arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۳ - ۰۳ بهمن ۱۳۸۹

ارومیه هم "آلوده" شد

بالاخره زنگ هشدارهاي زيست محيطي اروميه هم به صدا درآمد بطوريکه ظرف چند سال آينده اين شهر نيز به جرعه شهرهاي آلوده کشور پيوسته و شهروندان آن ضمن محکوم شدن به تنفس هواي سنگين ، به مناطق گرفتار در چنگال بيماري هاي تنفسي مي پيوندند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بالاخره زنگ هشدارهاي زيست محيطي اروميه هم به صدا درآمد بطوريکه ظرف چند سال آينده اين شهر نيز به جرعه شهرهاي آلوده کشور پيوسته و شهروندان آن ضمن محکوم شدن به تنفس هواي سنگين ، به مناطق گرفتار در چنگال بيماري هاي تنفسي مي پيوندند.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر پارامتر هاي آلودگي از جمله اکسيد گوگرد ، دي اکسيد کربن و منوکسيد کربن در هفته هاي اخير رشد فزاينده اي را در اروميه با وجود دارا بودن موقعيت جغرافيايي خاص کوهستاني و داشتن آب و هواي پاک اين خطه از کشور تجربه مي کند.

اين درحالي است که متاسفانه بر اساس اعلام مسئولان زيست محيطي استان توسعه و صنعتي استان در اروميه خارج از چهارچوب و بدون ملاحظات زيست محيطي در حال شکل گيري است که اين روند رشد آلودگي هوا را تسريع مي بخشد.

در کنار رکود دار بودن آلودگي هواي اروميه توسط خودروها، منازل و واحدهاي صنعتي استان آذربايجان غربي تحت تاثير آب‌ و هواي مديترانه ‌اي قرار دارد و با توجه به شرايط اقليمي، توپوگرافي و اکولوژيکي، اين منطقه هم‌ اکنون در زمينه آلودگي در وضعيت نسبتا مطلوبي قرار دارد.

پديده وارونگي هوا و ريزگردها نيز که چند سالي از اواسط بهار تا اواخر فصل پاييز به عنوان ميهمان ناخوانده دايمي روند آلودگي در اروميه را سرعت داده و هر روز بر شدت ميزان آلودگي هوا مي افزايد.

آنچه بيش از همه نگراني هاي زيست محيطي در اروميه را موجب شده و زنگ هاي هشدار در اين بخش را به صدا در آورده است بي توجهي به توسعه صنعتي استان بدون ملاحظات زيست محيطي است تا حدي که در ايجاد يا جانمايي واحدهاي توليدي توجه به مسايل زيست محيطي رفته رفته رو به فراموشي است.

برخورد قاطع محيط زيست با واحدهاي آلاينده دولتي و خصوصي

مديرکل حفاظت محيط زيست آذربايجان غربي از برخورد قاطع با متخلفان خبر داده و مي گويد: در اين خصوص با هيچ ارگان دولتي يا خصوصي تعارف نداشته و در صورت بروز هر گونه بي توجهي به استانداردهاي زيست محيطي با خودداري از چشم پوشي و با قاطعيت تمام برخورد مي شود.

حسن عباس نژاد با تاکيد بر اينکه محيط زيست استان مخالف توسعه در استان نيست ، مي افزايد: ما با توسعه اي مخالف هستيم که درآمد را مقدم بر سلامت مي داند.

وي با بيان اينکه توسعه نبايد به قيمت از دست رفتن سلامت مردم باشد خاطرنشان مي کند: در توسعه شهرهاي استان به خصوص اروميه بايد ملاحظات زيست محيطي، آب هاي زيرزميني و آلودگي خاک مدنظر قرار گيرد.

اين مقام مسئول رويکرد جديد اين اداره را مقابله با هرگونه آلودگي و برخورد قاطع در اين خصوص اعلام کرده و مي افزايد: اقدامات و برنامه ريزي هاي لازم در اين خصوص صورت گرفته و در راستاي جلوگيري از افزايش آلودگي واحدهاي توليدي و صنعتي استان پايش مي شوند.

عباس نژاد مي‌گويد:در اين زمينه در طول سالجاري بيش از هزار و 280 واحد بازديد و براي 156 واحد آلاينده شناسايي شده در سطح استان اخطارهاي لازم زيست محيطي صادر شده است که اين اقدام تعطيلي پنج واحد توليدي و صنعتي را در پي داشت.

وي مي افزايد: متاسفانه به دليل عدم رعايت در ايجاد واحدهاي توليدي و صنعتي و جانمايي آنها بحث آلودگي هوا در اروميه رو به افزايش است مي افزايد: در طول 40 روز سال از شاخص اندازه ‌گيري آلودگي هوا در شهرستان اروميه بيشتر از حد استاندارد است و اين هشداري براي قشر مسن و کودکان جامعه در شهر اروميه است.

بروز پديده وارونگي بيش از 90 روز در سال

مديرکل محيط زيست آذربايجان غربي  با بيان اينکه در طول سال، استان آذربايجان غربي 90 روز تحت تاثير پديده وارونگي هوا قرار دارد، خاطرنشان مي کند: با توجه به اينکه در قسمت شرق و شمال شرق اروميه وارونگي هوا مشاهده مي ‌شود ديد افقي و عمودي در اروميه به شدت پايين آمده است.

وي يادآور شد: در اين راستا بر اساس اعلام شاخص هاي اندازه گيري استاندارد و بين المللي طي سالجاري 40 روز بيشتر از حد استاندارد آلودگي هوا در اروميه براي گروهاي سني مسن و کودکان و چهار روز براي تمامي گروه هاي سني گزارش شده است که اين امر زنگ هشدار زيست محيطي را به صدا در آورده است.

اين مقام مسئول با تاکيد مجدد بر اينکه در چند سال اخير در بحث هوا در شهرستان اروميه شاخص‌ هاي خوبي نداريم و برخي آيتم‌ ها در ساعات پيک ترافيک در فصل زمستان از استاندارد لازم فاصله دارد مي گويد: شرايط در اروميه از نظر شاخص ‌هاي آلودگي هوا در شرايط مطلوبي قرار ندارد و ظرف چند سال آينده جزو شهرهاي آلوده کشور مي‌ شويم.

وي با اشاره به اينکه بشر امروز به دليل عدم توجه به ملاحظات و شاخص‌هاي زيست محيطي با مشکلات بسياري مواجه است گفت: آلودگي‌ هايي از قبيل آلودگي آب و خاک و هوا، آلودگي‌هاي مربوط به فاضلاب‌هاي شيميايي و تخريب لايه ازن که در سطح دنيا و به‌ ويژه در کشور ما مشاهده مي‌شود ما را متعهد مي‌کند که مسائل زيست محيطي را رعايت کرده و نسبت به توسعه اين مسائل تلاش کنيم.

مديرکل اداره محيط زيست آذربايجان غربي مي گويد: يکي از اجزايي که اين اداره در توسعه شاخص‌هاي فرهنگي در زمينه حفاظت از محيط زيست به کار گرفته توسعه مشارکت‌هاي مردمي و ارائه آموزش‌هاي زيست محيطي براي اقشار مختلف جامعه است.

با وجود هشدارهاي زيست محيطي استان آذربايجان غربي به خصوص اروميه به دليل شرايط جغرافيايي يکي از مناطق خوش آب و هواي کشور به شمار مي رود ولي در سال هاي اخير به دليل بي توجهي مسئولان زنگ هشدارهاي زيست محيطي زيادي در اين خطه از جمله خشک شدن درياچه اروميه به صدا در آمده که اين مشکل زيست محيطي به اندازه کافي براي اهالي مردم منطقه خطرآفرين است.

اميد مي رود بي تفاوتي به هشدار زيست محيطي به  روند رو به رشد آلودگي هواي اروميه نيز موجبات نگراني هاي اهالي اين منطقه نشود.
برچسب ها: آلوده ، ارومیه
نظرات بینندگان