arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۸۹

نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح وزیر نفت

پس از اقدام مجلس در استیضاح بهبهانی وزیر راه و ترابری و پس گرفتن رای اعتمادی که نمایندگان به وی داده بودند، تعدادی از نمایندگان مجلس بحث استیضاح میرکاظمی وزیر نفت را دنبال می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از اقدام مجلس در استیضاح بهبهانی وزیر راه و ترابری و پس گرفتن رای اعتمادی که نمایندگان به وی داده بودند، تعدادی از نمایندگان مجلس بحث استیضاح میرکاظمی وزیر نفت را دنبال می کنند. 

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از مهر، تلاش نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای استفاده از ابزارهای نظارتی، بعد نظارتی مجلس را به جایی کشاند که در استفاده از یکی از این ابزارها که استیضاح وزیران است، توانست رای اعتماد خود از بهبهانی وزیر راه را پس بگیرد.

پیش از این نیز مجلس هشتمی ها طرح های استیضاح وزیرانی چون صنایع و معادن، بازرگانی، کشاورزی، نیرو، آموزش و پرورش را دنبال کرده بودند و تنها طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش بود که از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد اما در نهایت به نتیجه نرسید و نمایندگان امضا کننده این طرح در کمتر از یک هفته از اعلام وصول این طرح، اعلام کردند که درخواست استیضاح خود را پس گرفته اند.
 
بنابراین حاجی بابایی به مدد جلساتی که با استیضاح کنندگان برگزار کرد توانست از لبه تیغ استیضاحی که برای وی تیز شده بود، برهد.

اما عمل نکردن وزارت راه به تعهدات خود در بخش های مختلف در گذشته موجب پیگیری طرح استیضاح وی در مجلس شده بود، این بحث وقتی قوت گرفت که حادثه سقوط بوئینگ 727 در مسیر تهران- ارومیه رخ داد و در اثر این سانحه 78 نفر از مسافران آن جان باختند و نمایندگان مجلس معترض به عملکرد بهبهانی دیگر نتوانستند مسامحه کنند، بنابراین عزم خود را برای استیضاح به کار بردند.

اصرار نمایندگان ارومیه برای انجام این استیضاح به حدی بود که رایزنی های گسترده از سوی وزارتخانه راه نتوانست آنها را منصرف کند. البته تعدادی از امضا کنندگان طرح، پس از جلسه با بهبهانی و شنیدن دفاعیات وی، امضای خود را از این طرح پس گرفتند و همین موضوع به چالشی بین مجلس و دولت بر سر قانونی بودن یا نبودن طرح آن در صحن مجلس تبدیل شد.
 
در نهایت این مجلسی ها بودند که حرف خود را به کرسی نشانده و استیضاح را انجام دادند.

در روند پس گرفتن امضاها از طرح استیضاح وزیر راه، نمایندگان آذری مجلس نیز تلاش گسترده ای برای جایگزینی امضاهای پس گرفته شده داشتند و این باعث شد نمایندگان اصولگرایی چون علیرضا زاکانی، علی مطهری، حمیدرضا کاتوزیان، پرویز سروری و الیاس نادران نمایندگان تهران به جمع استیضاح کنندگان بهبهانی اضافه شوند و کار اسیتضاح بهبهانی را به سرانجام برسانند.

هرچند شاید اگر بهبهانی و رئیس جمهور در جلسه استیضاح شرکت می کردند فضای استیضاح کاملا عکس می شد و بهبهانی به سکانداریش در وزارت راه ادامه می داد، اما غیبت وزیر و اعلام این خبر که رئیس جمهور از بهبهانی خواسته تا در جلسه مجلس شرکت نکند، موجب شد جو مجلس تا حدود زیادی بر علیه بهبهانی شود و مجلسی ها او را از وزارت راه کنار بگذارند.

حال نمایندگان گمان می کنند پس از عزل بهبهانی و انداختن دلهره در دولت، فرصت برای طرح استیضاح دیگر وزیران مناسب است و این بهترین زمان برای آن است که وزیران را به سمت انجام تعهدات وزارتخانه ها سوق دهند.

تغییر گسترده مدیران نفتی موجب گلایه نمایندگان به خصوص نمایندگان استان خوزستان شده و صحبت از تهیه طرح استیضاح میرکاظمی بین آنان آغاز شده است.

یک نماینده مجلس با اعلام این خبر اظهارداشت: «بحث استیضاح میرکاظمی به دلیل عدم عمل به تعهدات این وزارتخانه، هرازگاهی بین نمایندگان مطرح می شود.»

وی ادامه داد: «موضوعی که اخیرا مطرح شده مربوط به تغییرات مدیران نفتی در جنوب است که باعث شده نمایندگان استان خوزستان به دنبال این تغییرات میرکاظمی را استیضاح کنند.»

وی ادامه داد: «البته ممکن است در تهیه این طرح و جمع آوری امضا برای آن، نمایندگان دیگر حوزه های انتخابیه از جمله مناطقی که مشکل گازرسانی دارند، به نمایندگان استان خوزستان اضافه شوند.»

به گفته این نماینده مجلس عزل و نصب های غیرکارشناسانه در سطح شرکت ملی نفت ایران، مخصوصا مناطق نفت خیز جنوب در هفته های اخیر، نادیده گرفتن منافع ملی در انعقاد برخی قراردادهای نفتی به خصوص میدان نفتی آزادگان با شرکت های چینی، وقوع حوادث مکرر در تاسیسات نفت و گاز و تلفات بی سابقه نیروی انسانی طی دو سال اخیر، عقب ماندگی توسعه میدان گازی پارس جنوبی، شیوه اجرای اصل 44 قانون اساسی، عدم بهره برداری مناسب از میادین مشترک ، میزان گازهایی که سوزانده می شود، عدم ارائه اساسنامه شرکت ملی نفت ایران از جمله محورهای اصلی نمایندگان برای استیضاح وزیر نفت است.

کنار گذاشتن مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب جرقه این استیضاح است. پیش از این غلامرضا حسن بیگلو مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب بود.

منتقدان به عملکرد میرکاظمی مدعی هستند که وی در دوران وزارت خود حدود 250 مدیر را برکنار کرده است.

پیش از این نیز استیضاح کنندگان خلیلیان وزیر کشاورزی برای انجام استیضاح وی مصر بودند اما مهلت سه ماهه ای به وی دادند تا شاهد نتایج عملکرد اصلاحی وی در حوزه کشاورزی باشند، حال باید دید با گذشت زمان و اتمام مهلت خلیلیان، آیا این نمایندگان به مطالبات خود رسیده اند یا مجددا پیگیری طرح استیضاح را در دستور کار قرار خواهند داد.
نظرات بینندگان