arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۰۴۰۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۲۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۲

در دیدار روحانی و اولاند چه گذشت؟ + تصاویر

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اولاند و روحانی روسای جمهوری فرانسه و ایران پس از 8 سال با هم ملاقات کردند.

به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، آخرین ملاقات میان رئیس جمهور ایران و فرانسه به سال 2005 باز می گردد. در آن سال محمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق ایران با ژاک شیراک، رئیس جمهور پیشین فرانسه دیدار و گفتگو کرد.

8 سال پس از آن دیدار، روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با فرانسوا اولاند، رئیس جمهور سوسیالیست فرانسه دیدار و گفتگو کرد. اولاند در یکی از دفاتر ساختمان شیشه‌ای سازمان ملل، دیدار خود با حسن روحانی را تاریخی خواند. رئیس جمهور فرانسه، به حسن روحانی که ملبس به عمامه و لباس روحانیت بود، دست داد.





ملاقات میان دو طرف که نزدیک به 40 دقیقه طول کشید در فضایی مودبانه و با احترام بود و دیالوگی صریح و مستقیم رد و بدل شد.

برای رئیس جمهور فرانسه مسئله مهم آزمودن نیات چهرۀ جدید مبهم ایران بود. اولاند خطاب به همتای ایرانی خود گفت که سخنان متعهدانۀ وی را یادداشت کرده اما زین پس منتظر آنست که این سخنان در عمل نمود پیدا کند.

اولاند در تریبون مجمع عمومی سازمان ملل گفته بود: آنچه که فرانسه از ایران انتظار دارد، ژست‌های واضح و روشنی است که نشان دهد ایران از برنامۀ نظامی هسته ای خود صرفنظر کرده است. فضای ملاقات میان دو طرف بیش از همه تحت مدیریت مشاوران بود. مشاوران اولاند در این باره گفتند: پیرامون سایر موضوعات از جمله پرونده هسته ای، سوریه، لبنان و افغانستان باید منتظر بود و دید که ایرانی ها تا کجا آمادۀ همکاری هستند.





اولاند پیرامون پرونده هسته ای ایران، ادامۀ غنی سازی اورانیوم و دسترسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت ها با یادآوری تجربۀ همتای خود در قامت مذاکره کننده در پرونده هسته ای در سالهای 2003-2005 گفت که منتظر نتایج سریع است.

با یادآوری شکست مذاکرات در دو دور قبلی مذاکرات(آلماآتی، پایتخت قزاقستان) بین ایران و گروه 1+5 گفته شد: سوالاتی که از ایران پرسیدیم همچنان بدون پاسخ مانده است.

قرار است ملاقات دیگری در همین چهارچوب در روز پنجشنبه میان ایران و گروه 1+5 صورت گیرد؛ اقدامی از سوی ایران به منظور اثبات حسن نیت خود به منظور پیشبرد مذاکرات هسته ای.

در این میان فرانسوی‌ها به این مسئله واقف هستند که ایران و آمریکا نیز گام هایی را برای مذاکره برداشته اند.

اولاند دربارۀ سوریه و موضع ایران در نطق خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران باید متوجه باشد که در سوریه باید انتقال سیاسی صورت گیرد، اگر ایران خواهان شرکت در کنفرانس ژنو 2 است، باید با هدف انتقال سیاسی باشد.

حسن روحانی پیشتر بر عزم کشورش به منظور پایان دادن به بحران سیاسی تأکید کرده بود.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
7
149
اين خيلي خوب است كه دكتر روحاني با منطق با غرب تعامل دارد، اصلا به همين منظور به ايشان راي داديم، اما سخنان اولاند به نظر مي رسد از موضع بالاست، ما بايد ضمن حفظ احترام طرف مقابل را نيز وادار به برخورد منطقي و احترام آميز كنيم، اولاند نبايد براي ما تعيين تكليف كند و از موضع بالا با رييس جمهور محبوب و معتدل ايران برخورد كند.
پاسخ ها
ali
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
سلام
منم فكر مي كنم اولاند كمي از موضع بالا با آقاي دكتر سخن گفته.
اولاند بايد بدونه كه داره با رييس جمهور ايران كه صاحب تمدن چندهزارسالس صحبت مي كنه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
4
124
ماشاء الله به رفتارهای سنجیده و حکیمانه آقای روحانی.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
3
114
آفرین بر شخصیت و ادب رئیس جمهور.
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۳
1
40
خدارو شکر تو این اجلاس با چند تا کشور درست حسابی مذاکره داشتیم که حداقل میشه اسمشونو تلفظ کرد
نظرات بینندگان