arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۲

آبروی ایران و ایرانی رفت/حق شکایت ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال در قانون ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از همگروهی تیمهای ملی ایران و آرژانتین در جام جهانی و واکنشهای ایرانی‌ها در اين باره و پخش برنامه ۹۰، کمپین‌ها و نوشته‌های کاملاً متفاوت و عجیبی در مورد لیونل مسی، ستاره آرژانتینی و بازیکن باشگاه بارسلونا در سایتهای اجتماعی دیده شد.

به گزارش سایت خبری تیک Tik.ir، شوخی‌های انجام شده با هاشم بیگ‌زاده و لیونل مسی واکنشهای متفاوتی را در محافل ورزشی و دنیای مجازی به دنبال داشت که با نگاهی به خروجی این شبکه‌ها در می‌یابیم تا عصر شنبه  نزدیک به 50هزار کامنت ایرانی در صفحه مسی درج شده است. آنها گفته‌اند مسی در مقابل ایران بهتر است از هورمونهای قوی‌تری استفاده کند تا ساق پا‌هایش نشکند و البته خیلی چیزهای دیگر که متأسفانه بوی ادب ایرانی از آن به مشام نمی‌رسد.

کامنتهایی به دور از شأن ایرانیان

در این پیامها که نشان دهنده کم تجربگی و نبود پشتوانه فکری برای انتشار مقاله و حتی نظر برای یک کاربر شبکه‌های اجتماعی است دیدگاه‌های اغلب متفاوت و کوتاه بینانه‌ای به چشم می‌خورد؛ مسی تو که مسی (مس هستی!)، اگه طلا هم بودی هیچ کاری نمی‌تونستی جلوی ایران بکنی داداش! / خبرنگارمان رفت با مسی مصاحبه کنه، مسی گفت ایران رو نمی‌شناسه و مصاحبه نکرد. الان باید بیک‌زاده طوری بزنتش که قیافش شبیه دفاع راست فوتبال دستی شه. / مسی جون یک ماه یارانه خودتو بده بیگ‌زاده تا ولت کنه/ آهن آلات، ضایعات، مسی‌جات خریداریم!

این فقط نمونه‌ای از کامنتهایی است که تا ساعت ۲۳ یکشنبه از سوی برخی کاربران ایرانی در صفحه مسی منتشر شده بود. شاید دیگر نیازی به گفتن هیچ جمله‌ای نیست و با خواندن این نظرات بدانیم که چقدر فرهنگ ایرانی را خشن و زننده نمایانده‌ایم. این کاربران در کامنتهای آخرشان با تکراری شدن توهین به لیونل مسی، قرار گذاشتند حرکت خود را در صفحه ادین ژکو مهاجم تیم ملی بوسنی ادامه دهند و بازیکن بوسنی را که به فرهنگ ایرانی نیز نزدیک است مورد هجوم نابخردانه قرار دهند.

نظر مسی در خصوص قرعه آرژانتین و ایران

لیونل مسی، ستاره مشهور فوتبال با دیدن پیامهای کاربران ایرانی گفته است: «این حرکت زشتی است که برخی ایرانی‌ها به من و خانواده‌ام توهین کرده‌اند».

مسعود وحید‌زاده جامعه‌شناس و یکی از کاربران فیس‌بوک در این باره در صفحه شخصی‌اش نوشته است: براستی ما که فرهنگ چند هزار ساله داریم چرا باید برویم در صفحه مسی چنین فحش‌هایی بنویسیم؟ اصلاً قابل قبول نیست که یک ایرانی چنین کاری کند. نمی‌دانم چرا در زمان ورود پیشکسوتان میلان به تهران، مردم آن گونه صمیمانه به استقبالشان رفتند، اما حالا این حرفهای توهین آمیز منتشر می‌شود. باید در این زمینه فرهنگ سازی شود.
 
 حق شکایت «مسی» در قانون ایران

قاضی سید محمدناصر رضوی، جرم‌شناس و حقوقدان در این باره به گزارشگر ما می‌گوید: واقعیت این است که برای رسیدگی به جرایم کاربران ایرانی و ایرانی نمای شبکه‌های اجتماعی بر اساس قانون مجازات اسلامی امکان شکایت از سوی لیونل مسی، ستاره و عضو تیم ملی آرژانتین و دادرسی در ایران و دادگاه‌های بین‌المللی وجود دارد.

وی تصریح می‌کند: در قانون مجازات اسلامی، توهین از جمله جرایمی معرفی شده که قانونگذار آن را مطلق بر انجام فعل، رفتار و یا هر کار دیگری که به موجب آن شخصیت و اعتبار شخص حقیقی یا حقوقی خدشه دار و در برخی موارد دچار اختلال و تضعیف گردد اطلاق کرده است.

وی یادآور می‌شود: مهمترین مصادیق و مواردی که مشمول هتک حرمت می‌شوند عبارتند از: توهین، فحاشی و افترا (به رغم آنکه ممکن است موجب حد قذف نیز گردد)، ضرب و جرح (به رغم آنکه امکان دارد موجب قصاص گردد) و همه اینها دارای معادل مجازات برای توهین کننده هستند. البته در این باره پلیس فتا نیز باید اقدام کند، زیرا یک عده دارند آبروی کشور را می‌برند.

لزوم بازگشت به فرهنگ ایرانی

در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، هم‌اکنون دو کمپین با اهداف متضاد حول این محور فعالیت می‌کنند. کمپین اول فراخوانی است برای جمع کردن همه شوخی‌ها با مدافع استقلال و رجز خوانی‌اش برای لیونل مسی و کمپین دوم، مرکزی برای دفاع از مسی و تلاش برای متوقف کردن شوخی‌ها و بازگشت به فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان.

حجت الاسلام میلاد صبوریانی کیا، کار‌شناس مذهبی و نویسنده ستونهای مشاوره در رسانه‌های مکتوب نیز در این باره می‌گوید: هنگامی که کاربر اینترنت یک برنامه تحریک کننده را می‌بیند حتماً با توجه به اینکه رسانه فراگیر و رایگانی به نام شبکه اجتماعی به صورت کاملاً آنلاین و بی‌هزینه در اختیار دارد، به خودش اجازه می‌دهد خطاب به او اظهار نظر کند.

وی تصریح می‌کند: متأسفانه پیامهای ناشایستی خطاب به ستاره آرژانتینی بیان شده و باید در این ارتباط کاری برای جبران مافات نمود که در این زمینه عذرخواهی کاربران و نامه رسمی فدراسیون فوتبال و حتی پوزش وزیر ورزش می‌تواند کارگشا باشد.

به گفته صبوریانی کیا این نوع موضعگیری‌ها و خودنمایی‌ها با شعائر و باورهاي مذهبی و فرهنگ اسلامی، ایرانی کاربران اینترنتی کشورمان هماهنگی ندارد و اعضای شبکه‌های اجتماعی باید ، قبل از پست کردن و انتشار این نوع دیدگاه‌ها، همه جوانب فرهنگی، بین المللی و سیاسی اجتماعی فرامرزی را بسنجند که متأسفانه در مقطع کنونی این مهم هرگز رعایت نشده است.

 از هول حلیم در دیگ افتادن...

دکتر حامد بیاری روان‌شناس و عضو سابق هیات علمی دانشکده تربیت مدرس نیز در این باره می‌گوید: متأسفانه ما ایرانی‌ها از هول حلیم توی دیگ می‌افتیم به دلیل اینکه اینترنت و رسانه‌های نوپدید را داریم، اما فرهنگش را نداریم و با توجه به وجود فقر فرهنگی در این حوزه، باید فرهنگ استفاده از فناوری‌های جدید و به طور کلی فرهنگ زندگی در دنیای جدید و مجازی را نیز به مردم آموزش داد. چیزی که متاسفانه هیچ نوع مسؤول و متولی‌ای در ایران ندارد و همه فقط به فکر حذف و فیلتر آن هستند!

وی با بیان مثالی از این نوع هجمه‌های رسانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی می‌گوید: ۶سال گذشته نیز که سایتهای بین المللی اقدام به نظرسنجی در انتخاب حسین رضازاده به عنوان قوی‌ترین وزنه‌بردار جهان کردند تا قوی‌ترین مرد این رشته را انتخاب کنند- گرچه هنوز اینترنت مانند حالا بین ایرانی‌ها جا نیفتاده بود- با اطلاع‌رسانی گسترده به یکدیگر و حرکت گروهی کاری کردند که هجوم زیادی به سایت فدراسیون جهانی وزنه‌برداری وارد شد و در نتیجه انتخابات مخدوش ماند!

کاربران خویشتندار باشند

دکتر بیاری تصریح می‌کند: البته هجوم‌های گسترده اینترنتی باز هم سبب شد تا حمایت دسته‌جمعی ایرانی‌ها اینجا هم بر واقعیتها چیره شود. نظرسنجی‌ای ‌که مثلاً مسی در آن بین ۵ بازیکن بر‌تر هم نبود اما با لطف رأی ایرانی‌ها نتیجه طور دیگری رقم خورد، اما باید بدانیم همیشه این نوع حمایتها نمی‌تواند نتیجه موافق داشته باشد. این حمایت بیجا از تیم ملی و توهین به مسی از همین نوع است و کاربران باید خویشتندار باشند.

عماد جعفری‌پور، کار‌شناس اجتماعی، علاقه‌مند فوتبال و نویسنده وبلاگ در این باره در صفحه شبکه اجتماعی‌اش آورده است: لیونل مسی عزیز، تو یکی از بزرگترین ستارگان فوتبال در همه زمان‌ها هستی. من برای شما از رامهرمز در جنوب ایران این کامنت را می‌نویسم. قبل از هر چیز ببخشید که تعداد زیاد کامنتهای هموطنان من باعث افزایش فشار کاری برای تیم اینترنتی شما شده است. اصلا ناراحت نباش چون ما شوخی کرده‌ایم. توجه داشته باش که ما ایرانی‌ها یک ملت شوخ و باحال هستیم و تمایل داریم با همه چیزهایی که در اطرافمان هست جوک بسازیم!

 ببخشید شوخی کردیم!

مسی گرامی، تقاضا می‌کنم به این قضایا مثبت نگاه کن و اگر موافق هستی به زبان فارسی هم به کامنتها پاسخ بده. بگذار حتی بیشتر از این سرگرم و خوش باشیم، ما با تو شوخی کردیم! در ضمن باید بگویم که شمار کمی از کامنتهای ایرانی‌ها کلمات توهین آمیز دارد و بابت آن از شما پوزش می‌خواهم.

 امیدواریم شما در آینده به کشور ما سفر کنی و از مکانهای تاریخی و طبیعی شگفت انگیز، لذت ببری و ایران و فرهنگ پربارش را بیشتر بشناسی. ما خیلی با ورزشکار‌ها دوست هستیم!
نظرات بینندگان