arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

شورای نظامی مصر متشكل از چه كسانی است؟

فاروق سلطان- رئیس دیوان عالی قانون اساسی- به همراه طنطاوی ریاست این شورای نظامی تشكیل شده پس از سرنگونی مبارك، را بر عهده خواهند داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
به گزارش فردا با توجه به تحولات سیاسی اخیر در مصر و سرنگونی مبارك و روی كار آمدن شورای نظامی برای كنترل امور تا برگزاری اتنتخابات، سوال اینجاست كه این گروه متشكل از چه كسانی است و سوابق آن‌ها چیست؟

محمد حسین طنطاوی: متولد ۳۱ اكتبر ۱۹۳۵، رئیس شورای نظامی تشكیل شده پس از سقوط مبارك می‌باشد. از نظر رتبه نظامی، طنطاوی سپهبد می‌باشد. او از سال ۱۹۹۱ تا كنون وزیر دفاع مصر بوده است.

از نظر مشاركت در عملیات های نظامی نیز، او تا كنون در جنگ‌های سالهای ۱۹۵۶-۱۹۶۷- ۱۹۷۳ حضورداشته است. پس از اخراج یوسف صبری ابوطالب در سال ۱۹۹۱، او به عنوان وزیر دفاع مصر انتخاب شد. او اولین فردی است كه تاكنون در مصر توانسته است به مقام سپهبدی نائل شود.

قبل از نا‌آرامی‌های اخیر در مصر گفته می‌شد كه او به احتمال فراوان در انتخابات ۲۰۱۱ كاندید خواهد شد.

فاروق سلطان- رئیس دیوان عالی قانون اساسی- به همراه طنطاوی ریاست این شورای نظامی تشكیل شده پس از سرنگونی مبارك، را بر عهده خواهند داشت.

احمد محمد شفیق: متولد ۱۹۴۱، در دو هفته گذشته سمت نخست وزیری در مصر را عهده دار بود. او كه سابقا خلبان هواپیما بود، از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۲ ریاست نیروی هوایی مصر را عهده دار بوده است. در سال ۲۰۰۲، او وزیر هواپیمایی مصر شد. او سهم عمده‌ای در مدرن سازی حمل و نقل هوایی در مصر داشته است.

سامی حافظ عنان: متولد ۱۹۴۸، رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر. با شروع نا‌آرامی‌ها در مصر، سامی عنان برای ملاقات با مقامات امریكایی در امریكا بسر می‌برد. او با كوتاه كردن سفرش فورا به مصر بازگشت. از آنجایی كه او ریاست ۴۶۸ هزار نظامی را در مصر به عهده دارد، به گفته كار‌شناسان نقش مهمی را می‌تواند در تحولات اخیر مصر بر عهده داشته باشد. حتی یكی از شبكه‌های انگلیسی نیز اعلام كرد كه امریكا از او خواسته بود تا در در طول تشكیل دولت موقت در مصر نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.

عمر سلیمان: متولد دوم جولای ۱۹۳۶، كه ۱۸ سال ریاست سازمان اطلاعات مصر را بر عهده داشت. حسنی مبارك سلیمان را در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۱۱ به معاونت خود برگزید. مباركی كه در طی سی سال گذشته هیچ معاونی را برای خود انتخاب نكرده بود. او چندی پیش پس از رسیدن به معاونت ریاست جمهوری مردم را تهدید كرد كه در صورت عدم توقف تظاهرات‌های خیابانی ، كودتای نظامی انجام خواهد داد.

در سال ۲۰۰۹، مجله فارن پالیسی از عمر سلیمان به عنوان یكی از روسای قدرتمند اطلاعات در خاورمیانه نام برد. چندی پیش نیز بر اساس اسناد منتشر شده ویكی لیكس، مشخص شد كه مقامات اسرائیلی در گفتگوهای خود با مسئولان امریكایی سلیمان را گزینه مناسبی پس از مرگ یا بیماری حسنی مبارك دانسته بودند.

همچنین بر اساس ادعاهای گروههای حقوق بشر و حقوق شكنجه شدگان، سلیمان دروره‌هایی را نزد امریكاییان جهت شكنجه دركشورهای ذیل دیده است و حتی برخی از افراد را شخصا مورد شكنجه قرار داده است.

شورای نظامی مصر را چه كسانی تشكیل می‌دهند؟

دیگر افراد تشكیل دهنده این شورا عبارتند از:

مارشال رضا محمود حافظ محمد ۵۸ ساله. او رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش مصر را برعهده دارد.

عبدالعزیز سیف الدین، یكی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش مصر.

دریاسالار محب مامیش، رئیس ستاد نیروی دریایی مصر.

 این شورای نظامی تشكیل شده كه همگی آن‌ها با توجه به سوابق موجود در كارنامه اشان، از وفاداران به حسنی مبارك می‌باشند. حال در این شرایط باید دید كه این افراد خواسته‌های حقیقی مردم مصر اجرا خواهند كرد یا خیر؟؟

برچسب ها: مصر
نظرات بینندگان