arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۲

رضایت کیهان به تعلیق 6 ماهه غنی سازی 5درصد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
انصاف نیوز نوشت: رضایت روزنامه کیهان به تعلیق 6 ماهه ی غنی سازی اورانیوم و از سر گیری غنی سازی 5 % پس از زمان تعلیق در قبال گشایشی در وضعیت تحریم های اقتصادی، با توجه به جایگاه این روزنامه در حاکمیت قابل توجه است. کیهان در شماره ی دوشنبه، جزییاتی از مذاکرات را نیز افشا کرده است.


بر خلاف ظاهر گزارش کیهان با تیتر «پیش بینی کیهان درست از آب درآمد» و عدم تمایل این روزنامه از خاتمه دادن به وضعیت موجود از طریق مذاکره با غرب، اما در شماره ی روز دوشنبه معتقد است که در ژنو «مذاکرات با پیشرفت همراه بود» و «این عصبانیت وزیر خارجه فرانسه در امتداد همان سناریویی است که می کوشد شرایط را نسبت به ایران ملتهب نماید».

هر چند به اعتقاد کیهان شرایط توافق نامه ی در حال بررسی «با یک توافق جامع و متوازن میان طرفین مذاکرات، فاصله ای پر ناشدنی دارد».

حسین شریعتمداری، مدیرمسوول این روزنامه در یادداشتی با نام خود با اشاره به «روزه سکوت تیم هسته ای ایران» و «خودداری تیم هسته ای از گزارش متن مذاکرات»، اما به جزییاتی اشاره کرده که طریقه ی دستیابی او به آن طبیعی به نظر نمی رسد. شریعتمداری نوشته است:

« از مجموع اظهارنظر مقامات رسمی گروه 5+1 و اخباری که رسانه های غربی بیرون داده اند و نیز با توجه به برخی از اخبار موثقی که به کیهان رسیده، خواسته های حریف در چند محور زیر جمع بندی شده و روی میز مذاکرات ژنو آمده بود؛
- توقف غنی سازی 20 درصدی اورانیوم در فردو و نطنز
- کاهش تعداد سانتریفیوژهای فعال تا مرز تقریبا پایلوت و آزمایشگاهی
- عدم استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-M2 که با سرعت و قدرت بیشتری قادر به غنی سازی اورانیوم هستند.
- تعطیلی تأسیسات آب سنگین اراک و یا تغییر کاربری آن به گونه ای که خروجی آن «پلوتونیوم» نباشد.
- پذیرش سقف انباشت اورانیوم غنی شده 20 درصدی و تبدیل ذخایر به سوخت - که غیرقابل بازگشت است - و یا رقیق کردن آن تا میزان 5درصد.
- تعطیلی تأسیسات فردو
آمریکا و متحدانش در مقابل درخواست های یاد شده، پیشنهاد لغو تحریم های خودرو، طلا و فلزات گرانبها، پتروشیمی و آزادسازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران - در کشورهای چین و هند و کره جنوبی - را روی میز گذاشته بودند.
1+5 از ایران خواسته بود که اقدامات یاد شده را در یک دوره موقت 6 ماهه به اجرا درآورد و در پایان این مدت چنانچه بررسی های انجام شده حاکی از اجرای دقیق آن بوده و کسب رضایت 1+5 را در پی داشت، مذاکرات اصلی آغاز شود. »

هنوز مشخص نیست که آیا کیهان به منبعی در داخل تیم هسته ای ایران وصل شده و یا از طرف خارجی این اطلاعات را به دست آورده اما نکته ی جالب این است که حسین شریعتمداری که در سالهای اخیر تیم روحانی و خاتمی را به سازشکاری متهم می کرد و در ایام اخیر نیز نگاهی منفی به مذاکرات داشت، نوشته است: «تیم هسته ای کشورمان با تعهد نسبت به خطوط قرمز هوشمندانه ای که برای آنها ترسیم شده بود ...».

با این حال مدیرمسوول کیهان درباره ی پیش بینی از نتایج این مذاکرات به مذاکرات 10 سال پیش تیم سیاست خارجی روحانی - خاتمی که منجر به 2 سال تعلیق شد اشاره می کند: پیشنهاد ارائه شده ی 1+5 دقیقا تکرار همان روند خسارت باری بود که در سال های 82 تا 84 - سال های 2003 تا 2005 - در اجلاس اکتبر 2003 تهران و سپس اجلاس بروکسل از سوی تروئیکای اروپایی - انگلیس و فرانسه و آلمان - به ایران تحمیل شده بود و در جریان آن، تمامی فعالیت های هسته ای کشورمان به حالت تعلیق درآمده بود و نهایتا تروئیکای اروپایی پس از 2 سال فرصت سوزی در اجلاس لندن اعلام کرد که بهترین تضمین قابل قبول برای ما، توقف کامل فعالیت هسته ای ایران است. در پی این برخورد مستکبرانه بود که رهبرمعظم انقلاب دستور از سرگیری فعالیت های به تعلیق درآمده را صادر فرمودند.

مدیرمسوول کیهان فراموش کرده است که اگر در سال 82 تعلیق با هماهنگی رهبری و به دست خاتمی انجام شد، در سال 84 نیز این خاتمی بود که در موعد مقرر اقدام به رفع تعلیق کرده بود.

کیهان که چند سال با هواداری از تیم احمدی نژاد - لاریجانی و احمدی نژاد جلیلی، زمینه ساز صدور قطعنامه های تحریم گسترده علیه ایران شده است، به جای اعتراف به اشتباهات تیم های سیاست خارجی که باعث سختی هایی برای کشور و مردم شده اند، شعارهای حداکثری خود را به راحتی کنار گذاشته و حالا که می داند در مذاکرات چیزی داده و گرفته می شود، به تعلیق 6 ماهه رضایت کامل داده و صرفا تاکید می کند که ایران باید بتواند پس از آن لااقل غنی سازی 5 درصدی داشته باشد!

متن این بخش از نوشته ی شریعتمداری به این شرح است: « آنچه دانستن آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند سند حقانیت جمهوری اسلامی ایران باشد و متاسفانه از سوی تیم محترم کشورمان ناگفته مانده است، این که؛ از 1+5 سوال شده بود، بر فرض پذیرش پیشنهادهای یاد شده چه تضمینی هست که ماجرای سال های 82 تا 84 تکرار نشود و بعد از پایان دوره موقت 6 ماهه، با همان پاسخ که در اجلاس لندن روبرو شده بودیم مواجه نشویم؟! از این روی، تیم هسته ای کشورمان در اقدامی هوشمندانه و قابل تقدیر گفته بود؛ 5+1 در صورت پذیرش بخشی از پیشنهادات باید از هم اکنون تضمین عینی و مکتوب بدهد که بعد از پایان دوره موقت، حق غنی سازی 5 درصدی کشورمان را با دو قید «در داخل خاک ایران» و «به صورت صنعتی و نه پایلوت و آزمایشگاهی» بپذیرد. ضمن آن که بخشی از درخواست های 5+1 نظیر توقف تاسیسات آب سنگین اراک نیز قابل پذیرش نیست».

کیهان که به این حد از کوتاه آمدن رضایت داده، امروز باید پاسخگوی تندروی هایی باشد که در سالهای اخیر موضوع کشورمان را به روزگار جدید کشانده است.
نظرات بینندگان