arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۶۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۲

اصلاح‌طلبان 15نفره شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ترکیب شورای چهارم شهر تهران با ورود دو نفر از اعضای علی‌البدل شورا تغییر کرد؛ «مسعود سلطانی‌فر» که جایگزین محمدمهدی مفتح شد و «مهدی حجت» از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان، هم در دوراهی دولت و شورا راهی سازمانی که خودش زمانی بنیانگذار آن بود خواهد شد: «سازمان میراث‌فرهنگی».

به گزارش بهار، خبرها درباره شهرداری و شورای شهر تهران دیروز هم سرخط خبرهای روز بود؛ از تصویب اعتبارنامه اعضای شورا گرفته تا خبر تغییر و تحولات در ساختار اداری و تشکیلاتی شورای چهارم. فرمانداری تهران دیروز اعتبارنامه‌های اعضای شورای شهر تهران را تصویب کرد به جز اعتبارنامه محمدمهدی مفتح، سی‌ویکمین عضو شورا که در انتخابات مجلس هم شرکت کرده و به عنوان نماینده تویسرکان انتخاب شده بود. در یک ماهه گذشته و پس از ورود مفتح به مجلس بسیاری منتظر بودند تا او به‌طور رسمی از عضویت در شورای شهر انصراف دهد اما او چنین نکرد تا سرانجام قانون تکلیف کرسی سی‌ویکم شورای تهران را روشن کند. ایمان قربانی، مشاور فرماندار تهران، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا، گفت: «مفتح دیگر عضو شورای شهر تهران نیست و نفر سی‌ویکم شورای دور چهارم تاکنون مسعود سطانی‌فر است.»

مسعود سلطانی‌فر، چهاردهمین عضو اصلاح‌طلبی است که وارد شورا خواهد شد. در هفته‌های اخیر و در بازار گرم شایعات و خبرهای غیررسمی، بعضی رسانه‌ها از احتمال استعفای سلطانی‌فر از شورا خبر داده بودند اما او این خبرها را رد کرده و گفته است: «برنامه‌ام ورود و حضور در شورای شهر تهران است و هر خبری غیر از این شایعه است.»

مهدی حجت، قائم‌مقام سازمان میراث‌فرهنگی

تغییر و تحولات در ترکیب شورای چهارم شهر تهران تنها به ورود سلطانی‌فر محدود نمی‌شود، خبرها گویای آن است که مهدی حجت، از چهره‎‌های شاخص اصلاح‌طلبان در شورای چهارم شهر امروز در مراسمی رسمی به عنوان قائم‌مقام سازمان میراث‌فرهنگی معارفه می‌شود. آن‌طور که پیداست حجت، بنیانگذار سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری و یکی از منتخبان شورای چهارم تهران هم در دوراهی دولت و شورا، سازمان میراث‌فرهنگی را انتخاب کرده است. میراث‌فرهنگی حوزه‌ای است که همواره مورد علاقه او بوده است. پس از اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها هم حجت گفته بود: «علاقه اصلی من به میراث‌فرهنگی است و اگر قرار باشد که به آنجا بروم بین شورا و دولت، دومی را انتخاب خواهم کرد.» حالا او در حالی راهی سازمان میراث‌فرهنگی می‌شود که پس از او دومین عضو علی‌البدل شورای چهارم، یعنی ولی‌الله شجاع‌پوریان وارد شورا خواهد شد. هرچند شورا حجت را که فردی متخصص و بنام در حوزه معماری شهری بود را از دست داد، اما شجاع‌پوریان که به جای او وارد شورا می‌شود با سابقه‌ای که در نمایندگی در مجلس شورای اسلامی داشته جزو افراد موثر شورای چهارم خواهد بود.

ارائه برنامه نامزدهای اصلاح‌طلبان تا دوشنبه

خبرها درباره شهرداری تهران و تحرک اصلاح‌طلبان و اصولگرایان برای انتخاب شهرداری برای پایتخت هم همچنان ادامه دارد، هر روز یک یا چندنفر به فهرست اصولگرایان وارد و از آن خارج می‌شوند، تا چند روز پیش بذرپاش و حسین طلا در فهرست شهرداران پیشنهادی اصولگرایان بودند و دیروز رحمت‌الله حافظی، عضو دیگر اصولگرای شورای چهارم، از فهرست جدید شهرداران مورد توجه اصولگرایان نام برد: «فتاح، میرکاظمی، محسن رضایی، قالیباف و علی نیکزاد».

سوی دیگر شهر اما اصلاح‌طلبان از چهارنفری که برای شهرداری انتخاب کرده‌اند، برنامه خواستند: «محسن هاشمی، معصومه ابتکار، محسن مهرعلیزاده و مصطفی سلیمی». محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران، دیروز در مصاحبه‌ای به خبرگزاری ایسنا گفت: «هیچ فهرستی تاکنون بین اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران به جمع‌بندی نهایی نرسیده و اسامی اعلام‌شده از نظر ما هنوز تایید نهایی نشده است.» به گفته او در آخرین اجماع اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران قرار شد احمد مسجدجامعی این هفته به‌طور رسمی فهرست نامزدهای شهرداری تهران را اعلام کند.

6 کمیسیون، 17 کمیته
همه خبرهای شهری این روزها به شهردار آینده تهران ختم نمی‌شود، شورای شهر هم روزهای پر از تغییر و تحولاتی را در پیش دارد نه‌تنها تغییر تعداد اعضای شورا از 15 به 31 نفر را بیش از گذشته به شکل یک پارلمان شهری با تضارب آرای بیشتر تبدیل می‌کند بلکه شورای چهارم کمیته‌ها و کمیسیون‌های بیشتری هم خواهد داشت. محمد حقانی، عضو شورای چهارم، دیروز درباره جزییات این تغییرات به بلدیه گفت: «ساختار کمیسیون‌های شورای سوم دچار دگرگونی شده و شورای چهارم با شش کمیسیون جدید آغاز به کار می‌کند.»حقانی که مسئولیت کارگروه بررسی کمیسیون‌ها و ساختار جدید شورا را بر عهده دارد گفته این کارگروه دو هفته‌ای است که در حال بررسی کمیسیون‌ها و کارگروه‌های جدیدی است که شورای چهارم به آن نیاز دارد. او با اشاره به افزایش اعضای شورای چهارم از 15 به 31 نفر اشاره می‌کند، گفته است: پیش‌بینی می‌کردیم با توجه به افزایش تعداد اعضا کمیسیون‌ها به پنج تا شش کمیسیون افزایش پیدا کند. کمیسیون شهرسازی و معماری، فنی و ترافیک، محیط‌زیست و خدمات شهری، فرهنگی و اجتماعی و سلامت، برنامه و بودجه و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌ها، امور قضایی و حقوقی شش کمیسیون جدیدی هستند که حقانی از آن‌ها به عنوان کمیسیون‌های جدید شورای چهارم نام می‌برد و می‌گوید: ساختار کمیسیون‌های قدیمی دچار دگرگونی شده و بعضی کارکردها جدا شده است.
او به تشکیل 17 کمیته جدید در شورای چهارم اشاره می‌کند و می‌گوید: گروه‌های تخصصی می‌توانند به عنوان زیرمجموعه این کمیسیون‌ها فعالیت کنند، مانند کمیته امور مذهبی یا کمیته میراث‌فرهنگی که می‌تواند زیرمجموعه کمیسیون فرهنگی یا شهرسازی معماری باشد.
نظرات بینندگان