arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۷۸۱۶
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۸ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۲

افزایش مشمولان سبد کالا در مرحله دوم

معاون رئیس جمهور ضمن تشریح جزئیات بودجه ۹۳ و روند تصویب آن در مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه 93 با کمترین تغییر به تصویب مجلس رسید، گفت: مشمولان سبد کالا در حال افزایش هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
فارس: ظهر امروز نشست خبری معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در محل این معاونت برگزار شد.

محمدباقر نوبخت در ابتدای این نشست ضمن تبریک سی و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به نیابت از دولت از همه مردم ایران را برای حضور گسترده در راهپیمایی روز 22 بهمن ماه دعوت کرد.

وی با اشاره به دو خبر از جلسه دیروز هیأت وزیران گفت: خبر اول اینکه در جلسه دیروز گزارشی در خصوص آسیب مردم استان‌های مازندران و گیلان از برف و چگونگی امدادرسانی به آنها ارائه شد و نسبت به جبران خسارات تصمیم لازم اخذ شد.

به گفته سخنگوی دولت مقرر شد، تا زمانی که برآورد دقیق خسارات در این دو استان ارائه شود و به هر یک از این استان‌ها 150 میلیارد ریال به صورت تنخواه فوری ارسال شود، تا برخی از اقدامات ضروری به انجام برسد و بعد از آن نسبت به جبران خسارات جبران جدی‌تری انجام شود.

نوبخت در مورد خبر دوم از جلسه دیروز هیأت وزیران گفت: در جلسه دیروز با توجه به اجرای بند 39 قانون برنامه پنجم که بر انتشار 5 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت باید انجام شود، بخش اول در حدود هزار میلیارد انجام شد که با استقبال از سوی خریداران مواجه نشد، اما شرکتها یک هزار میلیارد از اوراق به فروش نرفته را بین بستانکاران دولت در طرح‌های عمرانی توزیع کردند.

وی افزود: دولت با توجه به این استقبال موافقت کرد، تا هزار میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت منتشر شود که با این اقدام برای بازگرداندن حقوق پیمانکاران اقدام شود.

به گفته وی اگر این کار انجام شود، دو هزار میلیارد تومان از تعهدات پیمانکاران بخش خصوصی تادیه (ادا) خواهد شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: همچنین پس از پرداخت حقوق و دستمزد و عیدی پایان سال کارکنان دولت هرچه خزانه ظرفیت داشته باشد، در جهت بازگرداندن بدهی دولت به بخش خصوصی اقدام خواهد شد، تا بتوانیم آن را به صفر برسانیم.

وی تصریح کرد: در سال آینده 37 هزار و 800 میلیارد تومان به صورت ریالی به پروژه‌های عمرانی 90 هزار میلیارد از سوی شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری خواهد شد که اگر 35 میلیارد دلار فاینانس مجلس هم به آن اضافه شود و همچنین 20 میلیارد دلار و 10 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی تخصیص داده شود، کار گسترده‌ای از لحاظ عمرانی در سال 93 در کشور انجام خواهد شد که برای خروج اقتصاد کشور از رکود نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین براساس مصوبه دولت، عیدی کارکنان دولت با حقوق بهمن ماه آنها پرداخته خواهد شد و حقوق اسفند ماه نیز زودتر از موعد تعیین‌شده پرداخت می‌شود.

محمدباقر نوبخت با اشاره به گزارش اجمالی وضعیت رسیدگی به بودجه 93 کل کشور اظهار داشت: روز گذشته با بیش از 76 درصد یعنی سه چهارم آراء نمایندگان بودجه 93 به تصویب و تائید رسید و شاید این نخستین بار است که پس از سالها لایحه به موقع و قبل از 22 بهمن به تصویب رسیده که نماد سطح همکاری مجلس و دولت است.وی افزود: چیزی که سپاس دولت را از مجلس در این رابطه بیشتر می‌کند، کمترین تغییر در لایحه پیشنهادی بودجه دولت است و تغییرات درآمدی، هزینه‌ای و تفاوت بین مصوبه و لایحه بسیار کم و ناچیز بود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه منابع بودجه کل کشور فقط 1.3 درصد تغییر کرده است، اظهار داشت: منابع درآمدی شامل بودجه عمومی، شرکت‌ها و بانکها است و در بودجه عمومی 3 منبع بزرگ درآمدی از جمله مالیات، حقوق گمرک، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای (فروش نفت)، واگذاری دارایی‌های مالی(سهام شرکت‌ها و اوراق) وجود دارد.

نوبخت تاکید کرد: در بخش درآمدهای مالیات و گمرک 92 هزار میلیارد تومان در لایحه پیش‌بینی شده بود که به 99 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 7 درصد افزایش یافت. این افزایش ناشی از دو تصمیم مهم است که دولت هم به طور مشروط با آن موافقت کرد.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، افزایش یک درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای بهداشت و سلامت مردم و دیگری افزایش 5 درصدی عوارض حقوق گمرکی خودروهای سواری خارجی است که منابع آن برای تجهیز آمبولانس‌های کشور در نظر گرفته شده است و در مجموع درآمدهای این دو بخش صرف سلامت و بهداشت مردم می‌شود.

وی در خصوص واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان فروش نفت، عنوان کرد: رقم 79 هزار میلیارد تومان برای فروش نفت پیش‌بینی شد که از ضریب مقدار فروش، قیمت هر بشکه و نرخ برابری دلار با ریال به دست می‌آید و براین اساس نظر دولت در لایحه پیشنهادی توسط مجلس به تصویب رسید تا روزی یک میلیون بشکه نفت و 297 هزار بشکه میعانات گازی صادر و نیز 120 هزار بشکه به پالایشگاه‌ها بدهیم که هر سه رقم دولت توسط مجلس پذیرفته شد و این موضوع به نگاه واقع بینانه نمایندگان برمی‌گردد.

نوبخت تأکید کرد: از 22 هزار میلیارد فروش اوراق و سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شده در لایحه، این رقم به 30 هزار میلیارد افزایش یافت که مربوط به فروش سهام هلدینگ خلیج فارس است.

وی با اشاره به اینکه درآمدهای اختصاصی شرکت‌ها 2صدم درصد افزایش یافته است، تصریح کرد: منابع بودجه دولتی از 218 هزار میلیارد تومان به 233 هزار میلیارد تومان با 6.9 درصد افزایش یافت.

همچنین منابع بودجه شرکت‌های غیرانتفاعی و بانک‌ها صفر بوده و تغییری نکرده است، در مجموع 1.3 درصد کل بودجه افزایش یافته که نسبت به سال گذشته بسیار متمایز است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش هزینه‌ها از 143 هزار میلیارد تومان به 149 هزار میلیارد تومان با 4.7 درصد افزایش تصویب شد و نیز تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 37 هزار میلیارد تومان 5.3 درصد افزایش داشت.

نوبخت در خصوص تملک دارایی‌های مالی اظهارداشت: 14 هزار میلیارد تومان پیشنهاد شد که به 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است و جمع مصارف عمومی دولت به 210 هزار میلیارد تومان رسید که 7.3 کاهش داده بودیم و مجلس به همان میزان آن را افزایش داده که ناشی از یک انضباط مالی است.در مجموع مصارف بودجه کشور 1.3 درصد افزایش داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر شیوه بودجه‌ریزی دولت اظهار داشت: استفاده از شیوه بودجه‌نویسی بر مبنای عملکرد یکی از معیارهای لایحه بودجه 93 بود که البته برای همه دستگاه‌ها امکان آن وجود نداشت ، اما حتماً این روش بهبود خواهد یافت.

وی افزود: بخشی از انتقادات مربوط به جداول پیوستی به لایحه بودجه 93 بود که 65 طرح عمرانی، 370 میلیارد تومان از طریق فروش اوراق مشارکت انجام شده بود، ولی 274 طرح دیگر برای آن 50 میلیارد پول گذاشته شده بود که این طرح‌ها شامل احداث بزرگراه، راه‌آهن در مناطق مختلف کشور بود، اما کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد حذف آن را داد.

نوبخت افزود: این شهامت را نداشتم که طرح‌های حوزه انتخابیه نمایندگان را حذف کنم و قرار شد طرح‌های بالای 80 درصد را در بودجه لحاظ کنیم و اگر این طرح‌ها در جداول پیوستی حذف می‌شد، دچار چالش بزرگ می‌شدیم و یا از نظر سیاسی می‌گفتند، به جای اتمام طرح‌ها به دنبال حذف طرح‌های دولت گذشته است.

وی در خصوص وضعیت هدفمندی و اینکه طبق قانون امسال باید 38 درصد حامل‌های انرژی افزایش یابد اظهار داشت: به صورت مشخص لایحه‌ای که تقدیم مجلس کردیم از دو محل 38 هزار و 800 میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان از بودجه عمومی در نظر گرفته شد. آنچه منابع حاصله بود 41 هزار میلیارد تومان آن بین مردم تقسیم می‌شد و 5 هزار میلیارد توآن برای بهداشت و 4 هزار میلیارد تومان آن برای تولید در نظر گرفته شد، اما آنچه در تبصره بود از 50 هزار میلیارد تومان به 62 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش یافت که 51 هزار و 900 میلیارد تومان آن از محل اصلاح قیمت‌ها و 11 هزار و 200 میلیارد تومان آن از بودجه عمومی تأمین می‌شد.

*کسانی که نیاز ندارند، از یارانه انصراف دهند

معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور تأکید کرد: در لایحه سقف درآمدی نگذاشتیم و برای این افراد باید متقاضی باشند، اما تأکید کردیم که جامعه هدف در نظر گرفته شود. تردید نداریم باید واقعیت‌ها به مردم گفته شود و در عین حال دهک‌ها و اقشاری که نیاز به یارانه ندارند باید انصراف دهند، تا مشکلات مردم در بیمارستان‌ها که ناشی از کمبودها است جبران شود.

نوبخت با بیان اینکه اگر واقعیت‌ها به مردم گفته شود، خیلی‌ها نباید ثبت‌نام کنند یا از وضع موجود انصراف دهند اظهار داشت: در مرحله اول کمتر از جمعیت کل کشور ثبت‌نام کردند، اما پس از آنکه دیدند همه یارانه می‌گیرند به شرایط فعلی رسید، به خصوص اینکه گفته می‌شود، پول امام زمان  (عج) است، تبرک بوده و باید گرفت.

وی تأکید کرد: ابتدا با خوداظهاری و ثبت‌نام مجدد سقف درآمدی خواهیم گذاشت و مهم این است که این کار به خوبی انجام شود.

*امسال هم از هدفمندی پولی به تولید پرداخت نکردیم

نوبخت با بیان اینکه برای سال جاری باید 41 هزار میلیارد تومان به مردم بدهیم و در عین حال 5 هزار میلیارد تومان سهم بهداشت و 4 هزار میلیارد تومان سهم تولید بدهیم که این دو مورد پرداخت نشده و عدد 38 هزار و 800 میلیارد تومان هدفمندی محقق نشده است، بنابراین میزان منابع و درآمدها در حال هزار میلیارد تومان است و در عین حال 11 هزار و 200 میلیارد تومان زا خزانه برداشتیم و به مردم دادیم.

به گفته معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور قرار بود، سال به سال یارانه کمتر شود اما اکنون وضع به گونه‌ای است که برای پرداخت یارانه باید از خزانه پول برداشت کنیم و به مردم بدهیم در حالی که سهم آموش و پرورش، بهداشت و سلامت کسری دارد و در این بین رسانه‌ها نقش مهمی دارند که باید به وظیفه خود عمل کنند.

*100بار به حضرت عباس قسم خوردیم  سبد کالا جایگزین یارانه نمی‌شود

نوبخت یادآور شد: در مورد هدفمندی یارانه‌ها نباید به اقشاری که نیازمند آن هستند استرس وارد کرد و همچنین صد بار به حضرت عباس قسم خوردیم که سبد کالایی جایگزین یارانه نیست.

نوبخت خاطرنشان کرد: فاصله درآمد 30 هزار میلیارد تومان تا 38 هزار و 800 میلیارد تومان باید افزایش قیمت‌ها و اصلاح آنها را انجام می‌دادیم که البته طبق قانون دولت این اجازه را داشت و اینکه این مابه‌التفاوت درآمدی باید طی یک سال به دست می‌آمد و اکنون یک ماه فرصت است و چند درصد باید حامل‌ها افزایش داشته باشد که قطعاً این کار را نخواهیم کرد.

معاون نظارت راهبردی رئیس جمهور با تأکید بر اینکه مجلس روی اعداد و ارقام با دولت توافق نکرد و اجماع وجود نداشت تصریح کرد: دولت معتقد است تا زمانی که اجماع وجود نداشته باشد یک تنه نمی‌توان وارد عمل شد زمانی که هدفمندی اجرا شد همه از جمله رسانه ملی و تریبون‌ها و رسانه‌های مختلف آن را حلقه مفقوده می‌دانستند و برای اجرای آن تلاش می‌کردند اما الان وضع اینگونه نیست همین سبد کالای دولت که الزامی هم نبود دوست و دشمن به دولت حمله کردند و رئیس جمهور در رسانه‌ ملی از مردم عذرخواهی کرد مطمئن باشید به دنبال ارقام  (افزایش قیمت با نرخ) تند که فشار به مردم بیاورد نیستیم و اگر بتوانیم هر چه زودتر به یک رفاه برسیم یک روز هم افزایش قیمت‌ها را که برای تولید و بهداشت است به تأخیر نخواهیم انداخت و سریع انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه برخی نمایندگان معتقدند قانون هدفمندی باید اصلاح شود و همچنین کارگروهی برای همفکری و رسیدن به اجماع میان دولت و مجلس ایجاد شود گفت: به اصلاح قانون نیاز نداریم به تغییر روش نیازمندیم و آنچه باعث شد که منابع به درستی محقق نشود عدم اجرای قانون است و قانون باید در روش اجرا تغییر کند و همچنین برمبنای هزینه و درآمد باشد الان صددرصد درآمدها به مردم واگذار می‌شود و حتی برای جبران کسری آن از خزانه برداشته می‌شود با همین قانون اما با شیوه اجرای صحیح می‌توان کار را پیش برد و از مزیت‌های قانون برخوردار شد.

نوبخت در خصوص جذب فاینانس در بودجه سال آینده کشور گفت: تا الان برای بیش از 15 میلیارد دلار از طرح‌های بزرگ زیربنایی کشور که مجوز شورای اقتصاد دارد، این کار انجام شده که بخشی از آن اجرایی شده است.

وی ادامه داد: سال آینده هم تا سقف 35 میلیارد دلار می‌توانیم از فاینانس استفاده کنیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: در خصوص واگذاری شرکت‌های دولتی پیش از اینکه به دنبال کسب درآمد باشیم، به دنبال اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل 44 هستیم و برای رسیدن به این عدد اگر بخواهیم واقعا شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، باید آن را خرد کرده و از طریق بازار سهام اقدام کنیم.

نوبخت در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی گفت: اگر افزایش قیمتی در این بخش بخواهد انجام شود، باید تا پایان سال  اجرا شود که ما تا پایان بودجه 92 اجازه افزایش 38 درصدی داریم.

وی ادامه داد: اما چون در سه ماهه نخست سال آینده حدود 11 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای پرداخت یارانه نقدی اختصاص داده شده، در سه ماهه آینده هیچ افزایش قیمتی بدون توافق مجلس انجام نخواهد شد.

در مورد لایحه بودجه 93 اظهار داشت: مجلس دو امکان برای افزایش رشد اقتصادی برای دولت فراهم کرد که نکته اول این بود که بیش از 100 میلیارد دلار به وزارت نفت اجازه داد به صورت بیع متقابل به انجام برساند و اقدام دیگر اینکه بیش از 12 هزار میلیارد تومان به وزارت نیرو اجازه داده شد، تا برای توسعه تاسیسات زیربنایی هزینه کند.

*مجلس تبصره هدفمندی را حذف کرد

وی ضمن ابراز تاسف از حذف تبصره هدفمندی یارانه‌ها از لایحه بودجه 93 کل کشور گفت: دولت علاقمند بود اجرای قانون هدفمندی را به صورت لایحه ارائه کند، اما نمایندگان مجلس در جلسات مشترک پیشنهاد تبصره داشتند و ما به احترام آنها این کار را انجام دادیم.

نوبخت افزود: این تبصره با سال 92 فرقی نداشت و تنها این تفاوت بود که در سال جاری 50 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که ما آن را برای سال آینده به 62 هزار و 300 میلیارد تومان افزایش دادیم و اعلام کردیم که پرداخت نقدی به خانوار‌ها در حد امسال خواهد بود. به علاوه اینکه 10 هزار میلیارد به تولید و 12 هزار میلیارد به بهداشت و درمان اختصاص داده شود، تا مشکلات درمانی مردم حل شود، اما مجلس این تبصره را حذف کرد و پیشنهاد جایگزین داد که تا تیرماه برای این موضوع فکر اساسی شود.

*دولت معتقد به نرخ خوراک زیر 10 سنت برای پتروشیمی‌ها است

وی در پاسخ به سوالی در مورد نظر دولت در مورد کاهش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: مزیت نسبی کشور در بخش انرژی است و این اقدام که این رقم را تا 15 سنت افزایش دهیم، در حالی که در کشورهای دیگر این گونه نیست جاذبه برای سرمایه‌گذاری در این بخش را کاهش می‌دهد و دولت معتقد است که این رقم قطعا باید زیر 10 سنت باشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور در خصوص توزیع سبد کالا گفت: مصوبه دولت همان توزیع دو مرحله‌ای است، اما جامعه هدف تغییر کرده و در حال افزایش است. دولت می‌خواست به اقشار خاصی که استحقاق سبد کالا دارند داده شود و رئیس‌جمهور هم اعلام کرد که بانک اطلاعات ثروتمندان را نداریم، به همین دلیل 400 میلیارد تومان در بودجه 92 برای نظام جامع مالیاتی در نظر گرفته شده تا افرادی که مالیات نمی‌پردازند شناسایی شوند.

وی تصریح کرد: متاسفم از اینکه 1000 میلیارد تومان برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر برای توزیع سبد کالا داده شد و رئیس‌جمهور عذرخواهی کرد.

*بهتر بود نوبت بندی می‌شد

وی ادامه داد: حق مردم این  نیست که در صف‌های طویل قرار گیرند البته ما هیچ گلایه‌ای از مردم نداریم و بهتر بود که نوبت‌بندی انجام می‌شد.

نوبخت در خصوص اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: اگر قانون بخواهد اجرا شود باید به قیمت‌های فوب خلیج فارس برسیم، اما دولت اعتقادی به شیب تند قیمت‌‌ها ندارد.
نظرات بینندگان