arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۲۱ - ۲۳ دی ۱۳۹۲

طراح «آ.ک 47»: پشیمان هستم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایرنا - مسلسل آ. ک.47 یا کلاشنیکف با خشاب داسی شکل در شوروی سابق نماد افتخار ملی شناخته می شد و اکنون این احساس در روسیه هم ادامه دارد، اما تازه ترین سند از طراح یا مخترع آن نشان می دهد که در آخرین ماههای زندگی ندامتی سخت را تحمل می کرده است.

روزنامه روسی ایزوستیا درباره مخترع مسلسلی که بیش از 100 میلیون فبضه از آن در جهان ساخته شده و در 100 کشور نیز وجود دارد، نوشته است که میخائیل کلاشنیکوف، کمی قبل از مرگ از اینکه این سلاح ابزار کشتارهای بسیاری در جهان بوده، اعلام ندامت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این طراح صنعتی و نظامی ارتش سرخ در دوران جنگ جهانی دوم که هدف خود را از ساخت مسلسل آ.ک 47، مجهز کردن ارتش شوروی به اسلحه ای کارآمد و سبک اعلام کرده بود، پیش از مرگ در 94 سالگی، متن ندامت نامه خود را به صورت مکتوب به کلیسای ارتدوکس روسیه ارسال کرده است.

در این نامه آمده است که «درد درونی من، التیام نمی پذیرد و سال های زیادی است از خود می پرسم اگر سلاح طراحی شده توسط من، جان انسان ها را می گیرد، ممکن است من هم در این مرگ آفرینی تقصیر داشته باشم حتی اگر کشته شدگان دشمن وطنم باشند».

این نامه تایپی، با دست نویس «میخائیل کلاشینکوف بنده خدا، طراح و صنعتگر،» و سپس امضا پایان یافته است.

براساس گزارش ها، تولید کلاشنیکف هنوز هم ادامه دارد و سالانه به طور تقریبی حدود ۱۰۰ هزار قبضه در روسیه و حدود ۹۰۰ هزار قبضه در دیگر کشورهای مانند بلغارستان، چین و لهستان تولید می شود که به علت سبکی، کوچک بودن و همچنین قدرت آتش مرگبار در بیشتر جنگ ها، درگیری های شهری و گروههای مسلح از آن استفاده می شود و بازار قاچاق گسترده ای نیز دارد.
نظرات بینندگان