arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۰ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۲

وزیر ارشاد: بخشی از موسیقی به دلیل سخت‌گیری، درمانده شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است بخشی از موسیقی ما به دلیل سخت‌گیری و فرآیند پیچیده، درمانده شده است و اعتماد بیشتر به هنرمندان می‌تواند ظرفیت‌ها را در خدمت موسیقی سالم قرار دهد.

 علی جنتی  در مراسم پایانی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر که شامگاه پنجشنبه اول اسفند ماه  برگزار شد گفت: موسیقی در تمام دوره‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با مردم ایران همنوا و همگام بوده است و جشنواره موسیقی فجر هر سال کرشمه‌ای نو در این عرصه ارائه کرده است.

وی با بیان این ضرب المثل که می‌گویند آنجا که سخن باز می‌ماند موسیقی آغاز می‌شود گفت: همانطور که عالم معنا را با چشم دل می‌توان دید، موسیقی را نیز باید با گوش جان شنید. گاهی دیدن و شنیدن یک اثر هنری چنان وجدی در انسان می‌آفریند که غم را به شادی و تعجیل را به تدبیر تبدیل می‌کند.

جنتی خاطرنشان کرد: ایرانیان نقشی ممتاز در تکامل موسیقی جهان ایجاد کرده‌اند و به این دلیل موسیقیدانان ایرانی جایگاهی رفیع در این هنر دارند. بسیاری از فرهیختگان ایرانی در طول تاریخ در کنار پرداختن به علوم و فنون تخصصیشان در عرصه موسیقی نیز فعالیت کرده‌اند و در تکامل این هنر نقش داشته‌اند تا موسیقی بر صدر هنرهای ایرانی و اسلامی بنشیند.

علی جنتی ادامه داد:تنوع بخش‌های جشنواره موسیقی فجر نشان از گستردگی این هنر و انبوه علاقه مندان و اهتمام برگزار کنندگان برای توجه به تمام این گونه‌ها دارد.

جنتی با اشاره به برگزاری این دوره از جشنواره در شش استان مختلف این مساله را نشان از تمرکز زدایی و توجه به عدالت از سوی مسوولان برگزاری جشنواره دانست و آن را یکی از رویه‌های دولت تدبیر و امید نامید.تردیدی نیست که جوانان ما به سبک‌های جدید موسیقی آشنا هستند بنابراین ما باید آن‌ها را دریابیم. گروه‌های جوان باید مورد حمایت قرار گیرند و شرایط آموزش و اجرای صحنه‌ای آن‌ها فراهم شود. ˈ

وی با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش خصوصی در توسعه هنر موسیقی گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند زمینه اجرای موسیقی فاخر و کنسرت‌های بزرگ را فراهم کند و در این زمینه به حمایت بخش خصوصی نیاز داریم.

وزیر ارشاد یادآور شد: یکی از الزامات اجرای موسیقی وجود سالن‌های مجهز و با کیفیت است که بخش خصوصی می‌تواند با شناسایی و تجهیز سالن‌های مناسب در این زمینه گام بزرگی بردارد.

جنتی ادامه داد:  باید از ظرفیت‌های موسیقی برای گسترش روابط با کشورهایی که با گونه‌های مختلف موسیقی ارتباط برقرار می‌کنند بهره بگیریم تا علاوه بر حرکت در راستای اهداف سیاست خارجی کشور به تحقق پیشنهاد رییس جمهوری مبنی بر جهان عاری از خشونت جامه عمل بپوشانیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره  به مشکلات عرصه موسیقی افزود: بخشی از موسیقی ما به دلیل سخت‌گیری و فرآیند پیچیده، درمانده شده است و اعتماد بیشتر به هنرمندان می‌تواند ظرفیت‌ها را در خدمت موسیقی سالم قرار دهد.

وی ادامه داد:بخشی از استعدادهای جوان در موسیقی به دلیل سخت گیری‌ها و روند طولانی موجود برای اجراهای خود از مسیر قانونی فعالیت دور مانده که باید با استفاده از راهبردهای صحیح از ظرفیت آن‌ها در زمینه‌ موسیقی قانونی استفاده کرد.
 
جنتی ادامه داد: آینده‌ای نزدیک با توجه ویژه به اقتصاد هنر و شناخت بیشتر هنرمندان از حقوق خود، از حق مالکیت معنوی همه هنرمندان و موسیقی‌دانان حفاظت می‌شود.
منبع: ایلنا
برچسب ها: علی جنتی ، موسیقی
نظرات بینندگان