arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۵۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۲

تحقیق دانشگاه آمریکایی:زیان ۵۰ میلیارد دلاری فرار مغزها به ایران

تحقیق اخیرا ارائه شده در دانشکده ای در ایالت کالیفرنیای آمریکا،مدعی زیان ۵۰ میلیارد دلاری مهاجرتهای دانشجویی و کاری برای ایران شده و ایران را دومین کشور جهان معرفی کرده که دانشجویان آن پس از گرفتن دکترا در آمریکا، در همین کشور می مانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش  خبرگزاری آنا ، در تحقیق ارائه شده در دانشکده جک بسکین ایالت کالیفرنیای آمریکا، به بحث فرار مغزها در مقیاس گسترده پرداخته و مدعی زیان 50 میلیارد دلاری مهاجرت های دانشجویی و کاری برای ایران شده است.

در این تحقیق به گزارش سال 2011 بنیاد علمی آمریکا اشاره و ایران دومین کشور جهان معرفی شده است که دانشجویان آن پس از گرفتن مدرک دکترا در آمریکا، قصد دارند به جای بازگشت به وطن، در این کشور بمانند.

بر اساس یک گزارش قدیمی تر، صندوق بین المللی پول در سال 1999 میلادی اعلام کرد که ایران بزرگترین میزان فارغ التحصیلان مهاجر را در میان کشورهای در حال توسعه دارد.
این در حالی است که طبق گزارش صندوق بین المللی پول، در هر سال 150 نفر از بهترین مغزهای ایران، این کشور را ترک می کنند.

در گزارش سال 2009 میلادی،صندوق بین المللی پول اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در میان 91 کشور در حال توسعه و عقب مانده که با پدیده فرار مغزها مواجه هستند، رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش،180 هزار نفر از نیروی کاری آموزش دیده در هرسال از ایران خارج می شوند.

         "زیان 50 میلیارد دلاری مهاجرت های دانشجویی و کاری برای ایران"

طبق گزارش مذکور،میزان مهاجرت های دانشجویی و کاری از ایران به حدی است که این کشور را با زیان 50 میلیارد دلاری رو به رو کرده است. در حال حاضر 250 هزار نفر از مهندسان و پزشکان ایرانی و بیش از 170 هزار نفر از ایرانی هایی که تحصیلات و مدارک بالایی دارند در آمریکا زندگی می کنند.

در میان دانشگاه های سراسر ایران، دپارتمان مهندسی برق دانشگاه شریف در سطح جهانی، دانشگاهی کاملا معروف و شناخته شده است و دانشجویان بسیار زیادی از این دانشگاه به اروپا و آمریکای شمالی مهاجرت می کنند.

 

«بروس ولی» رئیس سابق دپارتمان مهندسی برق دانشگاه استنفورد در این باره اظهار داشت: بدون شک بهترین دانشگاه جهان که به تربیت مهندسان برق می پردازد، دانشگاه صنعتی شریف در تهران است.

       "ورود به دانشگاه های دولتی در ایران بسیار رقابتی است"

دانشگاه های دولتی در ایران کاملا تحت حمایت دولت قرار دارند و تحصیل در آنها برای دانشجویان پذیرفته شده رایگان و مجانی است.

در رشته های مهندسی،دانشگاه صنعتی شریف بهترین موسسه در تمام ایران است.

       "امتحان ورودی دانشگاه ها (کنکور)"

این تحقیق به کنکور دانشگاه ها اشاره کرده و می گوید: داوطلبان ورود به دانشگاه های دولتی در ایران باید در یک آزمون سراسری (کنکور) که هر ساله برگزار می شود شرکت کنند سپس بر اساس امتیاز و رتبه، داوطلبان می توانند دانشگاه و رشته مورد نظرشان را انتخاب کنند که به طور معمول، متقاضیان ورود به تحصیلات دانشگاهی  یک سال از زندگی خودشان را صرف آماده شدن برای این امتحان می کنند.



این در حالی است که در میان شرکت کنندگان، معمولا فقط چهار هزار دانش آموز برتر شرایط لازم برای ورود به دانشگاه صنعتی شریف را دارند و ظرفیت واقعی این دانشگاه برای تمام رشته ها تقریبا هزار دانشجو در هر سال است و به طور معمول،400 شرکت کننده برتر کنکور شایستگی ورود به دپارتمان مهندسی برق را پیدا می کنند تا در هر سال تقریبا 200 صندلی موجود را پر کنند.

     "فرستادن درخواست دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارجی"

دانشجویان ایرانی پس از گرفتن مدرک لیسانس که معمولا 4 تا 5 سال طول می کشد، برای دانشگاه های خارجی در سراسر جهان درخواست ادامه تحصیل می فرستند تا تحصیلات تکمیلی شان را ادامه دهند یا این که ترجیح می دهند برای دنبال کردن همین هدف در ایران بمانند یا یک شغل تمام وقت در رشته ای که در آن درس خواندند پیدا کنند.

بر اساس آمارهای دانشجویان فارغ التحصیل در سال 2011 و 2012 ، تقریبا 4/48  درصد از دانشجویان ایرانی بلافاصله پس از گرفتن مدرک لیسانس ایران را ترک می کنند.

     "مقصد دانشجویان ایرانی کجاست؟ آمریکا، کانادا و اروپا"

طبق تحقیق انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا ، بر اساس آمار دانشجویان فارغ التحصیل ایران در سال 2011 و 2012 میلادی، آمریکا مقصد مهم دانشجویانی است که تصمیم دارند ایران را ترک کنند و کانادا با اختلاف درصدی زیاد، در جایگاه دوم و اروپا هم در جایگاه سوم قرار دارد.



طبق نتایج نظرسنجی بنیاد علمی آمریکا، تقریبا 89 درصد از دانشجویان ایرانی که به آمریکا می روند پس از دریافت مدرک دکترا به دنبال دریافت اقامت دائم خودشان هستند و آن را اخذ می کنند.

طبق این گزارش ، پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 میلادی هم، آمریکا و کانادا دو کشور مهمی بودند که ایرانی ها به آنجا مهاجرت کردند.



در کانادا جوامع فارسی زبان در تورنتو و ونکوور وجود دارند، با وجود این،کانادا فقط 8/6 درصد از فارغ التحصیلان لیسانس دانشکده مهندسی برق دانشگاه شریف را می پذیرد واین در حالی است که کالیفرنیا به تنهایی 7/10درصد از دانشجویان مهندسی برق را می پذیرد که بیشترین میزان پذیرش در بین ایالت های آمریکا یا هر کشور دیگر جهان است.

        "بیش از 700 هزار نفر پشت درهای کنکور مانده اند"

به گزارش خبرنگار آنا، ایران در حالی از پدیده فرار مغزها رنج می برد ،که از بین بیش از یک میلیون متقاضی تحصیلات تکمیلی، سالانه بیش از 700 هزار نفر پشت سد کنکور می مانند، چرا که کل ظرفیت دانشگاه های آزاد و دولتی کشور تنها 300 هزار نفر است.



به گفته وزیر علوم 150 هزار نفر درخواست خروج از کشور را ارائه داده اند که اگر براساس گزارشات هر نفر در کشور از دبستان تا کارشناسی ارشد  یک میلیون دلار هزینه داشته باشد، خروج 150 هزار نفر از کشور هرساله حدود 5/1 برابر خسارات جنگ تحمیلی که طبق آمار سازمان ملل بیش از 97 میلیارد دلار بوده، به کشور خسارت و زیان وارد می کند.

حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که بزرگترین دانشگاه حضوری جهان است، معتقد است روسای بخشهای تحصیلات تکمیلی این دانشگاه، باید به نقش خود در جذب نخبگان و سود آوری کلانی که در این زمینه برای کشورمان دارند به خوبی واقف باشند و بدانند که تصمیمات آنان می تواند چه نقش مهمی در کشور داشته باشد. چرا که تربیت یک دانشجوی دکتری ، یک میلیون دلار به اقتصاد کشور کمک می کند.

به گفته وی با ایجاد زمینه تحصیل دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی به خصوص درمقطع دکتری می توان روند مهاجرت نخبگان از کشور را کاهش داد.

اکنون باید منتظر ماند و دید با توجه به تغییرات در فضای مدیریتی کشور و بالطبع مدیریت دانشگاه های دولتی و آزاد اسلامی، مسوولان جدید با نگاه جلوگیری از فرار نخبگان، می توانند مانع این هزینه کلان انسانی و اقتصادی به کشور شوند؟

نظرات بینندگان