arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

سخنگوی شورای نگهبان: کسانی که در فتنه شرکت داشتند، از فیلتر ما عبور نخواهند کرد

سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد: كساني كه عالماً و عامداً به هر نحوي در شكل گيري و ادامه فتنه 88 نقش داشتند از فيلتر شوراي نگهبان عبور نخواهند كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوي شوراي نگهبان تاكيد كرد: كساني كه عالماً و عامداً به هر نحوي در شكل گيري و ادامه فتنه 88 نقش داشتند از فيلتر شوراي نگهبان عبور نخواهند كرد.

به گزارش خبرگزاری انتخاب، عباسعلي كدخدايي با اشاره به اينكه فتنه سال گذشته يك امر ساده اي نبود كه بخواهيم به روحيات يك فرد يا به اختلافات سليقه اي كه بطور طبيعي در جامعه وجود دارد محدود كنيم افزود: ابعاد فتنه 88 بسيار گسترده تر از اختلافات داخلي بود و فتنه سال گذشته يك زمين بازي بود كه دشمنان بيگانه براي ما ترسيم كردند و متاسفانه عده اي از دوستان هم در اين زمين به نفع بيگانگان بازي كردند.

وي با مرور انتخابات سال گذشته و عملكرد بانيان فتنه ادامه داد: روز برگزاري انتخابات يك ادعايي از سوي برخي نامزدها و طرفدارانشان مطرح شد و هرگونه امكانات براي بررسي درخواست آنان در نظر گرفته شد اما حاضر نشدند هيچ يك از اين راه هاي قانوني را بپذيرند در حالي كه در يك جامعه مدني وقتي كه دو نفر با يكديگر دچار اختلافي شوند و اگر نتوانند خودشان حل كنند به يك حكم و داور مراجعه مي كنند.

سخنگوي شوراي نگهبان اظهار داشت: اگر افراد يا حزبي حكميت يك داور يا يك مرجع قانوني را نپذيرند هيچ مشكلي حل نمي شود و اگر اراده عده اي براي نپذيرفتن باشد هر راهكاري را هم كه پيشنهاد بدهي سر باز مي زنند.

وي بيان داشت: انتظاري كه مردم با توجه به سابقه كانديداهاي معترض در سمت هاي اجرايي داشتند اين بود كه اگر هم اختلافي و يا اشكالي در مسير اجرا وجود داشت و اگر شكوائيه اي داشتند آن را از طرق قانوني پيگيري و حل كنند كه يكي از آن مراجع شوراي نگهبان است.

كدخدايي تصريح كرد: در انتخابات سال گذشته شاهد بوديم كه برخي از اين افراد در همان ساعات پايان راي گيري اعلام پيروزي يك طرفه و يك جانبه كردند سؤال اين است كه بر چه اساسي شما اين كار را كرديد و شوراي نگهبان به عنوان مرجع ناظر كه تمام امور انتخابات زير نظر آن انجام مي شود چنين اجازه اي را هيچ وقت به خود نداده است كه اعلام نتيجه زود هنگام كند.

وي اعلام نتايج در پايان ساعات روز برگزاري انتخابات را عامل شناخت عوامل پشت پرده فتنه 88 دانست و گفت:كساني كه در پس پرده برنامه ريزي و طراحي اين اغتشاشات بودند براي ضربه زدن به جمهوري اسلامي با ناديده گرفتن راي مردم و اصرار بر ادعاهاي واهي مسير قانوني را طي نكردند و شد آنچه كه نبايد مي شد و اين ناديده گرفتن غيرقابل اغماض است.

كدخدايي درباره موضوع احراز صلاحيت نامزدهاي انتخابات آتي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه رفتار افراد را بر طبق قوانين ارزيابي مي كنيم افزود: كساني كه در چارچوب نظام حركت كرده اند و شرايط ماده 28 قانون انتخابات را دارا باشند و همچنين مواضعي كه در ماده 29 اين قانون وجود دارد را نداشته باشند صلاحيتشان احراز خواهد شد.

وي خاطرنشان كرد: در مجلس هفتم و هشتم نيز مشاهده مي كنيد كه از همه گروه ها و جريان هاي سياسي در آن هستند و از همه گروه ها هم افرادي بودند كه صلاحيتشان مورد قبول واقع نشد بنابراين شوراي نگهبان سياسي عمل نمي كند.

سخنگوي شوراي نگهبان با بيان اينكه حساب كساني كه در فتنه سال گذشته به نوعي نقش داشتند از بقيه گروه ها و جريانات سياسي جداست تاكيد كرد: كساني كه چه عالماً و چه عامداً به هر نحوي در شكل گيري و ادامه فتنه 88 نقش داشتند از فيلتر شوراي نگهبان عبور نخواهند كرد.

كدخدايي از لزوم تغيير در قوانين انتخاباتي سخن گفت و اين قوانين را ناقص و بسيار قديمي توصيف كرد.

وي در اين مورد گفت: نظام انتخاباتي ما مربوط به ادوار اوليه انقلاب است كه يك فضاي سياسي، اجتماعي متفاوتي نسبت به وضعيت فضاي سياسي امروز جامعه ايران حاكم بود.

وي افزود: امروزه يك فضاي رقابتي سنگين و سياسي در كشور حاكم است و همچنين بيشتر اوقات تحمل افراد و گروه هاي سياسي هم كم است؛ لذا قوانين موجود براي اجراي انتخابات، نظارت و تبليغات، داراي نواقصي است كه بايد اصلاح شود و لزوم اين تغييرات را هيچ كس نمي تواند منكر شود، اما متاسفانه هيچ اقدامي تاكنون در اين زمينه صورت نگرفته است.

كدخدايي، فرهنگ سازي براي انتخابات را ضروري دانست و افزود: فرهنگ سازي انتخابات، يعني اينكه احزاب و چهره هاي سياسي قبول كنند، انتخاب يك برنده و بازنده اي دارد و هميشه در انتخابات برنده نيستند؛ و بايد تحمل خود را بالا ببرند.

وي ادامه داد: احزاب زماني كه در انتخابات شركت مي كنند و بازنده مي شوند، به مفهوم اين نيست كه نظام عيبي دارد و يا تخلف و تقلبي صورت گرفته، احتمال قوي تر اين است كه از اين فرد يا گروه اقبالي از سوي مردم صورت نگرفته و راي نياورده است؛ لذا اين موضوع كمتر در انتخابات ما جا افتاده است.
نظرات بینندگان