arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۷۱۳۲
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۲

قیمت جدید بنزین و گازوئیل در سال 93

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
با موافقت مجلس شورای اسلامی با لایحه پیشنهادی وزارت نفت، سال آینده بدون احتساب افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت هرمترمکعب گاز 13 تومان و قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل پنج درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش فرارو، از ابتدای سالجاری تاکنون با اضافه شدن بندی به نام عوارض بهای هر مترمکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی و تجاری 10 تومان افزایش یافت تا عملا متوسط قیمت گاز طبیعی مشترکان خانگی از 70 به 80 تومان به ازای هر متر مکعب افزایش یابد.

بر این اساس در سالجاری متوسط بار مالی قبوض مصرفی گاز نسبت به سال گذشته در دوره تابستانی از 120 به 130 تومان در هر متر مکعب و میانگین قیمت گاز طبیعی در مصارف زمستانی در هر متر مکعب از 70 به 80 تومان افزایش یافته است.

با این وجود، با موافقت مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد وزارت نفت در قالب لایحه بودجه سال 1393، بهای هر متر مکعب گاز طبیعی مشترکان خانگی سال آینده با افزایش 13 تومانی همراه خواهد شد.

از این رو بدون احتساب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها، متوسط قیمت گاز مشترکان خانگی برای دوره تابستانی 133 تومان و برای دوره زمستانی متوسط قیمت هر مترمکعب گاز مشرفی مشترکان خانگی 83 تومان در نظر گرفته خواهد شد.

با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابع حاصل از این عوارض به عنوان درآمد شرکت‌های ذیربط وزارت نفت محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات نیست ضمن آنکه قرار است این افزایش قیمت گاز در قالب عوارض، صرف تامین منابع مالی برنامه‌های گازرسانی به شهرها، روستاها و صنایع خواهد شد.

جزئیات افزایش قیمت بنزین، گاز و گاز طبیعی در سال 93
نام حامل انرژیقیمت فعلی / یک لیترقیمت جدید در سال 93(بدون احتساب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها)/ یک لیتر
بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای (سهمیه‌ای)400 تومان 420 تومان
بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای (سهمیه‌ای)500 تومان525 تومان
بنزین معمولی آزاد700 تومان 735 تومان
بنزین سوپر آزاد800 تومان 840 تومان
گازوئیل نیمه‌ یارانه‌ای (سهمیه‌ای)150 تومان 157.5 ریال
گازوئیل آزاد350 تومان 367.5 تومان
متوسط قیمت گاز دوره زمستانی (یک مترمکعب)80 تومان 83 تومان
متوسط قیمت گاز دوره تابستانی (یک مترمکعب)130 تومان133 تومان

هر چند تاکنون سناریوهای مختلف قیمتی از 1100 تا 1800 تومان برای هر لیتر بنزین به عنوان پرطرفدارترین فرآورده نفتی کشور از سوی دولت برای سال 1393 و در قالب اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تعریف شده اما نخستین گام افزایش قیمت بنزین پیش از اجرای فاز دوم هدفمندی برداشته شد.


نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته "پنج شنبه 10 بهمن در جریان رسیدگی به لایحه بودجه ١٣٩٣ کل کشور بند (ک) تبصره ٢ این لایحه را تصویب کردند و از این رو قیمت هر یک لیتر فرآورده نفتی 5 درصد افزایش می یابد.

براساس این مصوبه، وزارت نفت از طریق شرکت دولتی تابعه ذیربط مکلف شد، پنج درصد به قیمت هرلیتر فرآورده نفتی، به عنوان عوارض افزایش دهد.

با تصویب این لایحه در خانه ملت، بهای هر لیتر بنزین 400 تومانی با افزایش 5 درصد و در قالب عوارض مصرف سال آینده به 420 تومان و قیمت هر لیتر بنزین آزاد معمولی به 735 تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با احتساب قیمت های جدید هم باید 5 درصد به عنوان عوارض به افزایش بار مالی خرید هر لیتر فرآورده نفتی افزوده به عنوان نمونه اگر سال اینده قیمت هر لیتر بنزین 1000 تومان شود معادل 5 درصد یعنی 50 تومان دیگر به هزینه خرید یک لیتر بنزین افزوده خواهد شد.

با تصویب این لایحه پیشنهادی وزارت نفت در مجلس هم قیمت هر لیتر گازوئیل یارانه ای از 150 تومان فعلی به 157.5 ریال و بهای هر لیتر گازوئیل آزاد از 350 تومان فعلی به 367.5 ریال برای سال 1393 افزایش یافته است.
نظرات بینندگان