارش در پايان اين جلسه مقرر شد تا شهرداري تهران به دليل تعطيلي سه شنبه آينده گزارش تفريغ را در روز دوشنبه به شوراي شهر ارائه دهد و حسابرس شورا نيز تا پايان مردادماه تفريغ بودجه را بررسي و نتيجه نهايي را اعلام کند.
نظرات بینندگان