arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۲۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

"وقتی که در تعطیلات به سر می‌برم، وزیر امور خارجه نیستم"

ماجرا از این قرار است که خانم وزیر ماه گذشته آن هم در اوج ناآرامی ‌های تونس به این کشور سفر کرد و همراه همسر و والدینش با جت اختصاصی یکی از تاجران معروف و متمول تونس که اتفاقا برادر زن بن‌علی، دیکتاتور مخلوع تونس بوده در سواحل مدیترانه و برخی از شهرهای تونس پرواز کرده ست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

این روزها درخواست نمایندگان مخالف دولت سارکوزی، برای استعفای میشل آلیو ماری، وزیر خارجه فرانسه به تیتر اول روزنامه‌ های فرانسه و صحن علنی جلسات پارلمان در این کشور تبدیل شده و این در حالی است که مدت زمان زیادی از خانه ‌تکانی سارکوزی در کابینه‌ اش نمی ‌گذرد.خانم آلیو ماری جانشین برنار کوشنر سوسیالیست شد تا وزیری باشد از جنس سارکوزی، بدین امید که رییس‌جمهور همچون گذشته دغدغه اختلاف نظر با رییس دستگاه دیپلماسی و سیاستگذاری کابینه را نداشته باشد. 

به گزارش خبرگزاری انتخاب به نقل از خبر، ماجرا از این قرار است که خانم وزیر ماه گذشته آن هم در اوج ناآرامی ‌های تونس به این کشور سفر کرد و  همراه همسر و والدینش با جت اختصاصی یکی از تاجران معروف و متمول تونس که اتفاقا برادر زن بن‌علی، دیکتاتور مخلوع تونس بوده در سواحل مدیترانه و برخی از شهرهای تونس پرواز کرده ست.

اما خانم وزیر هنوز واکنش نمایندگان پارلمان و رسانه‌ ها را بزرگنمایی رسانه ‌ای خوانده و می‌گوید:" وقتی که در تعطیلات به سر می‌برد، وزیر امور خارجه نیست،بلکه میشل آلیو ماری است". اما از قضا این جمله دفاعیه خانم وزیر نمایندگان را خشمگین ‌تر کرده و اکثریت قریب به اتفاق آنها از سارکوزی خواسته ‌اند که هر چه سریعتر تکلیف خانم آلیوماری را روشن کند.

کورز یکی از نمایندگان سوسیالیست پارلمان فرانسه می‌گوید: موضوع به تعطیلات تونسی خانم وزیر مربوط نیست، بلکه وی در جامه وزیر امور خارجه با این اقدام خود دیپلماسی فرانسه را در قبال ناآرامی‌ های تونس و مصر به نمایش گذاشت.

ژولین دری یکی دیگر از نمایندگان پارلمان نیز در صحن مجلس این سوال را مطرح کرد که چگونه وزیر امور خارجه به آسانی از کنار تحولات سیاسی و سرنوشت ‌ساز کشوری عبور می‌کند؟ آیا خانم وزیر تصور می‌ کردند که انقلاب تونس با چند گاز اشک ‌آور فروکش می ‌کند؟

به رغم همه انتقاداتی که از سوی احزاب و شخصیتهای برجسته سیاسی به میشل آلیو ماری وارد شد،  بسیاری از کارشناسان فرانسوی با تأکید بر خودرأیی رییس‌ جمهور بر این اعتقادند که تا زمانی که سارکوزی خودش اراده نکند، انتقادات و درخواستهای دیگران بر وی کارساز نیست و هیچ وزیری را برکنار نخواهد کرد. حتی  برخی از نمایندگان نیز بر این اعتقادند که آلیو ماری زنی از جنس رییس ‌جمهور است و دقیقا از رییس ‌جمهور تقلید می ‌کند و به عبارت ساده‌ تر : رییس ‌جمهور و وزیرش از یک قماشند.

تعطیلات تونسی آلیوماری بیش از همه اعضای حزب چپ را خشمگین ساخته است. سگولن رویال، رقیب سابق سارکوزی در انتخابات ریاست‌جمهوری 2006 فرانسه اقدام آلیو ماری را خدشه به اعتبار و آبروی دیپلماسی فرانسه خوانده و خانم وزیر را دروغگویی از جنس سارکوزی می‌خواند.

جالب اینجاست که خانم وزیر پیش از این یعنی تنها چند روز قبل از سقوط بن‌علی پیشنهاد کرده بود که فرانسه با وارد شدن به ناآرامی‌ های تونس همکاری‌ های جدی امنیتی به منظور محافظت از بن ‌علی را با مقامات این کشور آغاز کند،همین مسئله ناپختگی خانم آلیوماری را آشکارتر و انتقادات زیادی را متوجه وی ساخت به طوری که بسیاری از نمایندگان خواستار استعفای وی شدند.

این در حالی است که هنوز مدت زمان زیادی از رسوایی مالی اریک ورت، وزیر کار سارکوزی نمی‌گذرد.جناب وزیر کار نیز با همدستی همسرش، یکی از میلیاردهای فرانسه و صاحب شرکت اورئال به نام خانم بتانکور را از پرداخت مالیات معاف کرده بود و سارکوزی در دفاع از وزیرش هر چه در توان داشت، در مقابل رسانه‌ ها و دوربین های تلویزیون به کار برد.

هر چند موارد بروز تخلفات مالی و اخلاقی در میان وزراء و حتی روسای جمهور در همه کشورها تازگی ندارد و همیشه قابل رویت است، اما در جامعه دمکراتیکی همچون فرانسه گاف‌ های اینچنینی می‌تواند فرصت را به حزب رقیب داده و به نوعی مشروعیت حزب حاکم را زیر سوال ببرد.

سال 2012 سال انتخابات ریاست‌جمهوری است. از آنجایی که سارکوزی و عملکرد حزب وی ، چندان رضایت فرانسویها را جلب نکرده و حتی رسانه‌ها با دادن لقب"بلینگ بلینگ" به شخص سارکوزی وی را جنجالی ‌ترین رییس ‌جمهور تاریخ فرانسه خوانده اند، این احتمال وجود دارد که این بار چپی با استفاده از نقاط ضعف او و کابینه‌اش، سارکوزی را به زیر بکشند و شانس انتخاب دوباره را از او سلب کنند .

هر چند تا 2012 زمان زیادی در پیش است، اما برای ایجاد تغییر و متقاعد کردن شهروندان غیرقابل پیش بینی فرانسوی جناب رییس‌ جمهور فرصت زیادی ندارد.
نظرات بینندگان