arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۴ - ۲۰ بهمن ۱۳۸۹

انتقال مدير و تصويربردار العالم در مصر به بیمارستان

شبکه بين‌المللي العالم اعلام کرد: در پي حمله نيروهاي امنيتي مصر، احمد سيوفي مدير دفتر شبکه العالم در قاهره و تصويربردار اين شبکه مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شبکه بين‌المللي العالم اعلام کرد: در پي حمله نيروهاي امنيتي مصر، احمد سيوفي مدير دفتر شبکه العالم در قاهره و تصويربردار اين شبکه مجروح و به بيمارستان منتقل شدند.

به گزارش ايسنا، احمد سيوفي به صورت سرپايي معالجه و از بيمارستان مرخص شد؛ اما تصويربردار شبکه العالم همچنان در بيمارستان بستري است.

همچنين دفتر العالم در قاهره تهديد به آتش‌سوزي شد. دقايقي قبل از اين تهديد، افرادي وابسته به حکومت مبارک به تيم خبري العالم در ميدان التحرير قاهره يورش بردند و شريف منصور، خبرنگار العالم را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

همچنين گروهي از نيروهاي رژيم حسني مبارک عصر امروز ـ پنجشنبه ـ به تيم شبکه خبري العالم در شهر اسکندريه مصر حمله‌ور شدند و اعضاي خبري و تصويري آن را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

نيروهاي امنيتي رژيم مبارک نيز دوربين‌هاي تيم خبري العالم را شکسته و برخي تجهيزات آن را ضبط کرده و با خود بردند. تيم خبري العالم قصد داشت گزارش اين تجمع بزرگ مردمي در ميدان التحرير مصر را منعکس کند.

برخي ناظران معتقدند که حملات مستمر و هماهنگ مزدوران رژيم مبارک به تيم هاي خبري العالم، سازماندهي شده و با اهداف خاص صورت مي گيرد.

حمله به تيم خبري العالم در اسکندريه، پنجمين مرحله از سريال حملات مستمر افراد وابسته به مبارک به تيم هاي خبري اين شبکه در جريان انعکاس انتفاضه مردم اين کشورانجام شده است.

حکومت مبارک همواره محدوديت‌هاي زيادي براي فعاليت خبري العالم به وجود آورده است. حمله به دفتر اين شبکه در سال 2008 و قطع اين شبکه از روي ماهواره نايل ست در سال 2009 نمونه هايي از برخورد حکومت مصر با شبکه اي است که از همدستي آن با رژيم صهيونيستي عليه مقاومت فلسطين و مشارکت در محاصره غزه پرده برداشته بود.

با وجود محدوديت هاي فراوان، العالم همواره تحولات سياسي مصر را به طور گسترده و با دقت پوشش داده است. در تحولات اخير مصر و انقلاب مردمي اين کشور نيز العالم به رغم حمله به تيم‌هاي خبري اين شبکه و از بين بردن تجهيزات و حتي تهديد به قتل خبرنگاران آن علاوه بر قاهره در 9 استان ديگر تحت پوشش خبري قرار مي‌دهد. اين شبکه خبرهايي از مصر مخابره مي‌كند که بسياري از رسانه‌هاي عربي و حتي رسانه‌هاي مصري آن را منتشر مي‌كنند.

با شروع انقلاب مردمي مصر، دولت اين کشور به مقابله با خبررساني رسانه‌ها از اعتراضات مردمي پرداخت و خبرنگاران و تيم‌هاي خبررساني جزو اهداف حمله نيروهاي امنيتي و نيروهاي وابسته به حکومت مصر قرار گرفته‌اند که البته شبکه‌هاي حامي انقلاب مردمي تحت فشار بيشتري قرار دارند. 

موسسه بين‌المللي مطبوعات و خبرنگاران بدون مرز اعلام کردند: طي روزهاي گذشته خبرنگاران هدف حمله جمعي از اوباش و نيروهاي امنيتي در مصر قرار گرفته و بسياري از آنان دستگير شده‌اند.

آنتوني ميلس از موسسه بين‌المللي مطبوعات در وين گفت: ما اين حملات را به شدت محكوم مي‌كنيم و از همه طرفين مي‌خواهيم از اعمال خشونت عليه خبرنگاران محلي و خارجي پرهيز كنند.

وي افزود: هدف اين خبرنگاران تنها ارائه گزارش از راهپيمايي و درگيري‌ها در مصر است.

همچنين وي گفت: اين موسسه مدارك و اسنادي در اختيار دارد كه ارتباط بين نيروهاي امنيتي مصر و حملات به خبرنگاران را تاييد مي‌کند و در اين باره بسيار نگران است.

ژان فرانسوا ژوليارد، دبير اول سازمان گزارشگران بدون مرز، با صدور بيانيه‌اي خاطرنشان كرد: به نظر مي‌رسد اين حملات در راستاي انتقام‌گيري از رسانه‌هاي بين‌المللي براي مخابره اخبار اعتراضات مصر و درخواست براي برکناري مبارک باشد.

وي همچنين با اشاره به حمله هواداران مبارک به خبرنگاران شبکه‌هاي خبري بين‌المللي گفت: اين اقدامات براي ساکت کردن خبرنگاران صورت گرفته است.

ژوليارد همچنين از سرقت و آسيب شديد وسايل خبرنگاري و عکاسي اين گزارشگران خبر داد.

سازمان گزارشگران بدون مرز، از جامعه بين‌المللي خواسته است تا در برابر اين اقدامات افراطي ساکت ننشينند.

خبرنگاران بدون مرز در بيانيه خود نوشت: براساس گزارش‌هاي رسيده، حاميان حسني مبارك رييس جمهوري مصر روز پنجشنبه، به يك هتل در قاهره حمله كرده و خبرنگاران خارجي را مورد ضرب و شتم قرار داده و برخي از آنان را دستگير كردند.

پوليتيک اينکوايرر نيز نوشت: بعضي از خبرنگاران، عکاسان و تصويربرداران در حال مخابره اخبار درگيري موافقان و مخالفان مبارک در ميدان التحرير در روز چهارشنبه از برخورد خشن و ضرب و شتم هواداران وي با خبرنگاران خارجي خبر داده‌اند.

عمر سليمان، معاون رييس‌ جمهور مصر نيز در اين راستا با هدف جلوگيري از انعکاس حوادث اخير اين کشور، خواستار فشار بيشتر کشورهاي عربي بر شبکه‌هاي خبري شده است.

نيروهاي امنيتي مصر نيز روز پنجشنبه دست کم هشت خبرنگار خارجي را بازداشت کرده و طرفداران خشمگين مبارک گزارشگران را هدف گرفته‌اند. آنها رسانه‌ها را به جانبداري از معترضين ضد دولت متهم مي‌کنند.

محمد عبدالدايم، هماهنگ‌کننده برنامه خاورميانه و شمال آفريقا کميته حمايت از روزنامه‌نگاران، در اين باره گفت: دولت مصر در پي به‌کارگيري استراتژي از بين ‌بردن شواهد اعمالي است که مرتکب مي‌شود.

اين گونه برخوردها در مورد همه خبرنگاران اعمال نمي‌شود، رسانه‌هاي غربي و برخي شبکه‌هاي عربي که با محافظه‌کاري بيشتري اخبار مصر را پوشش مي‌دهند، آزادانه‌تر به فعاليت خبري مشغول هستند اما فشار و اعمال خشونت عليه خبرنگاران و تيم هاي خبري شبکه العالم به مراتب شديدتر است به گونه‌اي که جان بسياري از عوامل خبري آنها در معرض خطر قرار دارد.
نظرات بینندگان