arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۳۹۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۳ - ۲۲ بهمن ۱۳۸۹
گفتگوی تلفتی که باعث سکته ملک عبدالله شد؛

مشاجره ی بی سابقه ملک عبدالله و اوباما: قسم می خورم تمام برنامه های امریکا در مصر را خنثی کنم/دستور دادم که روابط دیپلماتیک و نظامی ما با ایران افزایش یابد

عبدالله در این گفتگوی تلفنی به شدت از اوباما به دلیل رفتارش با مصر و رئیس جمهورش حسنی مبارک انتقاد کرد و ان را یک فاجعه نامید که می تواند باعث بی ثباتی در منطقه شود و باعث شود که تمام رهبران میانه رو و حامی امریکا را در خطر بایندازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پایگاه دبکا به نقل از منابع خود در واشنگتن نوشت: گفتگوی ملک عبدالله و اوباما در روز 10 فوریه (پنج شنبه) به تندترین و پرانتقاد ترین گفتگوی دو رهبر امریکا و عربستان تبدیل شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir)، اوباما و ملک عبدالله مشاجره ی بسیار تندی داشتند که بعد از این گفتگو پادشاه عربستان سعودی حمله قلبی داشت.

دبکا به نقل از منابع خود نوشت: گفتگوی این دو رهبر ، روابط امریکا و عربستان سعودی را در بحران عمیقی قرار داد.

عبدالله در این گفتگوی تلفنی به شدت از اوباما به دلیل رفتارش با مصر و رئیس جمهورش حسنی مبارک انتقاد کرد و ان را یک فاجعه نامید که می تواند باعث  بی ثباتی در منطقه شود.  پادشاه عربستان گفت که این رفتارهای امریکا باعث  می شود که تمام رهبران میانه رو و حامی امریکا در خطر بافتند.

ملک عبدالله در این گفتگوی تلفنی قسم خورد که اگر امریکا به تلاش ها برای حذف مبارک ادامه بدهد، عربستان از تمام امکاناتش برای خنثی کردن نقشه ها و برنامه های امریکا در مصر استفاده خواهد کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir)، دبکا به نقل از منبع اطلاعاتی اش در لندن، نوشت: ملک عبدالله قسم خورد که اگر امریکا کمک های اقتصادی و نظامی اش را به مصر برای براندازی مبارک قطع کند، تمام ان احتیاججات را خودش برای حسنی مبارک فراهم خواهد کرد.

او گفت که شخصا حاضر است که از خزانه  دولت سعودی استفاده کند تا هر چقدر که مبارک و ارتشش نیاز دارد به او بدهد تا بتوانند در مقابل فشاهای امریکا بیاستند.

در طی 60 سال رابطه امریکا با عربستان، تا به حال هیچ رهبر عربستان اینگونه امریکا را تهدید نکرده بود.

یک مقام ارشد در عربستان گفت: مبارک و ملک عبدالله تنها متحد نیستند بلکه انها دوستان نزدیک هستند و ملک عبدالله دوست ندارد که رفیقش را خوار و برکنار شده ببیند.

دبکا به نقل از منابع خود نوشت که عبدالله که هم اکنون 87 سال دارد ، می ترسد که نکند چنین درگیری هایی در عربستان اتفاق بیافتد و امریکا او را هم مانند مبارک کنار بزند.

دبکا به نقل از منابع خود نوشت: کمک به مصر در صورت کمک نکردن امریکا به این کشور تنها تهدید ملک عبدالله نبود.

 ملک عبدالله در تهدیدی دیگر، به اوباما گفت: بدون اتلاف وقت، که ببینیم چه اتفاقی در مصر می افتد یا واکنش شما(اوباما) چیست، من به مقامات دولت از مدتی قبل دستور داده ام که سطح ارتباط دیپلماتیک و نظامی با ایران را افزایش دهند.

وی در ادامه گفته است که هم اکنون دعوت نامه از طرف دولت عربستان به تهران فرستاده شده تا هیئت های سیاسی و نظامی در تهران به به عربستان بیایند.

ملک عبدالله تاکید کرد که او به شدت از اوباما عصبانی است و نارحت است. وی اوباما را متهم کرد که نه تنها به مبارک پشت کرده است،  بلکه به سعد حریری هم پشت کرد.

دبکا به نقل از منابع خود در واشنگتن گزارش داد که اوباما هر چه تلاش کرد که پادشاه عربستان را ارام و ساکت کتد ، موفق به این کار نشد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری انتخاب (Entekhab.ir)، وی  هرچه در مورد سیاست هایش در مصر توضیح داد، مقل ان بود که گوش شنوایی وجود ندارد و ملک عبدالله نسبت به گفته های اوباما بی اعتنا بود.


مترجم: روح الله فقیهی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
9
6
ملک عبدالله خیلی بیجا میکنه اگه بخواد به خاطر تهدید امریکا روابطش رو با ایران گسترش بده

مگه ایران موش ازمایشگاهی عربستان ِ ؟؟؟؟؟

واقعا اگه در شرایط کنونی ایران بخواد به عربستان نزدیک بشه اشتباه بزرگی رو مرتکب شده و باید مسئولان کشور اینو بدونن که دو روز دیگه ممکنه ابها از اسیاب بیفته و عربستان دوباره به نفع امریکا به ما پشت بکنه
پاسخ ها
رضا
| Malaysia |
۱۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
دیکتاتور ها به پته پته افتاده اند؟
ایرانی
| China |
۱۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۴
اگر این خبر صحت داشته باشد این بهترین فرصت برای خرید 30 فروند بوئینگ نو در یک روز آن هم نسیه است و بهترین پیروزی سیاسی برای هر دولتی حساب خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
10
3
ملک عبدالله که مرده,حالا اگه کسایی توی عربستان میخوان با ابرقدرت منطقه یعنی ایران رابطه بهتری داشته باشن اونها هستن که باید به کشور ما بیان و عرض ادبی بکنن
نظرات بینندگان