arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۴۲۷
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۲

جزئیات نشست مدیران عامل بانک‌ها با سیف

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رئیس کل بانک مرکزی در جلسه ای که با حضور مدیران عامل بانک‌های کشور برگزار شد، با تاکید بر وصول مطالبات معوق به عنوان راهبرد جدی بانک مرکزی و بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از وصول مطالبات بانک‌ها حمایت می کند.

جلسه همفکری موضوعات اقتصاد مقاومتی و بررسی مشکلات بانک‌های خصوصی و دولتی با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

ولی‌اله سیف، در جلسه‌ دیشب که با حضور مدیران عامل بانک‌ها برگزار شد، با تاکید بر اهمیت مجموعه سیاست های اقتصاد مقاومتی که در شرایط حساس کنونی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، گفت: این اصول به بهترین شکل تدوین شده و همکاران ما تلاش می کنند در کوتاهترین زمان نحوه تحقق اهداف مورد نظر را بررسی و عملیاتی کنند. تشکیل کارگروه مسئول در نظام بانکی تحقق اهداف مورد نظر را سرعت می بخشد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت حفظ آرامش در بازار، اظهارداشت: بزرگترین دستاورد ما در این دوره، ایجاد ثبات و آرامش در اقتصاد بوده و خوشبختانه انتقادات نسبت به گذشته منطقی ‌تر شده و ما نیز سعی می‌کنیم این انتقادات را با انجام کارشناسی های لازم مورد توجه و استفاده قرار دهیم.

سیف همچنین در خصوص انتقادات مطرح شده در رابطه با نرخ سود سپرده‌های بانکی عنوان داشت: توصیه من به بانک‌ها این است که اهتمام خود را بر ارتقای خدمت رسانی به مشتریان متمرکز کنند.

وی از انتشار رتبه‌بندی بانک‌ها توسط پژوهشکده پولی و بانکی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان داشت: البته در ابتدا اساس رتبه‌بندی، موضوعاتی از قبیل میزان سرمایه و سود‌آوری بانک‌ها خواهد بود.

وی افزود: بررسی‌ها عمیق‌تر شده و بانک‌ها بر اساس اصول اساسی‌تری مقایسه می‌شوند.

سیف با مهم دانستن موضوع معوقات بانکی و توجه به وصول آنها افزود: مدیران نظام بانکی باید تمرکز بر وصول و کاهش مطالبات را وجهه اصلی همت خویش قرار داده و با یک برنامه ریزی دقیق و استفاده از همه امکانات نسبت به این امر بسیار مهم اهتمام ورزند. خوشبختانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز در این زمینه حمایت خواهد کرد تا این معضل نظام بانکی هر چه زودتر به سرانجام مناسبی برسد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: موضوع مطالبات معوق همواره جزو دغدغه های اصلی مدیران نظام بانکی بوده و قاعدتا بایستی با یک نگاه حرفه ای در صدد یافتن بهترین راهکارها در جهت سرعت بخشیدن به وصول اینگونه اقلام باشند و در این زمینه لازم است همکاری‌های نزدیکتری بین تک تک بانک‌ها و کارگروه مسئول در بانک مرکزی ایحاد شود.

سیف با اشاره به نقش بانک مرکزی در وصول مطالبات معوق گفت: بانک مرکزی در این موضوع  وارد عمل شده است. در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی این وظیفه برعهده بانک مرکزی قرارگرفت و البته ستاد مذکور حمایت‌های لازم را از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور به عمل خواهد آورد اما دراین راه بانک‌ها نیز باید با کارگروه مذکور در بانک مرکزی همکاری بیشتری داشته و با دراختیار قراردادن اطلاعات مورد نیازسرعت عمل و چابکی بیشتری نشان دهند.

وی در ادامه با توصیه به مدیران عامل بانک‌ها، مواردی از قبیل ایجاد و افزایش وتقویت کنترل های داخلی و ایجاد واحد حسابرسی داخلی، توجه به شفافیت هرچه بیشتر ، تکمیل اطلاعات درخواستی، رعایت تناسب در منابع و مصارف وعدم عدول از بخشنامه‌های بانک مرکزی را مورد تاکید جدی قرار داد.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص وضعیت منابع صندوق‌های قرض الحسنه گفت: با توجه به اهمیت تسهیلات قرض الحسنه، از جمله ازدواج، مدیران بانک‌ها باید راهکارهایی را در جهت افزایش این منابع بیاندیشند.

منبع: مهر
نظرات بینندگان