arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۲ - ۲۴ بهمن ۱۳۸۹

رئيس جمهور تركيه: خبر جديدي از «عسگري» دريافت كنم به ايران اطلاع مي دهم

رئيس جمهوري تركيه با ابلاغ سلام و ابراز محبت مردم تركيه به ملت ايران در مورد روابط دو كشور، موضوع هسته اي كشورمان، حمله كماندوهاي رژيم صهيونيستي به كشتي مرمره و آخرين وضعيت عليرضا عسگري پاسخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئيس جمهوري تركيه با ابلاغ سلام و ابراز محبت مردم تركيه به ملت ايران در مورد روابط دو كشور، موضوع هسته اي كشورمان، حمله كماندوهاي رژيم صهيونيستي به كشتي مرمره و آخرين وضعيت عليرضا عسگري پاسخ داد.

* اهميت مناسبات دو كشور
عبدا... گل رئيس جمهور تركيه ديروز شنبه در گفتگو با خبرنگارايرنا، ايران و تركيه را دو كشور بزرگ، مهم و قدرتمند منطقه خواند و افزود: دو كشور در صدد گسترش روابط همه جانبه هستند.
رئيس جمهور تركيه در اين گفتگو كه در دفتر كار او انجام شد، در پاسخ به پرسشي درباره توسعه روابط ايران و تركيه در سال هاي اخير گفت: روابط تركيه و ايران به عنوان دو كشور همسايه در سال هاي اخير توسعه چشمگيري يافته، اما مناسبات دو كشور اكنون در وراي روابط همسايگي است و اين مسأله اهميت فراواني دارد. عبدا... گل با اشاره به اينكه در مسووليت هايي كه تاكنون عهده دار بوده، چندين بار به ايران سفر كرده است، گفت: آقاي احمدي نژاد رئيس جمهورايران تاكنون چندين بار به مناسبت هايي از تركيه ديدار كرده و يك ديدار كاري نيز از استانبول داشته است و سفر رسمي من به ايران نيز در پاسخ به اين ديدارها انجام مي شود.

* حضور صاحبان سرمايه و بازرگانان تركيه
وي در پاسخ به اين پرسش كه چه توافق نامه هايي در اين سفر ميان ايران و تركيه به امضا مي رسد؟ گفت: جمله مسايل سياسي، اقتصادي و فرهنگي در اين سفر ميان طرفين مطرح مي شوند. وي گفت: تعداد زيادي از صاحبان سرمايه و بازرگانان تركيه، مرا در اين سفر همراهي مي كنند و تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور نيز در جريان اين سفر پيش بيني شده است.

* مسأله هسته اي ايران
رئيس جمهور تركيه درباره ديدگاه تركيه در زمينه مسأله هسته اي ايران و رويه كشورهاي غربي بر مبناي سناريوي فشار و مذاكره گفت: تركيه خواهان به نتيجه رسيدن مسأله هسته اي ايران با گفتگو است. به گفته رئيس جمهور تركيه، ايران امضا كننده پيمان «ان.پي .تي» است و به همين علت، مسأله هسته اي ايران بايد با گفتگو حل شود و تركيه به فعاليت هاي تسهيل كننده خود در اين زمينه ادامه مي دهد.

* درباره عسگري
رئيس جمهور تركيه در ادامه اين گفتگو در پاسخ به اين پرسش كه آيا در جريان سفر جنابعالي به ايران مي توانيم، شاهد خبر خوشي براي خانواده عليرضا عسگري، معاون پيشين وزير دفاع ايران كه در استانبول ربوده شده است، باشيم، گفت: در مورد اين موضوع واحدهاي امنيتي، اطلاعات و وزارت كشور و وزارتخانه هاي مسوول با يكديگر در تماس هستند. من خبر جديدي در اين مورد ندارم اما اگر تا انجام سفر به ايران به اطلاعات جديدي دست يافتم به آگاهي مردم شما مي رسانم.
* حوادث منطقه
وي درباره تحولات كشورهاي عربي به خصوص مصر و تونس و نيز شرايط منطقه گفت: اين حوادث را بايد واقع  گرايانه ارزيابي كرد، زيرا جهان امروز جهاني شفاف است و رهبران كشورها بخواهند يا نخواهند، واقعيت هاي كشورهايشان آشكار مي شود.
وي ادامه داد: من در سال 2002 در دوران وزارت خارجه خود در نشست سازمان كنفرانس اسلامي در تهران سخنراني كردم و به همه كشورها گفتم كه هر كشوري بايد داخل خود را تميز كند و حقوق فردي و اجتماعي و آزادي ها را رعايت كند. گل با يادآوري اينكه دولت ها بايد استانداردهاي حقوقي خود را ارتقا دهند، تصريح كرد: كشورها بايد در مسايل اقتصادي شفاف عمل كنند و رهبران كشورها هم بايد حساب پس دهند، اگر اين گفته اجرا شود، بي عدالتي ها و تبعيض ها برطرف مي شوند.

* اسراييل بايد غرامت بدهد
رئيس جمهور تركيه در ادامه به سردي روابط كشورش با رژيم صهيونيستي و نيز حمله نظاميان اين رژيم به كشتي «ماوي مرمره» و كشتار شهروندان ترك اشاره كرد و افزود: اين حمله در آب هاي بين المللي انجام شد و اسرائيل اقدامي عليه حقوق بين الملل انجام داده و به اين دليل ما نيز واكنش شديدي نشان داديم. وي با تشكر از توجه ملت و دولت ايران در اين بحث افزود: متاسفانه باوجود حقانيت تركيه در اين موضوع، برخي از كشورها بي طرف مانده اند، اما در سازمان ملل كشورهاي زيادي ثابت كرده اند كه تركيه به حق بوده است. گل تصريح كرد: انتظارات تركيه آشكار است، اسرائيل بايد اول خطاي خود را قبول و عذرخواهي كند و در اين مورد نيز غرامت بايد بپردازد و تا زماني كه به موارد مورد اشاره عمل نشود، موضع تركيه تغيير نمي كند.
نظرات بینندگان