arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۲

تعطیلی یک ساله زراعت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دبیر علمی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه گفت: تعطیلی یک ساله زراعت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه را از راهکارهای کوتاه مدت احیای این زیست بوم با ارزش بین المللی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه است.

به گزارش مهر، ناصر آق شامگاه چهارشنبه در جریان دیدار اعضای داخلی و خارجی کنگره بین المللی نجات دریاچه ارومیه با استاندار آذربایجان غربی در تشریح نتایج کنگره گفت: توقف کشاورزی با مصرف بالای آب به مدت یکسال یکی از راهکارهای ارائه شده بود که دولت در این مدت باید یارانه‌ای را به این بخش از کشاورزان پرداخت تا آب ورودی کافی برای دریاچه تامین شود.

وی اظهار داشت: انتقال حوزه به حوزه آب یکی از این موارد بود که در این کنفرانس به طور مفصل مورد بخث قرار گرفت و متخصصین انتقال آب از مسافت‌های دور مانند خزر را مناسب ندانسته و نمونه‌های بسیاری را معرفی کردند که با شکست مواجه شده است، اما معتقدند این امر از مسافت‌های کوتاه و با حجم کم امکان‌پذیر است.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه در ادامه گفت: احیای مرحله به مرحله دریاچه ارومیه امکان استفاده از منابع آبی موجود و کاهش تبخیر را برای ما فراهم می‌کند، همچنین با استفاده از این روش می‌توان خطر نمک‌هایی را که در قسمت شرقی دریاچه انباشته شده و تهدید بسیار جدی محسوب می‌شود را رفع کرد.

آق در رابطه با لزوم توجه به مدیریت مصرف آب در کشاورزی، اظهار داشت: متخصصین بر روی انقلاب در آبیاری و تغییر در الگوی کشت تاکید زیادی داشتند و معتقد بودند که از این طریق می‌توان مصرف آب را تا حد زیادی پایین آورد و حق‌آبه دریاچه را تامین کرد.

وی عنوان کرد: وضعیت دریاچه به قدری بحرانی است که اگر در یک زمان کوتاه به مقدار کافی آب وارد آن نکنیم سال آینده احتمالا بخش عمده‌ای از مساحت باقی‌مانده دریاچه خشک شده و تقریبا می‌توان گفت چیزی از آن باقی نخواهد ماند که همین مساله احتمال توسعه نمک به مزارع، روستاها و شهرهای اطراف بیشتر می‌کند.

دبیر علمی کنگره بین‌المللی نجات دریاچه ارومیه افزود: حوضه آبریز دریاچه ارومیه بر خلاف بسیاری از دریاچه‌های دیگر فقط در کشور خودمان قرار گرفته و از همین رو مدیریت منابع آبی کار ساده‌تری است.

آق گفت: با توجه به تبعات وحشتناک خشک شدن دریاچه ارومیه و احتمال وقوع طوفان‌های نمک بر اراضی کشاورزی، روستاهای منطقه و سلامت انسان‌ها پیشنهاد شد اقدام فوری در راستای انتقال بخشی از آب ورودی به به قسمت‌های خشک شده دریاچه که بستر ضخیم نمک در آن وجود دارد صورت بگیرد.

وی با اشاره به لزوم استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد و تقویت مشارکت مردمی برای احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در بسیاری از کشورها نقش پر رنگی در مدیریت منابع آبی و احیای سریع‌تر تالاب‌ها ایفا کرده‌اند.
وی یادآور شد: باید از طریق هدایت آب به قسمت‌هایی از دریاچه که حائز اهمیت بیشتری هستند کنترل تبخیر صورت بگیرد و از بخار شدن آبی که با صرف هزینه‌های گزاف به دریاچه منتقل می‌شود جلوگیری شود
نظرات بینندگان