arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۲۱ بهمن ۱۳۸۹
گزارش خبری «انتخاب» از تحولات مصر (27)/ شدت جدال لفظي ميان واشنگتن و قاهره

تظاهرات جمعه، آخرین هشدار به مبارک

نخست وزیر مصر با تایید اخبار برکناری مبارک گفت: همه چیز به دست حسنی مبارک رئیس جمهور مصر است و وی هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : منابع رسمی مصر روز چهارشنبه اعلام کردند هزاران نفر از تظاهر کنندگان مخالف حسنی مبارک رئیس جمهور این کشور، چندین خطوط ارتباطی میان شمال و جنوب کشور را قطع کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری انتخاب؛ یک مسئول امنیتی اعلام کرد حدود چهار هزار نفر تظاهر کننده با راهپیمایی در خیابان های السیوط، واقع در سیصد و پنجاه کیلومتری جنوب قاهره، پایتخت مصر، یک خط آهن و یک بزرگراه را که شمال و جنوب کشور را به هم ارتباط می دهد، مسدود کردند. ب

این منبع در ادامه افزود تظاهر کنندگان با انباشتن آجر، شاخه های درختان و لاستیک روی بزرگراه قاهره-السیوط و آتش زدن آنها به مسدود کردن این خط ارتباطی مباردت کردند. .

آمريکا از ارتش مصر خواست به ميانه روي خود ادامه دهد

بعد از آنکه دولت مصر روز چهارشنبه اعلام کرد ارتش این کشور در صورت بروز هرج و مرج مداخله خواهد کرد، آمریکا ارتش این کشور خواست به میانه روی خود ادامه دهد. فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: به نقشی که ارتش مصر تاکنون داشته است، احترام می گذاریم و آن را به ادامه میانه روی در روزهای آینده دعوت می کنیم .

خبرگزاری رسمی مصر، منا به نقل از احمد ابو الغیط وزیر امور خارجه این کشور گزارش کرد ارتش در صورت بروز هرج و مرج در کشور وارد عمل خواهد شد.

مصر برای مرحله بعداز مبارک آماده می شود

رهبر حزب الغد مصر با بیان اینکه " مردم مصر مشروعیت حسنی مبارک را باطل کرد"، هشدار داد که ادامه حضور مبارک و وابستگان او در راس قدرت، مردم انقلابی را تحریک می کند.

"ایمن النور" روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه خبری العالم، کار رژیم مبارک تمام شده است و احزاب و گروه های سیاسی باید برای مرحله بعد از مبارک آماده شده و برنامه های اصلاحی خود را به مردم ارائه کنند.

وی تحریک مردم انقلابی مصر را " عاقلانه" ندانست و خاطرنشان کرد که دیگر نمی توان پذیرفت مبارک و وابستگانش از جمله نخست وزیر و روسای مجلس در کشور انقلابی مصر در مناصب خود باقی بمانند.

ایمن النور با تاکید به اینکه " مصر آزاد شده و مردمش از بند رها شده اند"، تصریح کرد: مردم مصر باید مطمئن شوند که تغییرات بصورتی حکیمانه و معتبر صورت می گیرد و راه حل هایی برای مشکلات ارائه می شود.

رهبر حزب الغد مصر گفت: قرار نیست ما در میدان التحریر علیه بیکاری ، مشکل مسکن ، نان ، بهداشت و دیگر مسائل شعار دهیم اما رژیم مبارک سرنگون نشود و اوضاع به همین منوال ادامه یابد.

عکس مبارک از موسسه های دولتی پایین کشیده شد

خبرنگار العالم گزارش داد بسیاری از موسسه ها و شرکت هایی که عکس مبارک را در دیوارها نصب کرده بودند برای جلوگیری از تحریک مردم عکس ها را برداشته اند.

 احمد السیوفی خبرنگار شبکه خبری العالم در قاهره در گزارش مستقیم گفت: دیروز چهارشنبه تظاهرکنندگان علاوه بر میدان التحریر قاهره در بسیاری از خیابان های پایتخت حضور داشتند و در مقابل مجلس مردم و مجلس شورای و ساختمان هیئت وزیران تجمع کردند.

 وی افزود: انقلابیون از این طریق می خواهند این پیام را ارسال کنند که ابزارها و شیوه های خود را گسترش می دهند و کشمکش به طور نامحدود ادامه دارد و ممکن است تظاهرکنندگان هر روز به شیوه جدیدی متوسل شوند.

 علاوه بر این در بسیاری از مناطق قاهره و نزدیک کاخ ریاست جمهوری تظاهرات گسترده ای برپا شد همچنین معترضان در بسیاری از استان های مصر علیه حسنی مبارک تظاهرات کردند.

 همچنین خبرها حاکیست نیروهای مسلح دیروز درخواست دخالت به نفع نظام را رد کردند در حالی که این اقدام کاملا پیش بینی می شد زیرا مردم مصر نیروهای مسلح را مدافع میهن می دانند. نیروهای مسلح هیچ وقت وارد رویارویی با مردم مصر نشده اند و درطول تاریخ به عنوان یک نهاد ملی و حرفه ای از میهن دفاع کرده و هیچ درگیری با مردم نداشته است.

 خبرنگار العالم به استعفای جابر عصفور وزیر فرهنگ کابینه جدید مصر که تقریبا ده روز پیش تشکیل شده است، اشاره کرد و گفت: علاوه بر این مشاور اول وزیر اطلاع رسانی که چند روز پیش منصوب شده بود نیز از سمت خود استعفا داد این استعفاها نشان می دهد که بسیاری از کسانی که به دولت نزدیک شده اند کم کم احساس خطر می کنند و معتقدند که مردم به آنها با دید مثبت نمی نگرند.

 خبرنگار العالم گزارش داد انتظار می رود شمار تظاهرکنندگان امروز (پنجشنبه) بیشتر از دیروز باشد زیرا هر روز دامنه اعتراضات در مصر گسترش می یابد و بر شمار تظاهرکنندگان افزود می شود.

تحرکات گزینه آمریکا برای جانشینی مبارک در قاهره

احمد حسن زویل دانشمند مصری ـ آمریکایی که به گفته بسیاری کارشناسان یکی از گزینه مطرح واشنگتن برای جایگزینی حسنی مبارک است؛ با ورود به مصر از یک هفته پیش تحرکات خود را در این زمینه آغاز کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این متفکر مشهور مصرى - آمریکایى ساکن ایالات متحده در گفت وگو با خبرگزاری رویترز تاکید کرد: مبارک باید کنار برود تا شرایط برای تشکیل دولت انتقالی فراهم شود.

 وی تاکید کرد: اکنون زمان آن فرارسیده است که " حسنی مبارک" صدای مردم معترض مصر را بشنود و قدرت را واگذار کند.

 زویل (64 ساله) که در سال 1999 میلادی جایزه نوبل در زمینه فیزیک را دریافت کرده است، گفت که " تلاش هایش در 15 سال گذشته برای گسترش علم ، فناوری و آموزش عالی در مصر به دلیل فساد و بروکراسی شکست خورد.

 رویترز می افزاید: زویل که حدود یک هفته قبل به مصر بازگشته است، تاکنون با " عمر سلیمان " معاون مبارک ، " عمرو موسی " دبیرکل اتحادیه عرب، " احمد الطیب" شیخ الازهر و رهبران جوان تظاهرکنندگان که در میدان التحریر هستند، دیدار و گفت وگو کرده است.

 این خبرگزاری اضافه کرد: زویل درصدد است تا نقش میانجی را بین نظام حاکم و انقلابیون بازی کند اما به نظر می رسد که اختلافات بین آنان بسیار گسترده و زیاد است.

 زویل ، مصر را به یک " بیمار" تشبیه کرد که اکنون نیازمند جراحی و نه درمان سرپایی و تزریق مسکن است.

 این دانشمند مصری ـ آمریکایی که رویترز از وی به عنوان فرستاده علمی " باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا به خاورمیانه یاد کرده است؛ گفت: آنچه را جوانان مصر می خواهند، دقیقا می دانم، آنان می خواهند مصر جدید را ببینند.

 زویل در باره انقلاب مردم مصر که خواستار سرنگونی رژیم مبارک بعداز 30 سال سلطه هستند، تصریح کرد: اعتراضاتی که مصر و جهان عرب را به لرزه درآورد، نقطه تحول است و این تحول خود الگو می باشد.

 وی رژیم مبارک را " فاسد " خواند و افزود: مصر شایسته نظامی جدید و پویا است و باید پنجره های جدیدی را برروی جهان بازکند.

 این دانشمند مصری ـ آمریکایی بر نقش حمایتی ارتش این کشور در دوره انتقال قدرت اشاره و تاکید کرد که ارتش مصر تاکنون از نیروی قهریه علیه مردم معترض استفاده نکرده است.

 وی در عین حال گفت که نگران است " درگیری های خونین" اوضاع مصر را بسیار وخیم کند.

 خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرد که زویل به آمریکا توصیه کرده در امور داخلی مصر دخالت نکند زیرا انقلاب مردم مصر را جوانان این کشور هدایت می کنند و یک مسئله داخلی است.

 زویل با بیان اینکه " دموکراسی بزودی در منطقه حاکم می شود" با جبهه گیری علیه اخوان المسلمین گفت: اخوان المسلمین نمی تواند تحولات مصر را مصادره کند و تهدیدی متوجه پیمان سازش بین مصر و اسراییل که در سال 1979 منعقد شده است، نیست.

 احمد حسن زویل، متولد 26 فوریه 1946 در شهر دمنهور فارغ التحصیل رشته شیمى و دکتراى فیزیک در رشته نورشناسى و از متفکران مشهور مصرى - آمریکایى ساکن ایالات متحده است.

 وی نخستین مصرى به حساب مى‌آید که توانست در سال 1999 برنده جایزه نوبل فیزیک شود و کسى است که امریکایى‌ها او را پدر فیزیک مصر مى‌دانند و مطالعات او را در این رشته که در دانشگاه پنسیلوانیا، برکلى و مرکز تکنولوژى کالیفرنیا انجام داده، بسیار ارج مى‌نهند.

اخوان المسلمین بر سرنگونی رژیم مبارک تاکید کرد


عضو دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین مصر اراده مردم مصر بر سرنگونی رژیم حسنی مبارک را مورد تاکید قرار داد و گفت که " مذاکره با عمر سلیمان معاون مبارک فقط درباره انتقال مسالمت آمیز قدرت بود".

" محمد المرسی " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، بر تداوم انقلاب مردم مصر و تظاهرات سراسری از جمله در میادین اصلی قاهره مانند التحریر اشاره کرد و افزود: مردم مصر خواستار سرنگونی رژیم مبارک هستند و این رژیم دیگری محبوبیتی نزد مردم ندارد.

وی شرط اصلی ادامه مذاکرات را " سرنگونی رژیم مبارک" دانست و خاطرنشان کرد که " مشارکت اخوان المسلمین درمذاکره با عمر سلیمان برای حفظ ثبات مصر و انتقال از این شرایط استثنائی به مرحله ای باثبات بود.

عضو گروه اخوان المسلمین تصریح کرد که مردم معترض مصر و گروه های سیاسی و احزاب از جمله اخوان معتقدند که " دوران مبارک" بسر آمده است و قدرت باید بطور مسالمت آمیز منتقل شود.

المرسی با تاکید به اینکه " انقلاب مردم مصر راه بازگشتی ندارد و تا سرنگونی رژیم مبارک ادامه خواهد یافت"، عمرسلیمان را متهم کرد که با سخنان تهدیدآمیز درصدد کسب فرصت و زمان بیشتر است.

تظاهرات جمعه، آخرین هشدار به مبارک

عضو ائتلاف جوانان انقلاب خشم در مصر گفت که درخواست سرنگونی رژیم "حسنی مبارک غیرقابل مذاکره است و تظاهرات در سراسر مصر تا تحقق این مطالبه مردم ادامه خواهند یافت.

" عمرو صلاح " روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه خبری العالم، با بیان اینکه" تظاهرات گسترده و سراسری روز جمعه آخرین هشدار به مبارک است"، تاکید کرد که اگر به مطالبات مردم معترض مصر توجه نشود، آغاز اقدامات جدید برای بیان اعتراضات در پیش خواهد بود.

وی ادعاهای مقام های مصری مبنی بر اینکه " سرنگونی مبارک به هرج و مرج منجر می شود" را رد کرد و گفت: یکی از مهمترین اهداف تظاهرات میلیونی مردم مصر، تشکیل دولت و مجلسی مردمی است که بتواند قوانین جدیدی را برای حفظ ثبات و آرامش و تضمین امنیت، برگزاری انتخابات آزادانه ، وضع کنند.

عضو ائتلاف جوانان انقلاب خشم درمصر تاکید کرد که مردم مصر از مواضع حمایتی جامعه جهانی از انقلاب خود که دستیابی به اهداف از جمله رهایی از سلطه رژیمی دیکتاتور و تشکیل دولتی دموکراتیک و مورد احترام را تسریع می کند، استقبال می نماید.

صلاح در عین حال از مواضع دوگانه دولت آمریکا که از سویی مدعی دموکراسی و از سوی دیگر خواهان ابقای مبارک است، انتقاد کرد و افزود: انقلاب مردمی مصر تحت تاثیر رفتار دوگانه واشنگتن قرار نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد:انقلاب مصر از عمق و درون جامعه نشات گرفته است و تحت تاثیر دیکته های خارجی ها قرار نمی گیرد.

جدال لفظي ميان واشنگتن و قاهره 

مقامات کاخ سفید و دولت مصر، از یکدیگر انتقاد کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی، جک ایزارد، خبرنگار این شبکه در گزارشی از قاهره گفت: تجمع کنندگان در میدان تحریر قاهره به اقامه نماز جماعت پرداختند.

تظاهر کنندگان که شب را نیز در این میدان به سر می برند می گویند، انقلاب در نیمه راه است زیرا رژیم مصر قول تغییر داده، اما سرعت تغییرات بسیار کند است.

به نظر می آید واشنگتن نیز با این ارزیابی موافق است.

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید گفت، روند انتقال قدرت در مصر باید فوراً آغاز شود.

ایزارد افزود، حتی چند هفته پیش، تظاهرات در برابر محل پارلمان مصر، غیرقابل تصور می نمود اما اکنون، معترضان علاوه بر حق برگزاری تظاهرات چیزهای بیشتری می خواهند.

واشنگتن نیز گفته است اگر دولت مصر به اتلاف وقت بپردازد، تظاهرات، بزرگتر خواهد شد.

در عین حال، چنین فشارهای خارجی برای دولت مصر چندان خوشایند نیست.

احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر امریکا را متهم به دخالت در امور مصر کرد و گفت، امریکا می خواهد اراده خود را بر دولت قاهره تحمیل کند، زیرا مقامات امریکایی از الفاظی مانند فوری، الان، و امثال آن استفاده می کنند.

و این در حالی است که مصر دوست بزرگ امریکا بوده و همواره بهترین مناسبات را با این کشور داشته است.

این در حالی است که امریکا ادامه کمک مالی به مصر را در آینده منوط به خویشتن داری دولت مصر و ایجاد اصلاحات در این کشور کرده است.

در شرایط فعلی، هنوز حسنی مبارک قدرت را در مصر در دستان خود دارد، اما مردم و همچنین بزرگترین حامی خارجی اش (امریکا) از وی خواسته اند که قدرت خود را به دیگران واگذار کند.

کارکنان شماري از موسسات و شرکتهاي دولتي در استان سوهاج مصر تحصن کرده اند

کارکنان شماری از موسسات و شرکتهای دولتی در استان سوهاج مصر به تحصن و اعتراض علیه نظام حسنی مبارک اقدام کرده اند .

يکي از رهبران تظاهرات ضد مبارک: فردا روز پاسخ به اقدامات مبارک است

العالم گزارش داد، وسام عطا عضو جنبش جوانان برای عدالت و آزادی روز پنجشنبه اعلام کرد مردم مصر فردا جمعه که روز پیشروی  نام دارد به اقدامات اخیر رژیم حسنی مبارک پاسخ خواهند داد.

وسام گفت آنچه درباره اقدامات احتمالی اوباش شایعه شده فقط جنگ روانی است که نظام حسنی مبارک به راه انداخته است.

امروز از پنج نقطه به سوي ميدان التحرير تظاهرات خواهد شد

وسام عطا عضو جنبش جوانان برای عدالت و آزادی اعلام کرد امروز پنجشنبه از پنج نقطه قاهره به سوی میدان التحریر تظاهرات برگزار خواهد شد و تظاهرکنندگان سرنگونی نظام حسنی مبارک را خواستار خواهند شد .

شماري از خلبانان شرکت هواپيمايي مصر اعتصاب کرده اند

شماری از کارکنان و خلبابان شرکت هواپیمایی مصر اعتصاب کرده اند و تعدادی از پروازها به علت اعتصاب لغو شده است .

عضو جنبش جوانان مصر: پادشاه عربستان و حاميان مبارک همانند وي هستند

وسام عطا عضو جنبش جوانان برای عدالت و آزادی اعلام کرد عبد الله بن عبد العزیز پادشاه عربستان و حامیان نظام کنونی مصر آن روی سکه حسنی مبارک و نظام وی هستند. وی افزود جوانان انقلابی آگاه و هوشیارند و همین باعث شده است آنها برای به چالش کشیدن نظام حسنی مبارک آمادگی داشته باشند . 

سخنگوي اخوان المسلمين: در پيمان صلح مصر با تل آويو بايد تجديد نظر کرد

جنبش اخوان المسلمین مصر بر ضرورت تجدید نظر کردن در پیمان صلح این کشور با رژیم صهیونیستی تاکید کرد. ب

برنامه دولوپمنت استوری به بررسی گسترش اعتراضات ضددولتی در مصر پرداخت که اعمال فشار مقامات آمریکایی را بر دولت این کشور به منظور برآورده کردن تقاضاهای معترضان در پی داشته است.

این در حالی است که احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر در گفتگوی اخیر خود با سی ان ان گفته است، حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر با تدوین نقشه راهی روند ایجاد تغییر را آغاز کرده است و عمر سلیمان، معاون وی نیز بر اساس همین نقشه با گروه های مخالف در حال تبادل نظر می باشد و اجرای آن در عین حال، نیازمند برداشتن گامهایی است که نیازمند زمان است.

ابوالغیط افزود: مقامات آمریکایی می گویند همین الآن باید تغییرات در مصر صورت گیرد ما نیز می گوییم تغییرات از هفته گذشته آغاز شده است. فردریک پلتگن، خبرنگار سی ان ان از قاهره نیز به حضور خانواده ها به همراه فرزندان خود در خیابان های پایتخت مصر به ویژه میدان التحریر اشاره دارد در حالی که این کودکان در روزهای اخیر شاهد اقدامات خشونت آمیز، اعتراضات و تظاهرات نیز بوده اند و حتی بر ضد مبارک نیز شعار می دهند. وی در ادامه به آمار منتشر شده از جانب یکی از موسسات مصری مبنی بر وارد شدن خسارات روزانه بالغ بر سیصد میلیون دلار به اقتصاد این کشور اشاره کرد که به ویژه در بخش های گردشگری، سوخت، پتروشیمی، نساجی و سرمایه گذاری بیشتر به چشم می خورند و نگرانی های گسترده این شرکت ها را در خصوص میزان لطمات اقتصادی در صورت تداوم بلند مدت اعتراضات در پی داشته است. وائل غنیم، سی ساله از فعالان دانشجویی در مصر نیز که در سازماندهی اعتراضات بیست و پنجم ژانویه نقش فعالی ایفا کرده بود پس از سپری کردن چند روز در بازداشت به تازگی آزاد شده است.

وی با اشاره به تداوم اعتراضات تا وقوع انقلاب نهایی در این کشور، آن را ناشی از یک انقلاب اینترنتی می داند.

عصام العریان، سخنگوی جنبش اخوان المسلمین نیز با تاکید بر نیاز مصر به برقراری ثبات و آرامش پس از سی سال حاکمیت حسنی مبارک تاکید کرد ما چشم به قدرت نداریم و درخصوص پیمان صلح با اسرائیل نیز باید در این توافق تجدید نظر صورت گیرد تا مشخص شود آیا به سود ماست یا خیر.

آرایش جدید ارتش مصر در قاهره

به دنبال ورود قیام مردمی مصر به مرحله جدید، نیروهای ارتش مصر از دیروز چهارشنبه با اتخاذ آرایشی جدید در برخی از خیابان های مهم پایتخت این کشور از جمله خیابان های منتهی به منطقه "مدینه نصر" و منطقه "مصر جدید" در شرق قاهره مقر کاخ ریاست جمهوری، مستقر شده است.

خبرگزاری آلمان به نقل از منابع نظامی افزود: ارتش مصر دستور دارد تا از سه موقعیت حساس، کاخ ریاست جمهوری ، ساختمان رادیو و تلویزیون و سازمان اطلاعات مراقبت کنند اما ارتش قصد خارج کردن معترضان از میدان التحریر با خشونت را ندارد.

 در گزارش این خبرگزاری آمده است: سایت اینترنتی اخوان المسلمین هشدار داده است که یک طرح امنیتی برای قلع و قمع تظاهرات مردم در روز جمعه در میدان التحریر وجود دارد.

 در گزارشی که در سایت اخوان المسلمین درج شده، آمده است که " 30 هزار نیروی ویژه امنیت مرکزی و بخش امنیتی پلیس مصر برای قلع و قمع تظاهرات میدان التحریر و جلوگیری از بازگشت مردم به این میدان آماده شده اند".

 خبرگزاری آلمان ادامه می دهد: اجرای مقررات منع آمد و شد در مصر سرسختانه تر از قبل شده و نقاط بازرسی نظامی و موانع امنیتی افزایش یافته است.

 این خبرگزاری اضافه کرد: اگرچه منابع نظامی گفته اند که " هنوز ممانعت ورود و خروج افراد از میدان التحریر اجرا نشده است" اما انتظار می رود ورودی های قاهره فردا جمعه بسته شود.

 در حالی انقلاب مردم مصر برای سرنگونی رژیم حسنی مبارک وارد هفدهمین روز خود می شود که دامنه اعتراض ها و تظاهرات در مصر در حال گسترده تر شدن است.

نظرات بینندگان