arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۴۹۵۲۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۲ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۲

چامسکی : ایران در حال توسعه برنامه صلح آمیز هسته ای است نه سلاح اتمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نوام چامسکی متفکر آمریکایی در مصاحبه ای اظهار داشت : ایران در حال توسعه برنامه هسته ای خود است نه سلاح اتمی .

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه هافینگتون پست ؛  این متفکر  در ادامه مصاحبه خود تصریح کرد :  به نظر من تمامی مباحثی که عموما آمریکا در مورد ایران مطرحمی کند واقعیت ندارد . توسعه برنامه تسلیحاتی در نیروگاههای ایران یکی از این موارد می باشد .

چامسکی در ادامه تصریح کرد : کاخ سفید برای اعمال تحریم هایی که علیه ایران به قانون تبدیل کرده است چه توجیهی خواهد داشت ؟‌آیا اعمال چنین مجازاتی آن هم در مرحله اول اقدامی منطقی و عقلانی است ؟

وی افزود :‌ بر اساس گزارشاتی که سازمان های اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه هسته ای ایران منتشر کرده اند نیروگاه های اتمی در ایران در حال تولید و فعالیت صلح آمیز بوده و اثری از ساخت ، تولید یا حتی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای در آنها یافت نشده است . ایران همانند بسیاری از کشورهای دیگر در حال توان و ظرفیت هسته ای خود است و این مورد از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی ممنوعیتی ندارد . چنانچه تهران تصمیمی برای تولید سلاح اتمی داشته باشد یا شرایط کنونی نیروگاهها حاکی از تلاش برای دستیابی به آن در آینده باشد می توان برنامه هسته ای این کشور را زیر سوال برد اما در حال حاضر هیچ اتهامی متوجه "‌جمهوری اسلامی ایران "‌ نمی باشد .

این متفکر و زبان شناس سرشناس در ادامه خاطرنشان کرد :‌ این رفتارهای واشنگتن در قبال برنامه اتمی ایران در حالی است که ایالات متحده در مقابل توسعه برنامه اتمی اسرائیل _‌که عضو معاهده بین المللی منع گسترش سلاح های هسته ای نیز نمی باشد _‌ هیچ گونه اعتراضی ندارد . در مورد هند و پاکستان نیز وضعیت به همین شکل است .

چامسکی با اشاره به برنامه دفاع موشکی " جمهوری اسلامی ایران "‌ افزود : برنامه نظامی و موشکی ایران نیز ماهیتی دفاعی داشته و خارج از تعهدات بین المللی در قبال این گزینه نیست . دکترین استراتژیک ایران در مقوله برنامه موشکی ،‌ دفاعی است نه متجاوزانه . این برنامه دفاع موشکی برای تهران ماهیتی بازدارنده در مقابل تجاوزات نظامی احتمالی علیه این کشور است .

نظرات بینندگان