arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۵
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۹ - ۲۱ دی ۱۳۹۲

آیا حسن رعیت،‌ هم سلولی بابک زنجانی می شود؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دویچه وله نوشت: معاون قوه قضائیه ایران از بررسی پرونده "دستیار دیگر" بابک زنجانی خبر داده است. حسین میرکاظمی معروف به "حسن رعیت" دستیار زنجانی شناخته می‌شود.

به گزارش تیک Tik.ir،‌پس از بازداشت بابک زنجانی، میلیاردر خبرساز ایرانی، سه روز پیش خبر دستگیری شخصی به نام حسین شیرازی‌منش منتشر شد. او دستیار ارشد زنجانی معرفی شد. حال گمانه‌زنی‌هایی در مورد دستگیری "دیگر دستیار بابک زنجانی" صورت می‌گیرد.

رسانه ها از حسین شیرازی‌منش و حسین میرکاظمی (حسن رعیت) به‌عنوان دستیاران بابک زنجانی نام برده بود.

ایرنا در این رابطه نوشت: «ح.ش [حسین شیرازی‌منش] در سال ۱۳۸۸ به اتفاق ح.م [حسین میرکاظمی] مشهور به رعیت بعنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بودند که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شد و علاوه بر تملک پروژه کیش، از این دو نفر بعنوان دستیاران خود استفاده کرده است. [...] ح.ش چند روز پیش در دفتر کارش در تهران بازداشت شد و شنیده‌ها حاکی از این بود که ح.م دیگر دستیار ارشد بابک زنجانی هم بازداشت شده است.»

ابراهیم رئیسی، معاون اول رئیس قوه قضائیه، در مورد صحت خبر دستگیری حسین میرکاظمی به ایرنا گفته بود: «مواردی که در این مرحله قابل گفتن بود سخنگوی دستگاه قضا اعلام کرده و انشاء‌الله کار رسیدگی به پرونده دنبال می‌شود».

حسن رعیت کیست؟



پس از آن‌‌که نام بابک زنجانی بر زبان‌ها افتاد، تصویری هم از میرکاظمی در یک هواپیمای اختصاصی به همراه زنجانی منتشر شد. زنجانی ضمن تأیید صحت این تصویر میرکاظمی را از "دوستان و تجار خوب" خواند.

روزنامه شرق به نقل از "یکی از نزدیکان حسن میرکاظمی" نوشت: «من آخرین‌بار که با او [میرکاظمی] صحبت کرده بودم ساعت پنج عصر دیروز (سه‌شنبه) بود و بعد از آن از او اطلاعی ندارم.» این فرد در مورد آشنایی زنجانی و میرکاظمی گفته است: «منظورتان بابک است! او زیاد اینجا می‌آمد، اما آخرین بارش خاطرم نیست.»

روزنامه شرق پیش از این در مورد آشنایی سعید مرتضوی و بابک زنجانی، به نقل از مرتضوی نوشته بود: «من اصلا ایشان را نمی‌شناختم و شرکتش را هم نمی‌شناختم. یکی از دوستان به نام آقای کاظمی (حسن رعیت) که نیروی ارزشی بسیار مورد اعتمادی است که با ایشان دوست است تماس گرفت و ایشان را معرفی کرد.»

دستگیری زنجانی عصر نهم دی و دو روز پس از آن منتشر شد که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، به اسحاق جهانگیری، معاون اول خود دستور داد تا اقدامات لازم برای شناسایی و مجازات کسانی در اولویت قرار گیرد که با تبانی و سوءاستفاده از امتیازات خاص "زمینه ویژه‌‌خواری و درآمدهای غیرموجه" را فراهم کرده‌اند. قوه قضائیه جمهوری اسلامی اعلام کرد که بابک زنجانی در اقدامی پیشگیرانه و برای جلوگیری از خروج او از کشور دستگیر شده است.

زنجانی، به گفته مقامات قضایی، در سلولی در زندان اوین تهران نگهداری می‌شود. نام او در پرونده فساد مالی اخیر دولتمردان ترکیه نیز به میان آمد. رضا ضراب، تاجر ایرانی‌الاصلی که در پرونده یادشده به تشکیل شبکه‌ای برای رشوه‌پردازی به سیاستمداران ترکیه متهم شده، در بازجویی‌ها بابک زنجانی را رئیس خود خوانده است.

نظرات بینندگان